מכירות תנובה צמחו ב-2.9% עקב העלאות מחירים

סטורנקסט: נתח השוק של תנובה ירד השנה ל-17.4% ■ מתחילת 2011 רשם שוק המזון המבורקד צמיחה כספית של 5.9% ■ נתח השוק של שטראוס ואסם עלה

המחאה הצרכנית לא האטה בינתיים את הצריכה, ושוק המזון והמשקאות רשם בין ינואר לנובמבר 2011 צמיחה כספית של 5.9% - כך עולה מנתוני סטורנקסט לשוק המבורקד שהגיעו לידי "גלובס". השוק המבורקד מתייחס לכל הקניות שנעשות דרך קופות שקוראות ברקודים.

מתחילת 2011 ביצעו רוב חברות המזון עליות מחיר, כך שיש להניח שמקור עיקר הצמיחה הוא בעליית המחיר ולא בגידול בהיקף הצריכה. עם זאת, ובניגוד למה שהתרחש בתחילת "חרם הקוטג'", היקף הצריכה הכוללת לא ירד.

בין ינואר לנובמבר השנה הסתכם השוק ב-32.2 מיליארד שקל, לעומת 30.4 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. יתרה מזאת, שיעור הצמיחה שנרשם ב-5 החודשים הראשונים של השנה (טרם המחאה) ובחצי השנה האחרונה (תקופת המחאה) - זהה.

שוק המזון והמשקאות בישראל המשיך להיות ריכוזי. בין ינואר לנובמבר 2011 החזיקו יחד 10 הספקים המובילים בשוק בנתח שוק כספי של 61%, לעומת 61.6% בתקופה המקבילה אשתקד. היקף צמיחת המכירות של 10 הספקים המובילים היה נמוך יותר משיעור הצמיחה הכוללת בשוק ועמד על 4.9% בממוצע.

תנובה, יצרנית המזון הגדולה בישראל, רשמה מתחילת השנה (ינואר-נובמבר 2011) ירידה בנתח השוק מ-17.9% בתקופה המקבילה ב-2010 ל-17.4% השנה, זאת בעיקר נוכח הירידה בשוק החלב. כיוון שהשוק צמח, הירידה בנתח השוק לא לוותה בירידה במכירות, ואלה הסתכמו מתחילת השנה ב-5.6 מיליארד שקל במחירים לצרכן, לעומת מכירות של 5.44 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד - גידול של 2.9%.

מכירותיה של השחקנית השנייה בגודלה בשוק, קבוצת שטראוס, רשמו בתקופה זו צמיחה הגבוהה מצמיחת השוק (7.7% ), ובמקביל נתח השוק של החברה עלה מ-11.1% ל-11.3%. מתחילת השנה עד סוף נובמבר 2011 הוציא הצרכן הישראלי 3.63 מיליארד שקל על מותגיה של קבוצת שטראוס.

קבוצת אסם התחזקה אף היא, ונתח השוק שלה עלה מ-9.5% ל-9.6%, כשהצרכן הוציא על מותגי החברה 3 מיליארד שקל.

קבוצת קוקה-קולה ישראל רושמת היחלשות בנתח השוק מ-7.3% ל-7.2%, על אף שחברת טרה, הנמצאת בבעלות הקבוצה, רשמה עלייה בנתח השוק שלה בשוק החלב.

החברות יוניליוור, יפאורה-תבורי וטמפו רושמות אף הן היחלשות קלה, ואילו חברת זוגלובק שומרת על נתח השוק שלה. השחקנית העשירית בגודלה בשוק, חברת דיפלומט, רושמת עלייה בנתח השוק שלה מ-1.4% ל-1.6%.

הספקים המובילים בעולם המזון והמשקאות
 הספקים המובילים בעולם המזון והמשקאות