אנליסטים: וול סטריט תזנק עד 20% בשנת 2012

אנליסטים בוול סטריט צופים רווחי שיא לחברות, שיפור באבטלה ועלייה בצריכה הפרטית ■ אלא אם משבר החוב באירופה יחריף ■ המבחן הגדול יתקיים ב-3 החודשים הראשונים של השנה ■ סקר רויטרס: סין וברזיל - הכי אטרקטיביות

והרי החדשות הטובות: אנליסטים בוול סטריט חוזים שנה טובה למניות ב-2012, עם עליות של יותר מ-10% במדדי המניות המובילים. החדשות הרעות הן שאותן תחזיות בדיוק ניתנו בדיוק לפני שנה, וכידוע לכולם 2011 בדרך להיסגר בתשואות אפסיות בוול סטריט. תוסיפו לכך סקר שערכה סוכנות רויטרס בקרב כלכלנים המנבא כלכלה עולמית מדשדשת בשנה הבאה, ותקבלו תמונת מצב מורכבת למדי.

הווארד סילברבלאט, אנליסט בסטנדרט אנד פורס, מעריך שמדד S&P 500 יעלה בכ-11% לרמה של 1,400 נקודות. זו גם הרמה שמציבים אסטרטגים וכלכלנים ראשיים בממוצע. תוסיפו לכך את מחירי היעד למניות שמציבים אנליסטים המתמחים במיקרו, ותקבלו (לפי נתונים שאספה רשת CNBC) יעד של 1,457 נקודות ל-S&P 500 בסוף 2012.

אנליסטים רבים מעריכים ששוק המניות האמריקני יעלה ב-2012. הם מנמקים זאת בציפייה לרווחי שיא של החברות, עלייה בצריכה הפרטית שמהווה כ-70% מסך הצמיחה בארה"ב, עלייה בפעילות הייצור של המפעלים וגם בסימנים לכך שגם שוק העבודה סוף סוף מתאושש. הסיכוי שארה"ב תגלוש למיתון נוסף פחתו באופן משמעותי לאור נתוני המאקרו שפורסמו בשבועות האחרונים.

בינקי צ'אדה, אסטרטג ראשי בדויטשה בנק, שורי למדי ומעריך שמדד S&P 500 יזנק ל-1,500 נקודות עד סוף 2012, כלומר עלייה של כמעט 20%. מייקל הרטנט מבנק אוף אמריקה-מריל לינץ' מסמן יעד של 1,350 למדד המוביל, אך אם מנהיגי אירופה לא יפעלו כנדרש אל מול משבר החובות, ייתכן תרחיש אימים בו S&P 500 יצנח ל-1,000 נקודות, כלומר ירידה של כ-20%. הסיכוי לכך, לדעתו של הרטנט, עומד על 40% לערך.

המבחן הראשון לשווקים ב-2012 יגיע ברבעון הראשון של השנה, אז צריכה איטליה להנפיק אג"ח בכמויות גדולות על מנת להחזיר לנושיה 172 מיליארד דולר. בשבוע האחרון של ינואר, למשל, מתוכננת הנפקת אג"ח גדולה בהיקף 30 מיליארד אירו. אם איטליה לא תעמוד במשימה, המשקיעים צפויים להגיב בעצבנות רבה.

סקר רויטרס מנבא שחורות

אם לסמוך על הסטטיסטיקה, הרי שוול סטריט צפויה להמשיך לעלות בכ-10% נוספים. לאחר ירידה של יותר מ-20% משלהי אפריל ועד תחילת אוקטובר, S&P 500 זינק בכ-20%. בחינה של הנפילות הגדולות בשוק מאז 1978 מראה שבכל פעם שהמדד ירד בשיעור של 15%-25%, הירידה לוותה לאחר מכן בעלייה של כ-30% תוך 6 חודשים מהשפל.

אך סקר שערכה סוכנות רויטרס בקרב כלכלנים מובילים בעולם מראה שיש מעט סיבות להיות אופטימי. ממצאי הסקר מעידים כי כלכלות מפותחות בדרך למיתון, מחירי הנפט יירדו ושוקי המניות יתקשו לעלות. רוב הכלכלנים שהשתתפו בסקר מקווים שמשבר החוב באירופה לא יחריף, אך במידה והוא כן יחריף הרי שההשפעה תורגש בכל פינה בעולם. אירופה תשקע במיתון, ארה"ב תסתכן במיתון וכלכלות אסיה יסבלו מהאטה חריפה בשל האטה בשוקי היצוא שלהן.

רוב הכלכלנים שהשתתפו בסקר מעדיפים את סין וברזיל כיעד השקעה מספר 1 בשנת 2012. ג'רארד ליונס מבית ההשקעות סטנדרט צ'רטר מסביר זאת בפשטות: "הכלכלה העולמית עדיין צומחת, אך העולם חצוי. הסיפור של 2012 יהיה שאירופה תגרור את העולם מטה במחצית הראשונה של השנה, ואז סין תגרור אותו מעלה במחצית השנייה".