ברננקי יורה צרור ושוק המטבע רועד

מדוע מיהר ברננקי להכריז הכרזה ריקה מתוכן על הותרת הריבית האפסית עד 2014?

בסוף השבוע תהיתי לעצמי מדוע החליט לפתע הדוד בן לנפנף בחגורת התחמושת הדלה שעוד עומדת לרשותו, דווקא בתקופה בה המשק האמריקני מתחיל להראות סימני התאוששות קלים. בינינו לבין עצמנו אין בהכרזתו על הותרת הריבית האפסית עד 2014 כל בשורה ויתרה מכך כל הגיון כלכלי. לכל בר דעת ברור שהריבית תתחיל לעלות מוקדם יותר אם הכלכלה תתאושש ואם היא תמשיך לקרטע לא תשתנה המדיניות. אז מדוע מיהר ברננקי להכריז הכרזה כה תמוהה?

התשובה לכך היא כמובן גוש האירו, סין ושוק המט"ח. כלכלנים רבים טוענים כי כל מטרתן של תכניות ההרחבה הכמותית QE1 ו-QE2 שהוכרזו לפני כשנתיים הייתה להחליש את הדולר ועל ידי כך לאושש את הכלכלה האמריקנית. מלחמת המטבעות שפרצה בעקבות המדיניות האמריקנית לא הרשימה את מקבלי ההחלטות שם וכל ניסיון לפגוע בחופש הפעולה של הבנקים להשקעות וקרנות הגידור נתקל בהתנגדות עזה בניו יורק שזכתה לגיבוי, איך לא, גם מלונדון. הכל עבד לפי התכנית עד שבאו היוונים, האיטלקים והספרדים וקלקלו את החגיגה.

לנגד עיניו המשתאות רואה לפתע הדוד בן את כל העולם חוזר למטבע המפלט - הדולר האמריקני. תוך פרק זמן קצר מתחזק המטבע האמריקני מרמה של 1.45 דולר לאירו עד לרמה של 1.26 דולר לאירו. היפנים והשוויצרים מציבים רצועת ביטחון בלתי נראית למטבעות שלהם על מנת שלא ימשיכו להתחזק ובינתיים זה מצליח להם. הוא ממתין בסבלנות ראויה לשמה לפתרון המשבר בגוש האירו. אולם חילוקי הדעות מעכבים פתרון, אפילו זמני. הירידה בתחזיות הצמיחה והחשש ממיתון ארוך בגוש האירו שיקרין על העולם כולו, משפיעות אפילו על כלכלת סין, תקוות העולם שמתקררת. האבטלה בספרד שוברת שיאים חדשים מדי חודש ואם לא די בכך בא נביא הזעם רוביני וקובע בפסקנות כי על מנת להיחלץ מהמשבר על האירו להיות מפוחת ב-30%.

לברננקי זה מספיק והוא שולף את הנשק שאין בו שום תוכן. לשוקי ההון ההכרזה טובה בדיוק ל-24 שעות. כולם מבינים שאין בהכרזה כזו שום בשורה לכלכלה. גם ביצועי שיא מדהימים של אפל ודוחות טובים אחרים לא ממש מסייעים. לעומת זאת את שוקי המט"ח והסחורות ההכרזה מזעזעת. ליתר דיוק היא תומכת במגמה שנוצרה בימים האחרונים של חזרה למטבעות קארי טרייד על חשבון הדולר האמריקני והרצת מחירי הסחורות, בעיקר הזהב והנפט. האם היו גופים מסוימים שידעו מראש על ההכרזה המפתיעה או שמא הייתה זו מקריות מופלאה? התשובה כמדומני די ברורה.

בשבוע שעבר התרעתי כאן מפני חידוש המתקפה על השקל. התזמון לקראת הודעת ברננקי היה מושלם. בנק ישראל נאלץ להשתמש ברזרבת התחמושת שלו והפחית את הריבית להפתעת רבים בשוק. אני סבור שהעלאות המחירים האחרונות כאן ועליית מחיר הנפט גרמו לבנק ישראל להסס האם להמשיך בתהליך הפחתת הריבית, אולם התחזקות השקל הכריעה כמדומני את הכף.

בל נשכח לרגע כי שחקני המט"ח הגדולים פועלים מתוך בחינה רציפה של גורמי סיכוי וסיכון. אחד הגורמים הדומיננטיים בעת האחרונה היה האיום האיראני. למרות שהטלת האמברגו על איראן מעלה את רמת המתיחות באזור, הרי שבאופן פרדוכסלי דווקא במישור המקומי פחתו הסיכויים לתקיפה ישראלית באיראן בתקופה הקרובה וזה נתון שפועל לטובת השקל. בימים הקרובים חייב בנק ישראל להיות עם היד על הדופק. המשבר באירופה יספק לו כרית ביטחון וימנע בשלב זה התחזקות משמעותית של השקל. אם יימצא פתרון למשבר, אפילו זמני, יידרש בנק ישראל לצעד נוסף על מנת להגן על היצוא והתעשייה המקומית. אם מישהו מכם עדיין שואל את עצמו איך שקל חזק פוגע בתעשייה המקומית, בא מקרה נעלי בריל (מפעל הנעליים המקומי שמאיים לסגור את שעריו עקב החלטת משרד הביטחון להעדיף נעליים מתוצרת ארה"ב) ומספק את התשובה.

אינני בא לטעון ששער הדולר הוא ורק הוא הסיבה אולם ברור לכל בר דעת שבשער 4.2 שקלים למשל הייתה למשרד הביטחון החלטה קלה הרבה יותר. ככל שהשקל חזק יותר, זול יותר לייבא מוצרים מתחרים מאשר להשתמש במוצרי התעשייה המקומית. עם מצב כזה אסור למקבלי ההחלטות שלנו להשלים.

יוסי פרנק- יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

Rika40@012.net.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

*** החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.