כץ: לא נחתום על הסכם שמיים פתוחים ללא בדיקה מוקדמת

(עדכון ) - סכסוכי עבודה אושרו בחברות התעופה הישראליות, מע"צ, הטלוויזיה החינוכית, עיריית פ"ת ונהגים בשירות המדינה

הוועדה לתיאום וביצוע של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות אישרה היום סכסוכי עבודה באל על, ארקיע, ישראייר, מע"צ, הטלוויזיה החינוכית, בעיריית פתח תקווה וביחידת רכזי התחבורה והנהגים בשירות המדינה.

הוועדה נוהגת להתכנס מדי פעם ופעם ולהכריז על שורה של סכסוכי עבודה במשק, לעתים אפילו 8-10 סכסוכים במקביל. לכאורה דבר שבשגרה, ולמרות זאת קשה שלא לתהות אם סכסוכי העבודה שאושרו היום (ב'), בנוסף להתחממות יחסי העבודה בנמלים ובגזרות אחרות במשק, מעידים על התחממות מכוונת מצד ההסתדרות על רקע הבחירות לראשות הארגון במאי הקרוב.

הסכסוך בחברות התעופה הישראליות הוכרז בעקבות החלטת רשות התעופה האזרחית ומשרד התחבורה לחתום על הסכם "שמיים פתוחים" מבלי לנהל על כך מו"מ עם עובדי החברות וההסתדרות. בהסתדרות טוענים, כי התחרות שעומדת במרכז התוכנית "השמיים הפתוחים" מציבה את החברות הישראליות בעמדת נחיתות בשל הוצאות הביטחון הגבוהות, וכי הדבר עלול לפגוע ב-7,000 העובדים וכ-25 אלף עובדים נוספים המספקים שירותים לענף התעופה המקומי.

בהסתדרות דורשים כי המדינה לא תחל במדיניות השמיים הפתוחים לפני שיגובשו הסכמות משותפות. כמו כן טוענים בהסתדרות, כי בדיני הגנת הצרכן זכאי הצרכן בישראל לקבל את מלוא הכסף עבור טיסה שמתבטלת, מה שלא קיים בחברות זרות. לטענת הארגון, הדבר עלול לפגוע ברווחיות החברות הישראליות בביטולי טיסות לעומת חברות התעופה הזרות. כמו כן, העובדים דורשים מתן הזדמנות שווה בנושא הענקת זכויות נחיתה בשדות בינלאומיים ("סלוטים") והבטחת תנאים שיאפשרו לחברות התעופה הישראליות להשתתף בבריתות תעופה שונות.

מאוחר יותר היום הכריז שר התחבורה ישראל כץ כי הנחה את רשות התעופה האזרחית (רת"א) שלא לחתום על הסכם תעופה עם מדינות האיחוד האירופי בנושא השמים הפתוחים בטרם ייבחן ההסכם שיגובש עם האיחוד האירופי. בישיבה שהתקיימה היום עם מנהלי חברות התעופה הישראליות, אמר השר כץ כי במידה ותושגנה הבנות, יובאו הסיכומים בפניו כדי שיוכל לבחון אם ניתן לחתום על הסכם השמים הפתוחים מבלי לפגוע בחוסנן ויכולת תפקודן של חברות התעופה הישראליות. במהלך הישיבה שמע השר כץ את השגותיהן של חברות התעופה הישראליות על הסכם השמים הפתוחים המתגבש. מנהל רשות התעופה האזרחית, גיורא רום, דיווח במהלך הישיבה על מהלך המשא ומתן עם האיחוד האירופי ועל חששותיהן של חברות התעופה הישראליות.

השר כץ קבע בפתח הדיון את מדיניותו בנושא השמים הפתוחים, הנסמכת על שני מרכיבים עיקריים: קידום מדיניות השמים הפתוחים שנועדה להגביר את התחרות, להוזיל את מחירי הטיסות ולהגדיל את מספר התיירים, לצד שמירה על חוסנן של חברות התעופה הישראליות. "כשר תחבורה יש לי אחריות להבטחת חוסנן של חברות התעופה הישראליות. כך נהגתי בהחלטה לאשר לחברת אל על לבצע טיסות סדירות לאילת לצד חברות ארקיע וישראייר וכך אני מתכוון לנהוג גם בסוגיית השמים הפתוחים", אמר כץ.

מההסתדרות נמסר בתגובה כי היא מברכת את השר כץ על כך שהורה לבחון מחדש את ההסכם עם רשות התעופה האזרחית בעניין "השמיים הפתוחים" ומקווה שהגזירה הזאת בסופו של דבר תתבטל.

מיקור חוץ במע"צ ובחינוכית

הסכסוך במע"צ נוגע להחלטת החברה להוציא חלק נוסף מהפעילות למיקור חוץ, דבר הצפוי להביא לפיטורי עובדים. גם בטלוויזיה החינוכית הוכרז סכסוך בשל כוונה להוציא חלק מהעבודות למיקור חוץ, וכך גם באשר לסכסוך בעיריית פתח תקווה. הסכסוך בנוגע לרכזי התחבורה ולנהגים בשירות המדינה הוכרז בעקבות החלטה להתקין "כרטיס חכם" ברכבים, שיאפשר מעקב אחר מיקום הנהג.