הלחץ היווני בשירות אליהו הישראלי

אמנם ג'נרלי "גדולה מכדי ליפול", אך גם מחזיקה במלאי אג"ח אירופיות בעייתי

1. שלמה אליהו הוא איש עסקים ממולח. הוא עשה את הונו במגוון תחומים ובנה את עצמו בעשר אצבעותיו - מאפס למיליארדים. יכולותיו כאיש עסקים באות לידי ביטוי גם כעת: הוא רוכש את מגדל מג'נרלי במחיר נמוך יחסית. נמוך מהמחיר שנוחי דנקר יכול היה למכור את כלל בזמנו.

לפי הערכות, אליהו רוכש את מגדל לפי שווי חברה של כ-6 מיליארד שקל, כלומר פרמיה של כ-13% על מחיר החברה בבורסה. אם מסתכלים על מחיר המניה בבורסה, ברור שאליהו רוכש את מגדל במחיר הרחוק משיאה, במארס 2010 - אז שווייה בבורסה עמד על 8.63 מיליארד שקל.

רק בינואר השנה נסחרה מגדל ברמות המחיר שאליהו עתה רוכש לפיהן (כ-6.06 מיליארד שקל). שווי מגדל בעיסקה נמוך באופן משמעותי גם מהערך הגלום בעסקי ביטוח החיים, הבריאות והפנסיה של החברה, שעמד בסוף 2010 על 11.6 מיליארד שקל.

אליהו מרוויח למעשה מהלחץ שבו נמצאת קבוצת ג'נרלי האיטלקית. אמנם מדובר באחת מקבוצות הביטוח הגדולות בעולם ובגוף בינלאומי הגדול מכדי ליפול, אבל הגוף הזה גם נמנה עם המארגנים מחדש של החוב היווני, ולחברה צורך ממשי להתמודד עם מלאי גדול מאוד של אג"ח אירופיות בכלל ואיטלקיות בפרט בתיקיה. מכירת מגדל לאליהו תספק לחברה חיזוק משמעותי להון - הן משום התמורה הכספית והן משום הפחתת ההון המרותק לטובת מגדל.

ועוד נקודה למחשבה: אין כמו ג'נרלי להבין את השוק בישראל ואת התהפוכות שעוברות עליו, בדגש על שוק החיסכון הפנסיוני, עיקר הפעילות של מגדל. האם העסקה מלמדת שבג'נרלי שבעו מהרגולציה בישראל והחליטו לנתק קשר עם השוק והרגולטורים שלו, המפחיתים להם את דמי הניהול? התשובות באיטליה.

2. מגדל היא כל מה שקבוצת הביטוח אליהו אינה. מגדל היא קבוצת הביטוח והפיננסים המובילה בישראל - היא הגוף הפנסיוני הגדול בארץ, והיא נסחרת בבורסה בתל אביב במחיר המשקף שווי שוק של כ-5.3 מיליארד שקל.

שתי חברות הביטוח באות מעולמות שונים: בעוד אליהו ביטוח היא חברת ביטוחי פרט הפועלת באמצעות סוכנים ומתמקדת בביטוחי רכב, מגדל היא חברת ענק המתמקדת בביטוחים פנסיוניים באמצעות קולקטיבים גדולים ובחיסכון לטווח ארוך.

בעוד שלאליהו פעילות ביטוח חיים צנועה ואין לה פעילות גמל ופנסיה, מגדל היא חברת ביטוחי המנהלים הגדולה בישראל, חברת הפנסיה השנייה בגודלה בשוק, והשחקנית השנייה בגודלה בשוק קרנות ההשתלמות. גם אופי הניהול שונה: בעוד אליהו מאופיינת בניהול משפחתי, מגדל, היושבת בפתח תקווה, מנוהלת בידי מנהלים שכירים מקצועיים שאינם קשורים ישירות לבעלי המניות האיטלקיים.

עם רכישת מגדל, שלמה אליהו הופך לאיש הביטוח הבכיר בשוק, לצד עמיתו יאיר המבורגר, ששולט בקבוצת הראל. הוא יחזיק בתיק ביטוחי החיים הגדול בשוק ויהיה שחקן מרכזי בתחום הביטוח הכללי.

עם זאת, אליהו לא יוכל להחזיק במגדל כל עוד הוא מחזיק בתיק ביטוח החיים של אליהו. להערכתנו, הוא ימכור את תיק ביטוח החיים של אליהו וייתכן שהוא יירכש על ידי פסגות, כך שעסקת אליהו-מגדל תחסום אקזיט גם לחברות בינוניות-קטנות, כגון הכשרה או איילון.

מבחינת מגדל, היא עשויה להפוך מחברה הנשלטת בידי המנהלים לחברה הנשלטת בידי אליהו.

3. רכישת מגדל היא כנראה החותמת לכך שאליהו הבין שלא ישלוט בחייו על לאומי. ההתנגדות העיקשת של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, לכך שאליהו ישלוט בבנק גברה על עיקשותו של אליהו. כעת הוא יחבור ללאומי דווקא כשותף במגדל (הבנק מחזיק 9.8% ממניות מגדל), וכנראה ימכור ממניותיו בבנק כדי לממן את עסקת הרכישה של חברת הביטוח. בלאומי, מכל מקום, מבהירים כי הם הבנק אינו חלק מהעסקה. אליהו יצטרך לוותר לא רק על לאומי. הוא צפוי לצאת בכלל מענף הבנקאות.

אליהו מחזיק גם בנתח ממניות בנק איגוד (כ-27% מהבנק), והוא כנראה יידרש למכור אותן בעקבות הוראות בכר, האוסרות על החזקה של יותר מ-10% בתאגיד ביטוח לצד החזקה דומה בתאגיד בנקאי.