בשורה לא טובה לאי.די.בי

האם השועל הוותיק אליהו רק זכה מן ההפקר כתוצאה מהפסדי ג'נרלי?

זה כשנתיים מנסה קבוצת אי.די.בי לממש את החזקותיה בחברת הביטוח השנייה בגודלה בישראל - כלל ביטוח. פעמים רבות נדמה היה כי יעלה בידה להשלים עסקה זו, אולם ממש כמו בחזיון תעתועים, בכל פעם שנראה שהנה עסקה כזו או אחרת יוצאת אל הפועל, עלתה העסקה על שרטון והתפוגגה. במקביל, כפועל של התרחשויות בתעשיית הביטוח ובשוק ההון המקומי, צנח מחיר המניה, ועמו תג המחיר של החברה.

הפרופיל הפיננסי של אי.די.בי חלש למדי, ובימים אלו, יותר מתמיד, זקוקה הקבוצה למנת המזומנים הנדיבה אשר יכלה להעניק לה פרידה מתוזמנת מכלל ביטוח.

תג המחיר שהוענק לחברת מגדל על-ידי ג'נרלי (שווי של כ-6.1 מיליארד שקל), מייצר סוג של "תקרת זכוכית" עבור מחיר המכירה של חברת כלל ביטוח. בהינתן כי השליטה בחברת הביטוח הגדולה בישראל נמכרה במחיר הגבוה רק בכ-12.5% ממחיר השוק של המניה, וזאת לאחר שמניה זו איבדה כשליש משוויה בשנה האחרונה, קשה הרבה יותר, גם עבור מוכר קשוח כנוחי דנקנר, לדרוש פרמיית שליטה גבוהה.

נבחן לרגע את עסקת מגדל-אליהו: בשנת 2006 התעקשה ג'נרלי שלא למכור 2.2% בלבד מאחזקתה במגדל, שאז נסחרה לפי שווי שוק של 6.3 מיליארד שקל, שכן באותה העת העריכה החברה האם כי היא מחזיקה ב"אוצר". מימוש שכזה היה מאפשר למניית מגדל להיכלל במדד ת"א 25 היוקרתי.

התמורות בשוק הביטוח המקומי במשק שינו את תנאי הבסיס בענף הביטוח מקצה לקצה, והשפיעו בצורה ניכרת על תג המחיר של החברות בענף. ככל הנראה, גם בחברת ג'נרלי הבינו שתנאי השוק השתנו, ושהגיע הזמן להיפרד מ"האוצר" במחיר המצוי, ולא במחיר הרצוי.

מניות הביטוח ירדו בחדות

הירידות החדות במניות הביטוח בבורסת תל אביב בשנה האחרונה נובעות מכמה גורמים: הרגולציה המתהדקת, שצפויה לשחוק את דמי הניהול העתידיים, השקעת משאבים רבים בחברות עצמן, על חשבון חלוקת דיבידנדים לבעלי המניות, גידול באסונות טבע ועוד. כל אלו פגעו באטרקטיביות של חברות הביטוח, והדבר בא לידי ביטוי בשווי הצנוע של מגדל בעסקת העברת השליטה.

שוק הביטוח הפך בפרק זמן קצר יחסית משוק של מוכרים לשוק של קונים, שנוהגים כציידים התרים אחר מציאות.

יש שיאמרו כי מחיר העסקה הנוכחית אינו מייצג את שוויה הכלכלי של מגדל, וכי "השועל הוותיק" אליהו זכה מן ההפקר, כתוצאה מההפסדים אשר נגרמו לג'נרלי בעקבות השקעות כושלות באיגרות חוב ריבוניות, ואולי אף כתוצאה מהעננה הגיאופוליטית במזרח התיכון, שהלחיצה את בעלי המניות הזרים, וגרמה לחברה לממש החזקות כדי להגדיל נזילות.

גם אם יש אמת מסוימת בהערכות אלו, הרי הצורך של קבוצת אי.די.בי במזומנים גדול לא פחות מזה של חברת ג'נרלי, והקונים - אשר מוצפים בהצעות עסקיות לרכישת שליטה בחברות בשוק המקומי, נוכח רפורמת הגברת התחרותיות וסיבות אחרות - מבינים את מצבו של המוכר, וינהגו בכל משא ומתן עתידי בהתאם.

קבוצת אי.די.בי תחתור לקבל פרמיה גבוהה מהותית משווי השוק של המניה בנימוקים שונים, ביניהם הפרמיה על ההון שלפיה בוצעה עסקת מגדל, הנסחרת במכפיל הון של 1.2 אל מול מכפיל הון של 0.8 שבו נסחרת כלל ביטוח.

עם זאת, הקונים, הרואים אל מול עיניהם מגוון הצעות עסקיות, ביניהן חברות ביטוח לא מועטות, תמיד יראו אל מול עיניהם את עסקת מגדל-אליהו. קבוצת אי.די.בי נדרשת לנזילות בטווח הקצר, ולא ברור אם תוכל להמתין בסבלנות עד למחזור העסקים החיובי הבא במשק, כדי לממש את כלל ביטוח במחיר גבוה יותר. מנגד, תג המחיר הנוכחי של עסקת מגדל-אליהו הוא צל גדול על מכירה עתידית של כלל ביטוח.

הכותב הוא אסטרטג השקעות ראשי באיילון בית השקעות