הפדרל ריזרב השאיר את הריבית על כנה; לא הודיע על QE3

(עדכון) - בכך ממשיכה המדיניות שהחלה ב-2008 ■ ה'פד': לשמור על הריבית נמוכה עד לפחות שנת 2014 ■ ה'פד': העלייה במחירי הנפט והדלק תעלה את האינפלציה באופן זמני בלבד

הפדרל ריזרב השאיר היום (ג') את הריבית בשיעור של 0%-0.25%, כפי שהיה צפוי, ובהתאם למדיניות המוניטרית מאז דצמבר 2008. ההודעה על כך יצאה לאחר הפגישה שערכו היום בכירי ה'פד'.

מה'פד' נמסר כי יש לשמור על הריבית נמוכה עד לפחות שנת 2014. עוד נמסר כי העלייה במחירי הנפט והדלק תעלה את האינפלציה באופן זמני בלבד, ולאחר מכן היא תהיה תואמת או נמוכה משיעור האינפלציה שנקבע. בנוסף, ממשיך ה'פד' עם "אופריישן טוויסט" במסגרתו הוא רוכש אג"ח ממשלתיות ארוכות-טווח, תוך שהוא מוכר אג"ח ממשלתיות קצרות-טווח.

ה'פד' המשיך לתאר את מצב הכלכלה כ"מתרחבת בקצב מתון", על רקע המתיחות שירדה בשווקים הגלובליים.

"תנאי שוק העבודה המשיכו להשתפר", נאמר בהודעת ה'פד'. "שיעור האבטלה ירד משמעותית בחודשים האחרונים אולם נשאר גבוה. המתיחות בשווקים הגלובליים ירדה, למרות שהם ממשיכים להוות סיכון לתחזית הכלכלית".

כמו בפגישה הקודמת, היה מתנגד אחד: ראש שלוחת ה'פד' בריצ'מונד, ג'פרי לאקר, שאמר כי הוא לא תומך בשמירה על שיעור הריבית הנמוך עד 2014, לאור התנאים הכלכליים.

היום פורסמו נתוני מאקרו חיוביים עליהם מסתמכים חברי ועדת השוק הפתוח של ה'פד' בהשאירם את המדיניות המוניטרית כמות שהיא. תחילה פורסמו נתוני המכירות הקמעונאית לחודש פברואר אשר עלו ב-1.1%, כשהתחזיות דיברו על עלייה של 1%. מגמת העלייה נמשכת לאחר שבחודש ינואר המדד עלה ב-0.6% לאחר שתוקן היום כלפי מעלה מרמה קודמת של 0.4%. עוד פורסם נתון המלאים העסקיים לחודש ינואר, אשר עלה ב-0.7% כשהצפי היה לעלייה של 0.6%. הנתון של חודש דצמבר תוקן כלפי מעלה ל-0.6% מרמה של 0.4%. מדובר בעלייה הגדולה ביותר מאז חודש אוקטובר.

בינואר הודיע ברננקי כי הבנק ישאיר את מדיניות הריבית שלו על כנה עד שלהי שנת 2014, כאשר הריבית בשיעור אפסי. עוד קיצץ ה'פד' בינואר את תחזית הצמיחה שלו ל-2012 ל-2.2%-2.7%, והודיע כי הבנק קיצץ את תחזיתו ל-2012 ביחס לשיעור האבטלה ל-8.2%-8.5%, כאשר בינתיים, כאמור, הוא ממשיך לעמוד על 8.3%.