נהגים, היכונו: בקרוב יהיה קל יותר לשלול את רישיונכם

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום את הצעת החוק של שר התחבורה ישראל כץ, הכוללת החמרה משמעותית בשפיטה ובענישה על עבירות נהיגה חמורות

לקראת שינוי במדיניות השפיטה והענישה נגד עברייני תנועה? ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את הצעת החוק של שר התחבורה ישראל כץ, הכוללת החמרה משמעותית בשפיטה ובענישה על עבירות תנועה חמורות.

בנוסף, אישרה הוועדה את טיוטת החוק המתייחסת לשימוש בחלקי רכב משומשים שהוגשה על-ידי כץ. החוק החדש קובע כי תוקף הוראת השעה, שנועדה לסייע למשטרה להתמודד עם תופעת גניבות הרכב, לא יוגבל בזמן.

הצעת החוק כוללת שורה ארוכה של צעדים דרסטיים, המחמירים משמעותית את העונשים על עברייני תנועה, המבצעים עבירות חוזרות ונשנות ומסכנים את עצמם ואת הסובב אותם. לדברי השר כץ, "הצעת החוק כוללת שינוי במדיניות השיפוט והענישה תוך התמקדות בעבירות חמורות המסכנות חיים".

החוק החדש כולל בין השאר החמרה משמעותית של הענישה על עבירות המוגדרות כמסכנות חיים ופסילת רישיון נהיגה עד תום ההליכים, במקרים חמורים או בעבירות חוזרות ונשנות, הגדלת מספר העבירות בגינן ניתן יהיה לפסול מינהלית רישיון נהיגה והרחבת רשימת העבירות בהן ניתן להשבית רכב.

יהיה קל יותר לשלול את רישיונכם

כמו כן, כולל החוק שינויים משמעותיים בהליכי סדר הדין הפלילי, בעבירות קנס שיאפשרו הליך שיפוט זריז ויעיל יותר. חלק גדול מהבקשות להישפט בעבירות מסוג ברירת קנס מוגשות ללא הצדקה, ולכן קובע החוק כי בקשה להישפט בעבירת ברירת קנס תותנה בהפקדת סכום הקנס מראש, וכי בית המשפט יטיל קנסות גבוהים יותר במקרה של הרשעה.

עוד כולל החוק הגדלה משמעותית של הקנסות לנהגים שיבקשו להישפט במקרה של ברירת קנס. הסדר זה מבקש לצמצם את מספר המבקשים להישפט במטרה "למשוך זמן" ולנסות את מזלם בבית משפט בניסיון לצמצם את רוע הגזירה.

כך, על-פי החוק החדש יגדל מספר העבירות בהן ניתן לפסול רישיון של נהג לתקופה של 30 יום, וחלקן יועבר לפסילה מינהלתית של 60 יום. החוק קובע עוד כי קצין משטרה יוכל לפסול רישיון נהיגה למשך 90 יום על עבירות תעבורה חמורות: "פגע וברח", גרימת תאונת דרכים שבוצע תוך נהיגה בשכרות, עקיפה מסוכנת, נסיעה עם משקל עודף ברכב וחציית פסי רכבת.

החוק מרחיב את רשימת העבירות שבהן יכול קצין משטרה לפסול את רישיון הנהיגה ל-60 יום ולכלול בהן עבירות של שכרות (פי אחת וחצי מהמותר) נהיגה במהירות העולה על 65 קמ"ש מהמותר, בכביש בין-עירוני או 55 קמ"ש בכביש עירוני, כניסה לשטח פסי רכבת בנסיבות מחמירות ועבירות חמורות שבוצעו על-ידי נהג חדש.

כמו כן, החוק מרחיב גם את רשימת העבירות שבהן יכול קצין משטרה להשבית רכב ל-30 יום, וכולל בו גם נהגים שרישיון הנהיגה שלהם לא היה בתוקף למלא משנתיים.

"עליית מדרגה במאבק בתאונות"

"התוכנית שגובשה מהווה עליית מדרגה משמעותית במאבק בתאונות הדרכים ותאפשר למערכות האכיפה של המשטרה, בתי המשפט ומשרד התחבורה להתמודד טוב יותר עם עברייני התנועה המזלזלים בחוקי התנועה", דברי כץ.

כמו כן, החוק מבטל את האפשרות של הרשעת אדם של התייצב בבית משפט לדיון עליו הוזמן בעבירות חמורות למרות העומס שהדבר יטיל על בית משפט, וקובע כי נאשם שלא יתייצב לדיון בבית משפט יוצא נגדו צו הבאה מלווה בהפקדה כספית. אם לא יאותר על-ידי המשטרה, יוצא נגדו צו מאסר.

עוד מטיל החוק עונש מינימום של פסילה מלהחזיק ברישיון נהיגה לתקופה של 3 עד 6 חודשים בגין שורה של עבירות חמורות בהן: עבירות שגרמו לתאונה שבא נחבל אדם או ניזוק רכוש, נהיגה ללא רישיון תקף, נהיגה ללא מלווה כמתחייב מהחוק, נהיגה בשכרות, אי-ציות לרמזור אדום או תמרור עצור, נסיעה במהירות גבוהה במיוחד מהמותר בחוק והפקרה של פצוע.

כמו כן, החוק קובע מאסר חובה לנהג שנהג בזמן פסילת רישיון הנהיגה, וזאת בדומה לעונש הקבוע כיום לגבי הפקרה של פצוע לאחר תאונת דרכים.

כ-70% מכלי הרכב הגנובים - מועברים לשטחים

בנוסף, אישרה היום ועדת השרים לענייני חקיקה את טיוטת החוק המתייחסת לשימוש בחלקי רכב משומשים. החוק החדש קובע כי תוקף הוראת השעה שנועדה לסייע למשטרה להתמודד עם תופעת גניבות הרכב לא יוגבל בזמן.

הוראת השעה קובעת איסור על תיקון כלי רכב ישראלים בשטחי הרשות הפלסטינית וכן איסור על העברת כלי רכב ישראלים באמצעות רכב אחר לתיקון בשטחים. יצוין כי המניעה העיקרי לגניבות רכב בישראל הוא הביקוש לחלקי רכב זולים.

להערכת המשטרה, כ-70% מכלי הרכב הגנובים עוברים לשטחי הרשות הפלסטינית, שם הם מפורקים, וחלקים מהם מורכבים על כלי רכב ישראלים המועברים לתיקון בשטחים.