אנדמול: אין קשר בין פורמט "האח הגדול" לספר "1984"

כך טוענת אנדמול, בעלת הזכויות בפורמט "האח הגדול", במסגרת דיון בתביעתה נגד ערוץ 10 ואבוט-רייפ-המאירי בטענה כי פורמט התוכנית "הדור הבא" מהווה העתקה

"הספר '1984' מתאר משטר טוטליטארי ומשקף את אימת האזרח מפני ניצול לרעה של ידע שאוגרת הממשלה בכפייה. ברור שזהו אינו הרעיון שעומד ביסוד הפורמט של 'האח הגדול" - כך טוענת חברת אנדמול בכתב התשובה לתגובת ערוץ 10, שהגישה היום (ד') לבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה.

כזכור, בתביעה טוענת אנדמול כי התוכנית "הדור הבא 24/7", ששודרה בקיץ האחרון בערוץ 10, מפרה את זכויותיה תוך העתקה של הפורמט של "האח הגדול".

בסוף דצמבר 2011 הגישה חברת אנדמול, בעלת הזכויות העולמית על פורמט הריאליטי "האח הגדול", תביעה בסך 3 מיליון שקל נגד ערוץ 10 וחברת ההפקות אבוט-רייפ-המאירי, מפיקת "הדור הבא".

בכתב התביעה טענה אנדמול כי הפורמט של תוכנית הריאלטי הכושלת של ערוץ 10, "הדור הבא", מועתק מזה של "האח הגדול". "הדמיון, ובהקשרים מסוימים אף הזהות, לפורמט ולתוכניות 'האח הגדול' זועקים למרחקים", נטען בכתב התביעה.

בתגובה שהוגשה בפברואר 2012 לבית המשפט טענו ערוץ 10 ואבוט-רייף-המאירי כי "'האח הגדול' איננה ראשונית או מקורית כלל, וכל המצוי בה קיים היה כבר בתוכניות רבות אחרות, קודמות לה, אשר רובן שודרו בחו"ל".

עוד נטען כי "הדור הבא 24/7" היא פיתוח חדש ועצמאי, וכי ההבדל נעוץ בין היתר בכך שבמרכז "הדור הבא 24/7" מצוי "סיפור אהבה" וחיפוש של רווקים ורווקות אחר האהבה המתאימה להם - זאת בשונה מ"האח הגדול".

היום הגישה אנדמול לבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה את כתב התשובה מטעמה. בכתב התשובה, שהוגש באמצעות עו"ד אבי אורדו, שותף במשרד ש. הורוביץ ושות', עומדת אנדמול על כך שהפורמט מועתק.

"כתב ההגנה שהוגש מטעם הנתבעות מלמד בבירור כי טענותיהן ריקות מתוכן", נכתב. לדברי אנדמול, "הניסיון של הנתבעות במסגרת כתב ההגנה להדגיש את התוכן הרומנטי בתוכנית הינו מלאכותי ומאולץ".

בכתב בתגובה מפברואר טענו ערוץ 10 ואבוט-רייף-המאירי כי "האח הגדול" בעצמה איננה פורמט מקורי, תוך אזכור של תוכניות נוספות כגון "Real world" של MTV, שבה מצולמים אנשים המתגוררים באותו הבית, ותוכניות אחרות שהופקו ושודרו בעולם עוד בטרם עלייתה לאוויר.

בהקשר זה טוענת היום אנדמול כי טענת הנתבעות בדבר היעדר מקוריות בפורמט "האח הגדול" ריקה מתוכן, שכן "פורמט 'האח הגדול' הינו יצירה מקורית ופורצת דרך, וייחודו וראשוניותו של הפורמט באים לידי ביטוי, בין היתר, בהתייחס לתוכניות הטלוויזיה שקדמו לו ובהתייחס למאפייניו של ז'אנר הריאליטי ככלל".