בג"ץ דחה את עתירת ענת קם נגד ועדת החוקה של הכנסת

נקבע כי ועדת החוקה אינה חייבת לקיים דיון מזורז בהצעת החוק להפחית את העונש על עבירות של החזקת ידיעה סודית בלא כוונה לפגוע בביטחון המדינה

ועדת החוקה איננה חייבת לקיים דיון מזורז בהצעת החוק להפחית את העונש על עבירות של החזקת ידיעה סודית בלא כוונה לפגוע בביטחון המדינה - כך קבעו היום שופטי בג"ץ, שדחו היום (א') על הסף את עתירתה של ענת קם בעניין זה.

קם ביקשה לחייב את ועדת החוקה של הכנסת לקדם את הצעת החוק, לאחר שיו"ר הוועדה, ח"כ דוד רותם, הודיע כי יקפיא את הליכי החקיקה בעניין זה עד לאחר תום הדיון בערעורה של קם, התלוי ועומד בבית המשפט העליון ויועלה לדיון בחודש יולי הקרוב.

קם הורשעה במסירת אלפי מסמכים לעיתונאי "הארץ" אורי בלאו, שאותם השיגה כששירתה כחיילת בלשכת אלוף פיקוד המרכז, ונגזרו עליה 4.5 שנים מאסר בפועל, שהיא החלה בריצויים.

לאחר הרשעתה הגישו חברי הכנסת עתניאל שנלר וציון פיניאן הצעת החוק במטרה להפחית את העונש הקבוע בחוק על העבירות שעניינן מסירת ידיעה סודית, החזקת ידיעה סודית, השגה, איסוף, הכנה ורישום בלא כוונה לפגוע בביטחון המדינה, מ-15 שנות מאסר עד מאסר עולם, ל-7 עד 10 שנות מאסר מרבי. כן הציעו חברי הכנסת לשנות את כותרת העבירות הללו מ"ריגול חמור" ל"איסוף מידע סודי".

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ דוד רותם, החליט שלא לקדם את הצעת החוק, ואמר בראיון ברדיו כי "כנסת ישראל לא צריכה לסייע לאנשים שפוגעים במדינת ישראל, שפוגעים בצבא הישראלי מבחינה אידיאולוגית".

ואולם, השופטים אסתר חיות, עוזי פוגלמן וצבי זילברטל החליטו לדחות את עתירתה של קם על הסף, לאחר קבלת עמדת המדינה.

"תקנון הכנסת מעניק ליושבי-ראש ועדות הכנסת שיקול-דעת רחב לקבוע את סדר היום בוועדותיהם", כתב השופט עוזי פוגלמן בפסק הדין. "בית משפט זה יתערב בהליך חקיקה שטרם הסתיים אך ורק בנסיבות חריגות שבהן מתגלה פגם היורד לשורשו של ההליך שיש בו פגיעה בערכים מהותיים של משטרנו החוקתי, ולא זה הוא המצב בעניינו.

"לענת קם, כמו לכל אזרח אחר, אין זכות מוקנית לכך שהליך חקיקה שבו יש לה עניין יקודם או יעוכב, או לכך שדבר חקיקה יתוקן לשביעות-רצונה בסופו של יום, וממילא אין מדובר בפגיעה בזכות חוקתית, כנטען על-ידה".

בתגובה לפסק הדין אמר ח"כ רותם כי "הפסיקה מוכיחה כי שיקול-הדעת בהחלטתי שלא לקדם את הצעת החוק, המשפיעה על הליך שעודנו מתקיים, היתה מוצדקת. בית המשפט הקל עם ענת קם כשגזר עליה עונש נמוך בהרבה מהקבוע בחוק, ואין צורך להקל עוד עם מי שבגד במדינה". (בג"ץ 1111/12).