בג"ץ: המדינה תפנה את בתי המתנחלים בגבעת האולפנה עד 1 ביולי

כך קבעו שופטי בג"ץ, שדחו את בקשת המדינה לפתוח מחדש את פסק הדין בנושא ■ גורמים בימין קוראים לחוקק חוק עוקף בג"ץ שיכשיר את השכונה

המדינה תפנה את 5 בתי המתנחלים שנבנו על קרקע פרטית פלסטינית ב"גבעת האולפנה" בפאתי ההתנחלות בית-אל עד 1 ביולי - כך קבעו הערב (ב') שופטי בג"ץ, בראשות נשיא העליון אשר גרוניס, שהחליטו לדחות את בקשת המדינה לפתוח מחדש את פסק הדין, שבו נרשמה התחייבות המדינה לפנות את הבתים.

עם זאת, מאחר שהמועד שבו התחייבה המדינה לפנות את הבתים - 1 במאי - חלף, החליטו השופטים להעניק למדינה 60 ימים נוספים לצורך ביצוע ההריסה, דהיינו עד 1 ביולי השנה.

יצוין כי המדינה ביקשה 60 ימים נוספים לא לצורך ביצוע ההריסה, אלא לצורך קביעת "סדרי עדיפויות למימוש המדיניות" הנוכחית, שלפיה בתים של מתנחלים שנבנו על קרקע פרטית פלסטינית יפונו.

ואולם השופטים גרוניס, סלים ג'ובראן ועוזי פוגלמן החליטו לדחות את הבקשה, בהתבסס על עיקרון סופיות הדיון והעובדה שניתן פסק דין חלוט בתיק.

המדינה גם חויבה לשלם הוצאות משפט בסך 15 אלף שקל לטובת העותרים, בשל בקשתה לפתוח מחדש את הדיון בעתירה.

פסק הדין בעתירה ניתן בספטמבר 2011, בעקבות הודעת המדינה מחודש מאי 2011, שבו התחייבה לממש את צווי ההריסה שהוצאו לבתים ב"גבעת האולפנה" בתוך שנה.

בהחלטה שנכתבה על-ידי גרוניס עצמו, הוא מציין כי טענות שהעלתה "קריית הישיבה בית-אל", ולפיהן רכשה כביכול את הקרקע בשנת 2000, נבדקו על-ידי המדינה ונדחו לאחר בדיקה. גרוניס מציין גם כי פנייתה של המדינה בבקשה לחדש את הדיון בעתירה הוגשה ימים ספורים לפני שהסתיימה השנה שהקציבה המדינה עצמה לצורך ההריסה.

את ההחלטה לדחות את בקשת המדינה לפתוח את הדיון בעתירה, מנמק גרוניס כך: "משניתן פסק דין, מהווה פסק הדין סוף פסוק להתדיינות נוספת בעניין נושא הפסק. זהו העיקרון של 'מעשה בית דין'. משניתן פסק דין סופי בהתדיינות, אין הצדדים יכולים להעלות טענות, בוודאי בנושאים שהוכרעו בפסק הדין. הגם שלעיקרון סופיות הדיון מספר חריגים, הם מצומצמים מאוד בהיקפם".

מלבד עיקרון זה, מדגיש גרוניס גם את "העיקרון הבסיסי של קיום פסקי דין. עיקרון יסודי זה מבטיח שההליך השיפוטי לא יהא הליך-סרק, אלא שתוצאתו תמומש הלכה למעשה, ותוך פרק הזמן שנקבע על-ידי בית המשפט. ללא מרכיב יסודי זה, יושם לאל ההליך המשפטי. ובמיוחד הדברים אמורים שעה שעל ביצוע פסק הדין אמונה המדינה".

לדבריו, טענות המדינה אינן מצדיקות סטייה מעקרונות אלה. זאת, מאחר שהפרקליטות לא הצביעה על תקדים כלשהו שבו נפתח מחדש הליך מעין זה, וגם לא על עובדות חדשות שהתעוררו מאז ניתן פסק הדין.

"דווקא בהליכים בפני בג"ץ", ממשיך גרוניס, "יש חשיבות מיוחדת לקיום ההתחייבות של המדינה ולשמירה על עיקרון סופיות הדיון. קבלת עמדת המדינה, לפיה הרצון לבחון מחדש את המדיניות מהווה עילה לפתיחת הליך שהסתיים, עשויה להוביל לתוצאות קשות.

"מדיניות, מטבע הדברים, אינה עניין סטטי. האם בכל פעם שתיבחן מחדש מדיניות כלשהי תבקש המדינה לפתוח הליכים שהסתיימו בפסק דין?! העובדה שפסק הדין בעתירה שלפנינו ניתן על דרך של רישום התחייבות המדינה, ולא הוצא בו צו מוחלט, אינה מעלה ואינה מורידה לעניין סופיות הדיון והחובה הברורה והיסודית לקיים פסקי דין. מרגע שההתחייבות כלולה בפסק דין, מדובר בחובה לקיים את פסק הדין לכל דבר ועניין".

עם זאת, כאמור, החליטו השופטים לאפשר למדינה לעמוד בהתחייבות שעוגנה בפסק הדין, ולהאריך את המועד למימוש ההריסה ב-60 ימים נוספים, עד ל-1 ביולי. (בג"ץ 9060/08).

"מברכים על ההחלטה"

ארגון זכויות האדם "יש דין", שייצג את בעלי הקרקע הפלסטינים, בירך על כך ש"בג"ץ עמד על עקרונות המשפט ושלטון החוק".

עו"ד מיכאל ספרד, היועץ המשפטי של "יש דין", אמר כי "משעה שהמדינה הגישה את בקשתה חסרת התקדים, הפך המאבק לרחב יותר מזה של בעלי הדין, על נורמות בסיסיות של משטר המבוסס על שלטון החוק. בית המשפט אמר את דברו, ועתה החברה הישראלית נמצאת בשעת מבחן על דמותה וערכיה. כולי תקווה שפסק הדין יבוצע עתה ללא כל התחכמויות".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, קראה ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין להתפטר מתפקידו, "בעקבות הכישלון המוסרי והמקצועי בתיק האולפנה". לדבריה, "מרצ מברכת על כך שבג"ץ דחה את בקשתה השערורייתית של הממשלה שעל היועמ"ש היה למנוע את הגשתה. ראש הממשלה ייענש על התרגיל הנכלולי שרקח, להגיש בקשה לביטול פסק דין יומיים לפני התאריך האחרון לביצועו, בכך שייאלץ לפנות את המתנחלים שבנו על קרקע פרטית בעיצומה של מערכת בחירות".

במפלגת העבודה אומרים כי "בית המשפט העליון קבע באופן ברור ונחרץ כי יש לשים קץ להתחמקויות של הממשלה מביצוע התחייבויותיה. אין תחליף לכיבוד החוק ושלטון החוק, וכל תעלול פוליטי לא יועיל. יש למלא את צו בית המשפט, ולא לעסוק בתרגילים והסברים מפותלים שמנסים לעקוף אותו".

"להציל את השכונה"

מנגד אמר ח"כ אורי אריאל מהאיחוד הלאומי כי "ברור כעת לכל שראש הממשלה כשל באופן נחרץ בהגנה על ההתיישבות. מדובר בפלונטר שהוא עצמו יצר, והוא יכול היה להסדירו על-ידי העברת חוק ההסדרה שאותו הוא עוצר בגופו ממש. אנחנו דורשים מראש הממשלה להביא חוק הסדרה ממשלתי עוד בפגרה הנוכחית".

סגן יו"ר הכנסת, ח"כ דני דנון מהליכוד, פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו על רקע חלטת בג"ץ לדחות את פינוי שכונת האולפנה. לדבריו, "החלטת בג"ץ הנוכחית היא בדיוק הסיבה שיש צורך בחוקים עוקפי בג"ץ.

דנון קרא להעביר חקיקת בזק, לעקוף את החלטת בג"ץ ולהכשיר את השכונה. לדבריו, "נבחרי הציבור, וממשלת הליכוד בראשם, הם אלה שיכריעו בנושאים ערכיים מהותיים, ולא בית המשפט שאינו מייצג את רצון העם אלא את דעותיו האישיות - שכונת האולפנה לא תפונה".

לדבריו, הניסיון של בג"ץ לסנדל את המדינה וההיכנעות כלפי גורמי השמאל הקיצוני פוגעים ברצון העם שבחר את הליכוד לשלטון בכדי לפתח ולבנות ביהודה ושומרון.

הפורום המשפטי למען ארץ ישראל מסר בתגובה: "בג"ץ הוכיח כי זכויות אדם של מתנחלים שווים בעיניו כקליפת השום. ברור שאם היה מדובר בשכונה מגורים באום אל-פאחם, השופטים היו מוצאים את הדרך שלא להרוס בתים של אזרחים תמימים. בלתי נתפס ששופטים בבית המשפט העליון מתעלמים מזכויותיהם של אזרחים שקנו דירות בתום-לב, וגם אם מישהו חושב שיש בעיה בבעלות על הקרקע, ניתן לפצות את בעלי הקרקע ולהשאיר את השכונה".

בפורום תובעים מהממשלה להעביר במהלך הפגרה את חוק ההסדרה שיציל את השכונה.

"עוול מוסרי"

יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, מסר בתגובה: "התעקשות בג"ץ להרוס בתי יהודים, מבלי לתת למדינה אפילו שהות לשקול את עמדתה, היא שיא של אטימות וחוסר צדק. הריסת 5 בניינים שבנתה המדינה ובהם 160 ילדים היא עוול אנושי ומוסרי שהשלכותיו חמורות ביותר. על ממשלת ישראל לעשות כעת הכול כדי להגן על התושבים אותם שלחה בסמכות וברשות להתגורר במקום".

ראשי שדולת ארץ ישראל, חברי הכנסת זאב אלקין ואריה אלדד, מסרו בתגובה: "שדולת ארץ ישראל בכנסת קוראת לראש הממשלה לגשת באופן מיידי לחקיקה ממשלתית שתסדיר את מעמדם של שכונות ויישובים שנבנו בתום-לב ובסיוע ממשלתי על קרקעות מוסדרות.

"השדולה שבה ומזכירה כי הציעה לראש הממשלה כבר לפני מספר חודשים לשנות את מדיניות ההסדרה ואף הגישה לו חוות-דעת משפטיות מלומדות המצביעות על אפשרות חוקית להסדיר ולא להרוס. הגיע הזמן שראש הממשלה יאמץ את גישתנו הצודקת והחוקית, במקום להפוך לקבלן ההריסות של שלום עכשיו".