שר התיירות: "חוק טל עלול להביא להקדמת הבחירות"

סטס מסז'ניקוב: "המחאה תחזור בקיץ; זה הזמן להגיד למעמד הבניים שמתחשבים בו"

"בעיית הדיור היא זו שגרמה להמונים לצאת לרחובות. הייתה ועדת טרכנטברג שהציגה פתרונות נכונים והטיפול החל אבל השאלה היא האם הוא החל והאם הוא נכון", כך אמר שר התיירות סטס מסז'ניקוב (ישראל ביתנו) במושב הפתיחה של הכנס המקצועי השנתי של התאחדות בוני הארץ המתקיים במלון הרודס באילת.

"כשמדברים על בעיית הדיור אי אפשר לפתור לכולם את הבעיה מאפס. אז צריך לעשות תיעדוף. שהתחלנו לדבר על קריטריונים ועל מי יהיה זכאי לקבל סיוע אנחנו דיברנו על אוכלוסיות יצרניות, על מעמד הבניים שמשלם מיסים ויש לו חובות. ואני רוצה להביע תרעומת שלא שמעתי את ועדת התיאום של הארגונים הכלכלים או את התאחדות התעשיינים שמדברים על תיעדוף. שצריך להעדיף את מעמד הבניים. הרי הוא זה שמקדם אתנו. המחאה תחזור בקיץ. לא יודע באיזו עוצמה. לא יודע אם הסטודנטים יובילו אותה או אנרכיסטים. או שתהיה מאורגנת יותר או פחות. היא תחזור בגלל המצוקות. איפה הקול שלכם כלפי האוכלוסיות שמייצרות וצריכות לקבל תיעדוף בדירות, בקרקע וגם בשיעורי עזר לצד לימודי החובה. צריך קודם כל לתעדף את היצרנים וזה המסר של ישראל ביתנו ולצערי נשארנו האחרונים שמגנים על האוכלוסיות הללו. נשמח לשמוע גם את הקול שלכם, הקבלנים, התעשיינים ושל כולכם. הדבר יחזור עוד מעט לשולחן הכנסת. צריך לתעדף את היצרנים. חוק טל שנסיים אותו ביולי זו רק אליגוריה למה שקורה בנושא של התיעדוף. זה מראה לנו עד כמה אנחנו לא יודעים לתת מסר חיובי למי שנושא את כלכלת המדינה על כתפיו. סביב חוק טל יכולה להתפתח דרמה שעלולה להקדים הבחירות בצורה רצינית כי זה מהות העניין. זה הזמן להגיד למעמד הבניים שמתחשבים בו".

מסז'ניקוב התייחס בדבריו גם אל שיווק הקרקעות של המינהל למגורים ולמלונאות ועקץ את שר השיכון אריאל אטיאס בנושא מיקום שיווק הקרקעות: "המינהל לא משווק קרקעות לתיירות כי הוא עסוק בשיווק קרקעות למגורים. הוא עושה זאת באזורים מסויימים ולא בדיוק איפה שנדרש. אני טוען ששיווק הקרקעות למלונאות צריך להיות בידי המשרד שיודע את הצרכים - במשרד התיירות".

עוד הוסיף ואמר מסז'ניקוב : "אנחנו נמצאים לפני מאבק על התקציב ולפני קביעת סדרי העדיפויות. אם טרכטנברג קבע והוועדה המליצה להתחיל ולהוריד המיסים העקיפים ולהשאיר המיסים הישירים איך יכול להיות שהמע"מ יעלה? איך יכול להיות שמס רכישה יעלה? גם קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה רק יגרום להפסקת פרויקטים בתשתיות"

עמי פדרמן נשיא התאחדות המלונות התייחס לחוסר התכנון שמאפיין את מקבלי ההחלטות: "תפקיד הממשלה לתכנן ולתת פתרונות לבעיות. כולנו יודעים מה קצב גידול האוכלוסייה. לא קשה לחשב כמה דירות יצטרכו בשנים הבאות ומה צריך לעשות כדי לייצר את אותה הכמות. אם רוצים 5 מיליון תיירים צריך גם לתכנן ולדעת כמה חדרי מלון צריך לבנות ומה צריך לעשות כדי להביא את התיירים. ואם ראש עיריית אילת מתריע כבר שנים על מצוקה צריך להיות עיוור כדי לא לראות את זה. אי אפשר לפתור את הבעיות רק שהן מתפוצצות לנו בפנים. אם זה דיור, אם זה מסתננים ואם זה חדרי מלון. מנסים להוריד את כמות משקיעי הדירות אבל שוכחים שהם גם מייצרים את שוק הדירות להשכרה. רוצים להוציא את העובדים הזרים מהמלונות אבל שוכחים שצה"ל ביקש שנעסיק אותם".

צבי אורן, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר הארגונים הכלכליים דיבר על הקשיים של הענף על רקע ההצטרפות לארגון ה-OECD:,"המדינה מצפה שנסכן את הכסף שלנו, שניקח משכנתא, שנשלם מיסים כדי שיהיה למדינה כיצד לפעול. היא מצפה שנייצר מקומות עבודה. את כל זה אנחנו עושים בתנאים הקשים השוררים בעולם. היום כל מדינה מנסה לשמר את מקומות העבודה וליצא אבטלה למקומות אחרים. אבל בארץ מעלים את עלויות יהיצור באופן דרמטי, חשמל, ארנונה. יש עכשיו מצב שאין גז. שיכנעו את המפעלים לעשות הסבה לגז ואין גז. מקשים על כושר הייצור, לא מאפשרים ליצור תחרות ולא לייצר מקומות עבודה חדשים והכל בגלל ה-OECD. כי רוצים לקבל מהם ציונים טובים. מה זה ה-OECD ? זה גוף טכנוקרטי של פקידים שקובעים חוקים באיכות סביבה, בשוקי ההון ועוד דברים. אבל האנשים הללו לא נבחרו על ידי אף אחד. איפה הסמכות והאחריות. איפה האחריות של מי שקבע חוקי איכות סביבה שגורמים לנו לפטר כאן אנשים. אבל אנחנו מתמודדים. אבל חייבים גם להגיד שבמקביל יש הזדמנויות, נקים תעשייה מבוססת על מיחזור. נמציא פטנטים בתחום ונייצא למדינות אחרות. אנחנו רק מבקשים שנעשה הכל בצורה איטית ומבוקרת כדי שנשיג הישגים ולא לעמוד רק בציונים של ה-OECD כדי להתפאר בזה אחר כך בעיתון".

יצחק מאיר הלוי, ראש עיריית אילת: "החליטו להקים צוות שרים שיעסוק בעיר אילת בראשות ראש הממשלה. זה חשוב כי הבינו את חשיבותה של העיר כנכס אסטרטגי של מדינת ישראל. אחת הפעולות המיידיות שיצאו מהצוות הזה = קידום בניית השער הדרומי. והדברים מתחילים לקרות. כביש הערבה התחיל להיסלל, העתקת שדה התעופה לצומת באר אורה גם קורם עור וגידים. אני מקווה שעוד השנה ייצאו שני המכרזים הגדולים כדי להוציא את השדה החוצה. על השטח שיתפנה נוכל לבנות עוד הרבה מלונאות ועוד דברים שהעיר זקוקה להם. גם תכנון הרכבת לאילת מתקדם. שר התיירות מקדם את פרויקטי התשתיות וצריך לזקוף את זה לזכותו".

הלוי התייחס גם לנושא המסתננים: " אני אכן זועק כבר 4 שנים על החדירה הבלתי אפשרית, המטורפת של עשרות אלפי מסתננים. כנראה הצעקה שיוצאת מתל אביב הדיציבל שלה אחר. אין ספק שמדובר בסכנה אמיתית המאיימת עלינו אני מקווה שהממשלה תיישם את החלטותיה ותשלים את הגדר במהירות האפשרית. מדינה מסודרת צריכה להחליט את מי היא רוצה להכניס. צריך גם לפעול להקמת מחנה שהייה שיאפשר למסתננים לחיות בצורה מסודרת על שימצא פתרון הדיפלומטי הנכון או המדינה שתרצה לקבל אותם. ויפה שעה אחת קודם".