יוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ 10, התפטר מתפקידו

ורשבסקי, שכיהן כמנכ"ל הערוץ במשך 4 שנים, במכתב לעובדים: "אני חש שכבר אין בי יכולת להוביל מאבק בלתי פוסק בכל החזיתות, בענף שנתון בכשל שוק ובמבנה רגולטורי לא מאוזן" ■ סמנכ"ל הכספים יואב הלדמן ימונה למנכ"ל בפועל

מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, ביקש היום (ה') מבעלי המניות של הערוץ לסיים את תפקידו. מי שהיה מנכ"ל הערוץ ב-4 השנים האחרונות וליווה אותו בכמה ממשבריו הקשים ביותר, הודיע על כך היום להנהלת החברה ואתמול בלילה לבעל השליטה של הערוץ יוסי מימן ולבעלי המניות האחרים. לתפקיד המנכ"ל בפועל ייכנס יואב הלדמן, סמנכ"ל הכספים של הערוץ.

"מיציתי את כוחותיי"

בהודעה ששלח לכל עובדי הערוץ שיתף ורשבסקי את העובדים בתחושות שהובילו אותו לבקש לסיים את תפקידו: "לא נכון יהיה להשליך מהצעד שלי לגבי עתיד הערוץ או לגבי כניסת המשקיעים שאני מאמין ומקווה שייכנסו במהרה", כתב, "אבל אני חש שמיציתי את כוחותיי. אחרי 4 שנים סוערות ומספר משברים קיומיים, אני מרגיש שכבר אין בי את היכולת להמשיך ולהוביל מאבק בלתי פוסק בכל החזיתות, בתוך ענף שנתון בכשל שוק ובמבנה רגולטורי שאיננו מאוזן".

עוד כתב ורשבסקי לעובדי הערוץ: "כולם פה בערוץ, ובראש ובראשונה בעלי המניות של הערוץ, עושים את כל שביכולתם כבר הרבה מאוד שנים כדי שהערוץ ימשיך לפעול. לצערנו, רגולציה לא מאוזנת מחייבת את זכייני הטלוויזיה לשלם כעת עשרות מליוני שקלים, ללא קשר למציאות הכלכלית של שוק הטלוויזיה, כשאפילו הרשות השנייה מצהירה שהיא לא זקוקה לכספים הללו. כשאין איזונים אני, כמנהל, נדחק פעם אחר פעם להסתמך על הכיס של בעלי המניות".

ורשבסקי גם חושף בדבריו טפח מהתסכול שנלווה לתפקידו: "זה נכון שעברנו פה כבר כמה וכמה משברים והתמודדנו במשך שנים עם חוסר האיזון במבנה הרגולציה, אבל בכל פעם המשברים האלה באו על פתרונם מכיסם של בעלי המניות ולא משוק הפרסום או מרווחים שנצברו. עכשיו נכפית עלינו סיטואציה דומה".

"על המסך ומהבחינה המסחרית אנחנו נמצאים בתקופה הטובה ביותר שהערוץ ידע", כתב ורשבסקי, והוסיף: "אבל בואו לא נתבלבל: לצערנו המצב הזה זמני, וישתנה רק כשהערוץ יחזור לתנופה של עשייה ועבודה של הפקה לטווח ארוך. אני רוצה לקוות שהשינויים הרגולטוריים שמתוכננים אכן יצאו לפועל, כדי לאפשר המשך פעילות של הערוץ, וכדי ששוק הטלוויזיה, המדיה והעיתונות לא יחזרו עשור שנים אחורה. אני מאוד מקווה שבעתיד הקרוב שוק הטלוויזיה המסחרית יהפוך להיות גם עסק כלכלי ושהמשקיעים בו יזכו לראות ברכה כלכלית בהשקעתם״.

ורשבסקי, שהתבטא בעבר מספר פעמים בנוגע לחיוניותו של ערוץ 10, ביקש להדגיש שוב: "אני חושב שכולם מבינים את חשיבות קיומו של ערוץ 10 וחדשות 10 לדמוקרטיה, לפלורליזם, לשוק היצירה הישראלית, וכמובן לתחרות שהיא נשמת אפה של הכלכלה".

חובות של 45 מיליון שקל

ורשבסקי נחשב למנכ"ל שהצליח לשמר את הערוץ בחיים גם כשנדמה היה שדינו מוות. ביוני 2009 הודיע מימן כי לאור מצבו ההולך ומחמיר של הערוץ, ולאור העובדה שהערוץ עמד להפסיד את זיכיונו בתום השנה, הוא - וגם יתר בעלי המניות - מפסיקים להשקיע בערוץ.

בעקבות ההכרזה יצאו עובדי ערוץ 10 להפגנות, וחוקק חוק, בתמיכת משרד התקשורת ומשרד האוצר, שהאריך את חיי הערוץ עד לשנת 2012, בתוספת אפשרות להארכה נוספת לשנת 2014.

על מנת לייצב את הערוץ באותו זמן, החליט ורשבסקי לשנות את הגישה ולנהל את הערוץ בעצימות נמוכה, במטרה לעמוד בדרישות הרגולטוריות ולייצר הכנסה קבועה לערוץ.

לאחר שהערוץ נחלץ מהמצוקה, בראשית 2011 החל הערוץ לנסות ולייצר לוח שידורים תחרותי לערוץ 2. בשלהי שנת 2011, נקלע שוב הערוץ למצב בעייתי, לאחר ירידה משמעותית בהכנסות מפרסום לאור המחאה החברתית בקיץ. הערוץ הודיע כי אין באפשרותו לשלם 45 מיליון שקל שהוא חייב למדינה.

לפי שעה נדחה חוב זה עד לשנת 2013, אולם ללא משקיע נוסף הערוץ לא יוכל לעמוד בחובה זו, והוא עומד בפני סכנה קיומית של ממש.

ורשבסקי נאלץ לנהל את הערוץ כשהרגולציה הישראלית ממשיכה לגבות ממנו דרישות, הוא חייב להילחם במותג החזק של ערוץ 2, ומן הצד השני בעלי המניות של הערוץ הודיעו באופן חד-משמעי כי לא יזרימו עוד כסף. אחד מהם, ארנון מילצ'ן, אינו מעורב בנעשה בערוץ כבר קרוב לשנתיים. המציאות הזו הביאה את ערוץ 10 לקשיים תזרימיים משמעותיים, וורשבסקי נאלץ לראשונה לעכב משכורות ותשלומים לספקים.

ורשבסקי הגיע לערוץ 10 מניהול של קבוצת "הארץ" והחליף בתפקיד את מודי פרידמן. בראיון שנתן ל"גלובס" בנובמבר 2011, ענה פרידמן לשאלה מה הוא אומר לחברו ורשבסקי לנוכח המשבר בערוץ: "אני אומר לו לא להמשיך בכל תנאי. הספינה תלויה בקפטן. הוא צריך לדאוג ולהילחם על כך שייווצרו התנאים לניהול החברה. אם אי-אפשר לנהל, שיכריז על זה ולא ידחה את הקץ".

מימן: מקווה שיגובש פתרון רציני

יו"ר דירקטוריון ערוץ 10, יוסי מימן, מסר בעקבות הודעות של ורשבסקי: "קיבלתי בצער את בקשתו של יוסי לסיים את תפקידו ואת החלטתו שלא להיעתר לפנייתי שישקול שוב את החלטתו, אך אני מבין ושותף לתחושות שלו בדבר הבלתי אפשריות של ענף הטלוויזיה המסחרית בארץ. זהו מצב שאינו ייחודי לערוץ 10, אלא הוא נחלת כל השחקנים בענף.

"אף אחד מבעלי המניות, שהשקיעו ביחד למעלה ממיליארד שקל, לא מצפה לקבל כעת משהו חזרה, אלא את הסדרת פעילותם של ערוץ 10 וחדשות 10 המשמעותיים כל-כך לשיח הציבורי, ליצירה הישראלית ולדמוקרטיה. אני כולי תקווה שיגובש כבר בקרוב פתרון רציני שישפיע על כל הענף. אני מאחל הצלחה ליואב הלדמן".