"הרשתות מתחרות מי תחתום על תעודת הפטירה של הספרות"

רגע לפני שבוע הספר מתחמם המאבק בין רשתות הספרים ■ סטימצקי מציעה מבצע דומה ל"4 ב-100" המפורסם של צומת ספרים, ומנכ"ל צומת, אבי שומר, מבטיח מבצע משלו ■ את המחיר ישלמו המו"לים, ובטווח הארוך גם הקוראים

רגע לפני שבוע הספר (שיחל מחר, 6 לחודש), רשתות הספרים יוצאות לקרב מאסף, שממנו יפסידו בעיקר הוצאות הספרים וגם הרשתות עצמן. ובקרב, כמו בקרב, הצדדים תוקפים בחריפות זה את זה.

את יריית הפתיחה סיפקה השבוע סטימצקי עם מבצע שבמסגרתו היא מציעה 4 ספרים תמורת 99 שקל בלבד. כל ספר נוסף מהספרים שבמבצע יימכר תמורת 25 שקל, ולחברי המועדון של הרשת צפויה הטבה נוספת - קניית תריסר רבי-מכר של סטימצקי מהשנה שחלפה תמורת 19.90 שקל לספר. הרשת, יש לציין, יוצאת במבצע זה בקול גדול, והוא ילווה בקמפיין בכלי המדיה השונים - בטלוויזיה, ברדיו ובעיתונים וכן גם בקניונים ובשלטי חוצות.

אם גולת הכותרת של המבצע, 4 ספרים ב-99 שקל, מצלצלת מוכר, הרי אין זה יד המקרה. "4 ב-100" היה מזה שנים מבצע הדגל של המתחרה, צומת ספרים. הניסיון לכבוש את השוק דווקא באמצעי זה, שאותו ביקרה בעבר איריס בראל, מנכ"לית סטימצקי, ורק לפני שבועיים עשתה זאת שוב בראיון ל"גלובס", הופך את הסיפור ליותר מתחרות עסקית סטנדרטית, ובהתאם הוא מלווה בהתקפות של מנכ"לי הרשתות זה כנגד זה.

רצון לייצר כאוס בענף

בראל אמנם מסבירה את המבצע עצמו במילים חיוביות. "בשבוע הספר אנחנו תמיד עושים מבצע", היא אומרת ל"גלובס". "אירוע זה הוא חגיגה, ואנו מחויבים ללקוחות שלנו, שהבטחנו להם שתמיד נפנק אותם. זה מבצע חזק עם מגוון נרחב ויפה של ההוצאות לאור".

אבל יחד עם המילים היפות הללו, בראל לא נמנעת מלשלוח חיצים לכיוון צומת ספרים, תוך שהיא מתייחסת לבעלות האנכית שקיימת אצל האחרונה, עם הוצאות הספרים מודן וכנרת-זמורה-ביתן: "המו"לים שמחו לשתף פעולה עם סטימצקי בשבוע הספר. הסיבה היא שסטימצקי אינה מוחזקת על-ידי מו"לים, ולכן אנו היחידים שנותנים להם במה, שלא כמו המתחרה, שאצלה 85% מהספרים שנמכרים הם של מו"לי הבית".

בצומת ספרים, באופן לא מפתיע, לא נותרו אדישים לנוכח המבצע, והביקורת שבצדו הופנתה לכיוונם. אבי שומר, מנכ"ל הרשת, אומר ל"גלובס": "אנחנו תקופה ארוכה קשובים למצוקות של הסופרים והוצאות הספרים ומנסים להרגיע את הענף. בגלל זה החלטנו לפני חודש לקיים לקראת שבוע הספר מבצע מתון של 3 ספרים ב-99 שקל. זה מבצע שהמו"לים יוכלו לחיות איתו טוב מאוד".

ומפה שומר פונה לבקר בחריפות את סטימצקי והעומדת בראשה. לדבריו, "המבצע של המתחרה מעיד על רצון ליצור כאוס בענף הספרים, וזה דבר מתמשך. המנכ"לית שלה אומרת שהיא רוצה לשמור על הסופרים, אבל היא שופכת את התינוק עם המים ופוגעת גם בהוצאות הספרים.

"מהלך כזה יביא להתמוטטות ההוצאות, בעיקר בשבוע שמצפים לו המו"לים כל השנה. קשה לי להבין את הכניעה הטוטאלית של המו"לים לדרישה הזו, שמשמעותה מחיר הפסדי עבורם. הייתי מצפה שהם יגלו יותר נחישות".

- סטימצקי למעשה עושה מה שצומת עשתה לאורך השנים, כך שלבקר אותה, זה בעצם לבקר את דרככם במשך תקופה ארוכה, לא?

"שבוע הספר הוא הזמן של ההוצאות והסופרים. מעולם לא עשינו בזמן כזה מבצע של 4 ב-100, אלא בסוף השנה, כדי להיפטר ממלאי".

- בעקבות המהלך של סטימצקי, תגיבו במבצע שונה מזה שיצאתם איתו?

"בוודאי. לא נוכל להרשות לעצמנו להישאר מאחור ונצא במבצע של 4 ב-100 ועוד 50 שקל מתנה באיקאה (שאיתה יש לצומת ספרים שיתוף-פעולה - י.מ). אנו עושים את זה בלב כבד ובעצב רב, אבל המציאות מאלצת אותנו לעשות את זה".

פגיעה דרסטית במכירות

הפגיעה הצורמת באירוע המסורתי של עולם הספרים המקומי ובעומדים מאחוריו רק מחדדת את הצורך בחקיקה, שתעצור את רשתות הספרים מלהקיז זו את דמה של זו ואגב כך לעשות וידוא הריגה להוצאות הספרים המדשדשות.

ובהתאם, יו"ר התאחדות המו"לים מקונן על המצב שנוצר ומבקר את צומת ספרים וסטימצקי גם יחד. לדבריו, "שתי הרשתות מתחרות מי תגרום נזקים חמורים לענף הספרים, ואולי הן מתחרות מי תהיה חתומה על תעודת הפטירה של הספרות העברית.

"זה עוד מדרגה בהידרדרות של הענף, שזו אשמה ישירה של שתי הרשתות ושל חוסר המעש של הרשות להגבלים בפרט וממשלת ישראל בכלל ברגולציה בענף, שהיא היחידה שיכולה להציל את השוק במשק ריכוזי שכזה".

- אילו תגובות קיבלת מהוצאות הספרים למבצעים של הרשתות?

"כולם טוענים שהם נענים לדרישות בלית ברירה, כי הם כבר הדפיסו את הספרים. כלומר, נגרמו להם הוצאות, והם לא יכולים להישאר עם המלאי".

- שומר אמר שהוא היה מצפה מההוצאות שיעמדו נחושות מול הדרישה הזו של סטימצקי.

"אני חושב שהם היו צריכות לעמוד מול הדרישות של שתי הרשתות, אבל העובדה היא שהן לא יכולות לעשות את זה, כי הכוח של הרשתות הוא גדול מדי. הן לא יכולות להישאר מאחור. גם כשאני הייתי מנכ"ל הוצאת ספרים ("עם עובד" - י.מ), כשאמרנו 'לא' לחלק מהמבצעים, המכירות שלנו נפגעו באופן דרסטי".