בדיקת "גלובס": יינות ביתן - הרשת הזולה בתוך העיר

מאז כניסת יינות ביתן וויקטורי לתוך העיר, לא חייבים לנסוע רחוק כדי לקנות בזול ■ בדיקת "גלובס" באמצעות המרכז למחקרים צרכניים מגלה כי הן זולות משמעותית משופרסל שלי, מגה בעיר וטיב טעם ■ AM:PM - הכי יקרה בין 7 הרשתות שנסקרו

לאחרונה הרחיבו את פעילותן רשתות השיווק המוזלות בזירה העירונית, כשהן מנפנפות מול שופרסל שלי, מגה בעיר, טיב טעם ו-AM:PM בדגל המחיר. האם הן עומדות בהבטחתן?

מבדיקת המרכז למחקרים צרכניים בהנהלת דוד עידן עבור "גלובס" עולה שכן. סקירת כ-30 מוצרים ברשתות העירוניות מגלה פערים של עשרות אחוזים בין הרשתות השונות: מדיניות המחירים האחידים של יינות ביתן מעניקה לה את תואר "הרשת הזולה ביותר בתוך הערים". הסל הזול, שנמצא ביינות ביתן, הסתכם ב-393 שקל.

גם סניפי ויקטורי שנפתחו השנה במרכז תל-אביב הביאו עימם כמובטח את בשורת המחיר, והרשת ממוקמת בפער קטן אחרי יינות ביתן, עם סל של כ-403 שקל.

הסל היקר ביותר נמצא ב-AM:PM (כ-466 שקל), ובתווך שופרסל שלי, מגה בעיר וטיב טעם - כ-450 שקל. בקו-אופ שופ הסתכם הסל ב-435 שקל. הפער בין הזול (יינות ביתן) ליקר (AM:PM) עומד על כ-15%.

סקירת המחירים כללה את סניפי מגה בעיר, שופרסל שלי, טיב טעם ו-AM:PM, ואת השחקניות החדשות יחסית בנוף העירוני: קו-אופ שופ (שלפני כחודשיים הכריזה על הסבת סניפי מיסטר זול לקו-אופ שופ, תוך דגש על הגברת ה"מעורבות החברתית בשכונות"), ורשת ויקטורי, שדריסת הרגל הראשונה שלה בנישה העירונית נעשתה במהלך 2011. יינות ביתן אמנם לא חדשה במרכזי הערים, אולם נמצאת בסימן התרחבות.

הנחת היסוד היא שאת הקנייה המשפחתית השבועית הגדולה בסופר, מוטב לקנות ברשתות המוזלות הגדולות, שלרוב ממוקמות באזורי תעשייה או מחוץ לעיר ומצריכות נסיעה. ברוב המקרים ההתייחסות לקנייה ברשתות העירוניות היא לצורך השלמות, קניות ספונטניות או קניות בהיקף קטן לשימוש מיידי.

לא במקרה הורגלו הצרכנים לנהוג כך, אחרי שנים שבהן שופרסל ומגה בידלו כך את תתי-הרשתות שלהן: שופרסל דיל ושופרסל שלי, מגה בעיר ומגה בול. ואכן, מבחינת שתי הרשתות האלה המצב עדיין כזה: סניפי שופרסל שלי ומגה בעיר יקרים בכ-13% מהרשתות המוזלות מחוץ לעיר, ביניהן סניפי מגה בול ושופרסל דיל, אולם יינות ביתן וויקטורי שומרות על מחירים נמוכים גם בתוך העיר.

תושבי הערים הורגלו לשלם יותר עבור הקנייה ליד הבית, אולם מורגשת מגמת שינוי. למעשה, רשתות המזון חינכו את הצרכן לקבל את הפורמט השכונתי כיקר, וטשטשו את העובדה שבענפים אחרים, כמו רשתות האופנה, המחירים הרשתיים אחידים במרכז ובפריפריה, בקניון או מחוץ לעיר.

המחאה החברתית הבהירה היטב את החשיבות של מחיר נמוך על פני חוויית קנייה. אין אמצע: פורמטים שהתבססו על אסטרטגיית החוויה, כמו שופרסל ביג ומגה, הוסבו לרשתות מוזלות.

פערים של עד 50% בין הרשתות

הפערים במחיר בין הרשתות העירוניות גבוהים: שמפו פאנטן שנמכר ב-20 שקל ביינות ביתן ובוויקטורי, נמכר ב-40% יותר בטיב טעם: 33 שקל, ומצד שני אבקת כביסה מקסימה נמכרת בטיב טעם ב-21 שקל, לעומת 30 בקו-אופ שופ (פער של 30%). סבון רחצה קרמה שביינות ביתן עולה 15 שקל, נמכר ב-23 שקל בשופרסל שלי (פער של 35%).

דגני בוקר פיטנס עולים בטיב טעם בעיר כמעט פי שניים מביינות ביתן - 28 שקל לעומת 15 שקל, ובמחלקת הירקות הפערים חוצים את רף ה-50%: 1 ק"ג מלפפון ירוק נמכר ב-AM:PM בלא פחות מ-5 שקלים לק"ג, לעומת 2 שקלים לק"ג בקו-אופ.

פסטרמה מהמעדנייה יקרה משמעותית בקו-אופ שופ ובשופרסל שלילי לעומת מגה בעיר וביינות ביתן - 85 שקל לעומת 55 שקל לק"ג.

במחירי העוף הטרי המשוואה מתהפכת: 12 שקל לק"ג עוף טרי בשופרסל שלי ובקו-אופ שופ, לעומת 19 שקל במגה בעיר.

משלמים פרמיה על נוחות

יצוין כי רשת AM:PM פתוחה 24 שעות ביממה, 364 ימים בשנה, והיא נתפסת על-ידי קבוצת דור-אלון שמחזיקה בה כסוג של חנות נוחות, דוגמת חנויות הנוחות שבתחנות הדלק. אלא שכניסת מתחרה עירוני ליד סניפי AM:PM משפיעה: באזור מגדל שלום בתל-אביב נפתח סניף ויקטורי פלוס, וגרר את סניפי AM:PM וטיב טעם הקרובים להוזלות ולמבצעים במחלקת הפירות והירקות.

גם טיב טעם יקרה יחסית, בין היתר משום שסניפיה פתוחים בסופי שבוע, חלקם 24 שעות ביממה. עלויות התפעול בשעות הפעילות מגולמות במחירי המוצרים.

מגה בעיר ושופרסל שלי, לעומת זאת, יקרות כמו טיב טעם, למרות שהן סגורות בלילות ובשבתות.

קניות
 קניות