תביעה נגד אולפני JCS: "מפלים נשים בשכר ובקבלה לעבודה"

במסגרת התביעה מבקש התמ"ת לחייב את JCS למפות את החברה על בסיס מגדרי וליצור תוכנית להטמעת שוויון, באופן שיבטיח שילוב נשים ואימהות עובדות

תביעה תקדימית נגד אפליית נשים: נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד התמ"ת הגישה הבוקר (ב') תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים נגד חברת "JCS - אולפני הבירה ירושלים בע"מ" בטענה לאפליה של נשים ואימהות עובדות, הן בשכר והן בקבלתן לעבודה.

במסגרת התביעה מבקש התמ"ת לחייב את JCS למפות את החברה על בסיס מגדרי וליצור תוכנית להטמעת שוויון, באופן שיבטיח את שילובן של נשים ואימהות עובדות בחברה, תוך הסרת חסמים ותיקון פערי שכר הקיימים, לכאורה, והמהווים חשש לאפליה על רקע אימהות וכנגד נשים בחברה.

שתי אימהות מ-131 עובדים

התביעה הוגשה בעקבות פניות של עובדות בחברה למשרד התמ"ת. על הרקע הזה, ערכה עו"ד אינה סולטנוביץ'-דוד, נציבה אזורית של מחוז ירושלים והדרום בנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, בירור עם חברת JCS, בליווי רו"ח קובי גינזבורג מטעם נציבות השוויון, במסגרתו נבדקו נתוני שכר העובדים והעובדות. זאת, במטרה לבדוק חשדות לפערי שכר בין נשים לגברים, המהווים עבירה לכאורה על חוק שוויון הזדמנויות בעבודה ועל חוק שכר שווה לעובדת ולעובד.

מדוח הבדיקה עולה כי נמצאו לכאורה פערי שכר בלתי מוסברים בין עובדות לעובדים בחברת JCS.

עוד עולה מכתב התביעה כי בתקופה של 8 שנים - 2003-2010 - התקבלו לעבודה בחטיבת החדשות של חברת JCS שתי אימהות בלבד, מתוך 131 עובדים שהתקבלו לעבודה בחטיבת החדשות של החברה בשנים אלה. בנוסף, עולה מכתב התביעה כי בשנים אלה חלה ירידה של 76% במספר הנשים המועסקות בחטיבת החדשות בחברה.

לטענת נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, "חברת JCS נקטה במדיניות מפלה המדירה באופן שיטתי את העסקתן וקידומן של נשים עובדות, וביתר שאת אימהות לילדים קטנים. הדרה זו באה לידי ביטוי בפיטורי עובדות בשל אימהותן, פגיעה בתנאי העסקתן ושכרן ואי-קבלה לעבודה של אימהות".

עו"ד ציונה קניג-יאיר, נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, אמרה היום: "אני רואה בהגשת תביעה זאת חשיבות רבה לקידום זכויותיהן של נשים בשוק העבודה. תיק זה מציף סוגיות מהותיות של חלוקת אחריות הורית ומבנה שוק העבודה, שמנציח אפליה של אימהות".

JCS: "דוגלים בשוויון בין המינים"

מאולפני JCS נמסר בתגובה: "תמוה ביותר שנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה מדווחת לתקשורת על הגשת התביעה למתן צו כללי עוד לפני שהמציאה ל-JCS את הבקשה לצו. לאור התנהלות זאת לא נוכל להגיב בשלב זה לגופו של עניין.

"יחד עם זאת, יודגש כי JCS מעסיקה עובדים לאורך למעלה מ-30 שנה מכל המגזרים, ללא כל אפליה, לרבות נשים ואימהות לילדים. הקבוצה דוגלת בשוויון בין המינים ובקידום כל אדם לפי כישוריו. הקבוצה מעסיקה נשים רבות, כולל אימהות, מעודדת עבודת נשים אצלה, מאפשרת לנשים לעבוד ולהתקדם ויוצרת עבורן תנאים נוחים.

"בשנים האחרונות חלה ירידה משמעותית במספר עובדי הקבוצה. הקבוצה העבירה נתונים לנציבות, לפיהם בשנים 2010-2003 חלה ירידה במספר זהה של גברים ונשים. כמו כן, הקבוצה העבירה נתונים רבים לנציבות המסבירים בפירוט את פערי השכר בין העובדים השונים אצלה, הן גברים והן נשים".