ארה"ב: יוקם מנגנון לפיקוח ומעקב הדוק אחרי המסחר

על פי החלטה של הרשות לניירות ערך בארצות הברית, יוקם מנגנון שיפקח על כל הפעולות שנעשות בבורסות השונות ■ ההחלטה הינה חלק מהליך הפקת הלקחים בעקבות ה"פלאש קראש"

הרשות לניירות ערך בארצות הברית אישרה אתמול (ד') הקמת מנגנון לפיקוח על המסחר בכל הבורסות שפועלים בארצות הברית, שיאפשר שיחזור של הפעולות האחרונות שנעשו במסחר במקרה של תקלה או במהלך חקירה.

הרשות אישרה ברוב של 3 תומכים מול 2 מתנגדים ההצעה לחייב את כל הבורסות והרשות הרגולטורית לפיקוח על תעשיית הפיננסים על הקמת מנגנון ביקורת מאוחד למעקב אחר הפעולות של הבורסה. המנגנון החדש יאפשר גם לשחזר תסריטים של משברים, בנוסף למעקב אחר הפעילות ב-13 בורסות, 10 שוקי אופציות ויותר מ-200 ברוקרים שבמצעים פעולות הרחק מעיני הציבור. המנגנון הזה הינו אחד מלקחי ה"פלאש קראש" שהתרחש ב-6 במאי 2010, במהלכו, וכתוצאה מבאג במערכת המסחר, נמחקו תוך מספר שניות 862 מיליארד דולר.

"מנגנון שכזה שעוקב אחרי הבקשות שמגיעות לשווקים, והטיפול של הסורחים באותן בקשות, ייתן לנו יכולת חסרת תקדים לעקוב מקרוב אחרי השוק שאנחנו מפקחים עליו", אמרה מארי שפירו, יושבת ראש הרשות לניירות ערך בארצות הברית. "ההחלטה החדשה הינה קפיצה משמעומתית קדימה".

ההחלטה הנוכחית הינה חלק מתהליך הפקת הלקחים מאירועי ה"פלאש קראש". לפני מספר חודשים הודיעה הרשות לניירות ערך על השקת פיילוט לפיו שונו ההגדרות להפסקת מסחר בוול סטריט. על פי הנהלים החדשים, המסחר ייפסק אוטומטית במניה במידה ומחיר המניה יעלה או יירד ב-10% תוך 5 דקות, בנוסף למנגנונים נוספים להפסקת מסחר כוללת. לאחר ה"פלאש קראש" לפני שנתיים, לקח לצוות של 20 חוקרים של הרשות כ-3 חודשים לאסוף ולעבד את הנתונים של הפעולות שהתקבלו מהבורסות השונות.