רוזנברג ו"מלך האג"ח" מצטרפים למועדון "שוק המניות מת"

דיוויד רוזנברג וביל גרוס טוענים כי העידן האחרון שאופיין בנהירה לשוק המניות תם ונשלם ■ גרוס: המניות כבר לא יניבו את התשואות שהניבו בעשורים הקודמים ■ בשבוע החולף משכו המשקיעים 11.5 מיליארד ד' מהקרנות המנייתיות בארה"ב

הכלכלן הדובי דיוויד רוזנברג ממשיך להיות פסימי. במזכר ששלח ללקוחותיו הוא הצהיר כי העידן הנוכחי שאופיין באובססיביות למניות תם ונשלם, זאת לאחר שהמגמה מצביעה על כך כי המשקיעים פשוט מתייאשים ומושכים את כספם מהקרנות המנייתיות.

"פולחן המניות הסתיים", כתב רוזנברג, המשמש ככלכלן ראשי בחברת האסטרטגיה Gluskin Sheff. "חל שינוי מהותי שמתקדם בצעדי ענק בהתנהגות המשקיעים", הוא מוסיף.

רוזנברג מבסס את טיעוניו על הנתונים לפיהם המשקיעים משכו 11.5 מיליארד דולר מהקרנות המנייתיות בארה"ב, בשבוע שהסתיים ב-25 ביולי, והשקיעו 3.1 מיליארד דולר בקרנות אג"ח שונות.

רוזנברג אינו לבדו. אנליסטים ומנהל השקעות רבים מצדדים בהצהרותיו. "רבים מהלקוחות שלי מרגישים כך", אומר ג'יימס לבנטל, יו"ר חברת Lebenthal Asset Management." במשך 12 השנים האחרונות ה-S&P 500 הניב תשואות נמוכות למדי והלקוחות התייאשו".

עדות נוספת לכך שלמשקיעים פשוט נמאס ניתן למצוא בשוק האג"ח הממשלתיות של ארה"ב. הנהירה ההמונית של המשקיעים לאפיק זה הובילה את האג"ח ל-10 שנים של ממשלת ארה"ב לשפל שלא נראה מאז המאה ה-19, כאשר התשואות שלהן צללו לרמה של 1.38% (נכון ל-25 ביולי).

גם "מלך האג"ח" ביל גרוס, הצטרף למחנה של "שוק המניות מת", כאשר כתב בסקירה החודשית שפרסם כי המניות כבר לא יניבו את אותן תשואות שהן הניבו בעשורים הקודמים ובכל יסיימו את "פולחן המניות" שהייתה המנטרה של וול סטריט במשך דורות.

אנליסטים אחרים מציינים כי מחזורי המסחר בבורסות היו מתחת לממוצע, כאשר המשקיעים המוסדיים מיאנו לאמץ את שוק המניות. רבים טוענים כי לפחות 70% ממחזור המסחר בבורסת ניו-יורק משוייך למכונות המסחר ולתוכנות המבצעות הוראות אוטומטיות.