מניות של מנצ'סטר יונייטד? "השקעה אמוציונלית, לא כלכלית"

מומחי פיננסיים סקפטים לקראת ההנפקה של המועדון האנגלי, שמניותיו יחלו להיסחר בניו יורק ביום שישי ■ צפי הגיוס מההנפקה: עד 330 מיליון דולר

תהליך ההנפקה המדובר של מנצ'סטר יונייטד בבורסת ניו יורק (NYSE) יסתיים השבוע בהצלחה, לאחר שמועדון הכדורגל האנגלי קיבל מספיק הזמנות לכל המניות אותן הוא יציע לציבור. כך לפי "בלומברג".

סגנית אלופת הפרמיירליג תמכור בסך הכל 16.7 מיליון מניות, שיגלמו כ-10% מהחזקותיה, עבור מחיר של 16-20 דולר למניה. משפחת גלייזר האמריקנית, הבעלים של המועדון, תשמור לאחר ההנפקה על כ-98% מזכויות ההצבעה. הקבוצה תכניס בעקבות המהלך עד 330 מיליון דולר, כש-120 מיליון דולר בלבד מתוך סכום זה יושקעו בכיסוי חובות המועדון, שעומדים נכון לסוף מארס 2012 על 683 מיליון דולר.

ביום שישי אמורות המניות של יונייטד להתחיל להיסחר בוול סטריט, ולא מעט מומחים פיננסיים מזהירים כבר עכשיו מפני השקעה בקבוצה. ההנפקה תשקף ליונייטד שווי שוק של עד 3.3 מיליארד דולר - 73% יותר מהשווי המוערך על-ידי מגזין "פורבס" של מעצמת כדורגל אחרת, ריאל מדריד - בעלת חובות נמוכים יותר ותזרים מזומנים גדול יותר.

"עבור המשקיע הממוצע, מדובר על קנייה שהיא יותר אמוציונלית, עם היגיון כלכלי מועט", אמר ל"בלומברג" גארי קרדינל, שותף בגולדמן זאקס. "להרבה אנשים יהיה נעים להגיד שהם מחזיקים במניה של יונייטד, וזה לבד יהיה שווה עבורם את מחיר הקנייה". אגב, יו"ר גולדמן זאקס ג'ים אוניל, אוהד יונייטד, הוא אחד מהמתנגדים החריפים למשפחת גלייזר ובעבר יזם מהלך, שלא הבשיל לכדי ביצוע, להובלת קבוצת משקיעים שתוציא מידיהם את המועדון.

בקיץ הקודם בדקה משפחת גלייזר, שרכשה את המועדון ב-2005 בעסקאות ממונפות (שהעמיסו חובות כבדים על המועדון) של 1.5 מיליארד דולר, אפשרות להנפיק בבורסות של מזרח אסיה. "כמשקיע, זה מרתיע אותי", אמר ל"רויטרס" ג'יימס קלוני, מנהל קרן השקעות מסקוטלנד. "הם עושים שופינג ברחבי העולם - קודם באסיה, עכשיו בארה"ב. למה לא להנפיק בלונדון, מקום שבו אנשים מבינים לעומק את העסק הלא יציב הזה שנקרא כדורגל? אני חושד שהם עשו את זה מתוך מחשבה שמחוץ לבריטניה, הם יוכלו לקבל מחירים מנופחים יותר ממשקיעים זרים".