הרשות השנייה תחלט ערבויות ערוץ 10 ורשת עד 2 בספטמבר

קוראת להגיע להסדר חקיקתי ומימוני שיאפשר את קיומם של שני ערוצים מסחריים ■ רשת וערוץ 10 לא שילמו את חובותיהם, 24 מיליון שקל ו-64 מיליון שקל בהתאמה ■ בכיר בערוץ 10: "המשמעות היא פיטורי 150 עובדים וסגירת תוכניות"

מועצת הרשות השנייה החליטה היום (ג') על חילוט הערבויות לערוץ 10 ורשת עד ל-2 בספטמבר, זאת תוך קריאה לכל הגורמים הרלוונטיים להתגייס על מנת להגיע להסדר חקיקתי ומימוני אשר יאפשר את קיומם של שני ערוצים מסחריים ושתי חברות חדשות.

ב-31 בדצמבר 2011 פג מועד התשלום של הזכיינים בגין תמלוגים ודמי זיכיון. בעוד שקשת שילמה את חובותיה, רשת וערוץ 10 לא שילמו את חובותיהם בגין תמלוגים ודמי זיכיון, שעומדים על 24 מיליון שקל ו-64 מיליון שקל בהתאמה.

לדברי יו"ר מועצת הרשות השנייה, ד"ר אילן אבישר, "במשך תקופה ארוכה התנהלנו מתוך מודעות רבה למצוקה הכלכלית הקשה של כל זכייני השידור המסחרי בטלוויזיה בשנים האחרונות. עמדתנו היא שאין מקום להתפשר עם דרישות התוכן וההפקות של יצירה ישראלית על המסך, אך יש מקום להקל עם דרישות כספיות, כפי שנעשה לגבי פלטפורמות שידור אחרות.

"מתוך חשש אמיתי לאפשרות שדרישת תשלום החוב עלולה להוביל לקריסה כלכלית ולהפסקת השידורים, פעלה המועצה בזהירות רבה, מתוך ציפייה ששינוי חקיקה יאפשר דחיית תשלום החוב.

"גם בעת הזאת אני קורא לפעילות נמרצת של המחוקק, כדי למנוע משבר חמור ולהבטיח את קיומם של לפחות שני ערוצי שידור מסחריים ושתי חברות חדשות ולקיים פלורליזם תקשורתי, לטובת האינטרס הציבורי וכלל הציבור בישראל".

אילת מצגר, המנכ"לית בפועל של הרשות השנייה, הוסיפה כי "הרשות השנייה עשתה כל מאמץ על מנת לאפשר מיצוי הליכי החקיקה שיתנו פתרון לחוב הדחוי. הרשות רואה חשיבות רבה בהמשך פעילותם של שני ערוצים מסחריים ובהם שתי חברות חדשות עצמאיות, אשר יתרמו לפלורליזם בשוק התקשורת ולפיתוח של שוק היצירה המקומי. לכן הרשות עשתה כל מאמץ על מנת לאפשר מיצוי של הליכי החקיקה שיתנו פתרון לחוב הדחוי.

"הרשות הינה גוף ציבורי, וחלה עליה האחריות והחובה לפעול במסגרת החוק והמינהל התקין ובאופן שוויוני כלפי כל זכייניותיה".

בקשה לפריסת חובות

בחודש יוני, בתום פגישה עם נציגי ערוץ 10, בהם גם בעל המניות יוסי מימן, פנתה הרשות השנייה לשר האוצר, יובל שטייניץ, וביקשה כי ידחה או יפרוס את חובות הערוצים למדינה לשנים 2014-2015.

עוד הוחלט באותה ישיבה כי באם הכנסת לא תבצע שינוי חקיקה שיאפשר את הדחייה של החובות עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, תתכנס המועצה בשנית ותבחן את צעדי האכיפה שיינקטו על-ידה. משלא הגיעה התייחסותו של שטייניץ, הוחלט בהנהלה להמליץ כאמור על חילוט הערבויות.

"עשינו את כל המאמצים עד כה וחשבנו שתיקון החוק יוכל לאפשר את הדחייה. משלא התקבלה החלטה כזאת על-ידי הכנסת, הגענו למועד האחרון הקריטי שבו אין מנוס מקבלת החלטה בסוגיה זו", מסבירה המנכ"לית בפועל של הרשות השנייה, איילת מצגר.

יש לציין כי אם מועצת הרשות השנייה תסכים עם החלטת ההנהלה, ההחלטה תקבל תוקף בתוך כחודש ימים, שבמהלכם יוזמנו הזכיינים להציג את עמדתם בעניין.

"באוצר לא הרימו את הכפפה"

גורמים ברשות השנייה מדגישים כי הרשות היא גוף שאמון על שמירה על המנהל התקין, וכי הרשות, ש"היא גוף המבוקר על-ידי מבקר המדינה, לא יכולה לאפשר מצב שהזכיינים עוברים על החוק".

הגורמים ברשות הוסיפו כי הם מצפים שההחלטה על חילוט הערבויות תניע את הדרג הממשלתי לפעול לתיקון החקיקה. "משרד האוצר לא הרים את הכפפה שזרקנו לו לפני חודשיים, וכך גם משרד התקשורת", אמרו, "יכול להיות שההחלטה הזאת תביא אותם לקבל החלטה ממשלתית לפריסת התשלומים".

150 עובדים יפוטרו?

בערוץ 10 טוענים כי המשמעות של חילוט הערבויות שלהם, בסכום העומד על 40 מיליון שקל, היא סגירה מיידית של כל התוכניות של חברת החדשות, מלבד המהדורה המרכזית המחויבת על-פי חוק.

"אין כל דרך אחרת להתמודד עם היעלמות של 40 מיליון שקל מתוך התזרים של הערוץ", אומר בכיר בערוץ 10.

לדבריו, עלות הפקתן של התוכניות היומיות - "אורלי וגיא", "חמש עם רפי רשף", "לונדון וקירשנבאום", "היום שהיה", "לילה כלכלי" ו"צינור לילה" - היא כ-300 אלף שקל ליום - כ-70-75 מיליון שקל בחישוב שנתי.

"סגירת התוכניות הללו, שנוגסות מדי יום בתזרים, היא הצעד היחיד המתבקש. המשמעות המיידית, אגב, היא פיטוריהם של כ-150 האנשים שעובדים בתוכניות הללו", אמר הבכיר.

מערוץ 10 ומרשת לא נמסרה תגובה.

"פגיעה בדמוקרטיה"

בתוך כך, ארגון העיתונאים קרא למועצת הרשות השנייה שהתכנסה היום שלא לקבל שום החלטה שתסתום את הגולל על גורלו של ערוץ 10, עד לסיום המגעים שמנהלים ועד העובדים של הערוץ, ארגון העיתונאים וההסתדרות אל מול מקבלי ההחלטות.

לדברי הארגון, "פגיעה בערוץ 10 היא פגיעה בדמוקרטיה וב-1,000 המשפחות המתפרנסות מהערוץ".