דראגי מגלה את אמריקה

לא אכפת מי ישלם את החוב היווני והאירי, הפורטוגלי והספרדי

לפני מספר שבועות הבטיח לנו מריו דראגי פצצת בזוקה. שוקי המניות באירופה וארה"ב נעו על אדי הדלק שהדיפו הבטחותיו. טוב נו, מה לעשות שהדלק עצמו יקר מדי?

ביום חמישי שעבר גילה נגיד הבנק המרכזי של גוש האירו, מריו דראגי, את אמריקה. לפני מספר שבועות הוא הבטיח פצצת בזוקה, ושוקי המניות באירופה וארה"ב גאו על אדי הדלק שהדיפה ההבטחה.

אלא שדראגי נהג כמו תלמיד תיכון שהתקשה בכתיבת עבודה מקורית. במקום לתכנן עבודה משלו, הוא העתיק עבודה מוכנה שקיבל מהדוד בן - תכנית הרחבה כמותית מספר 2 שהופעלה בארה"ב, שיפצר אותה קלות והרי לכם מתכון לשאגות שמחה בשווקים.

ואולם, כמאמר הקלישאה: כשמעתיקים במבחן, כדאי לבחור במדויק במי שמעתיקים ממנו. במקרה הזה, כולם, כולל יוצר הרעיון, יודע שהוא לא היה ממש מוצלח, וזאת בלשון המעטה.

זו הסיבה שבגללה נאחז ברננקי בכל נתון חיובי שמתפרסם בארה"ב. ברננקי לא רוצה להיזדקק לתוכנית הרחבה כמותית שלישית, שגם היא תיכשל, כמו קודמותיה. ברננקי יודע שמתן כסף לגופים הפיננסיים באמצעות רכישות אג"ח יביא לכל היותר ועדות חקירה נוספות לבדיקת מעלליהם, כמו זו שנפתחה כפי שפורסם בשבוע שעבר נגד בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס בגין הפסדי עתק בהימורי נגזרים.

כמה פאטתי נשמע מנכ"ל הבנק ג'יימי דיימון כשמתגונן וטען שהבנקאים אינם אחראים למשבר הכלכלי. מתחשק לי לומר לו, לדיימון: בודאי שאין לכם אחריות אדון נכבד. לא הבנקאים אחראים, זה המנקים של לשכותיכם המפוארות שאחראים - הם קנו יותר מדי תירס והזניקו את מחירו לשמיים, הם נסעו יותר מדי ברכבח שרד וגרמו לעליית מחירי הנפט, ואולי אין בכלל משבר והכל באשמת התקשורת ודמיונם הפרוע של העיתונאים.

העובדות הן כה ברורות שאפילו דיימון אינו יכול לטשטשן. ברננקי רצה לפזר כסף שיגיע לכלכלה המקרטעת וקיבל מהגופים הפיננסיים אצבע משולשת. זאת הסיבה שאנליסטים רבים באירופה מקבלים בסקפטיות רבה את התכנית ורובם אינם צופים שהיא תביא לשינוי דרמטי של המצב הקיים.

התכנית שונה שכן היא מעידה על נחישות הבנק המרכזי לרכוש כל כמות באג"ח המדינות הבעייתיות , אולם מה בדבר התנאים שמציב הבנק כלפי המדינות להן יסייע ? מי מבטיח לו שיעמדו בהתחייבויותיהן ? עיין ערך יוון.

הפוליטיקאים, כך נדמה, הולכים בכל מקום עם הגופים הפיננסיים. לא לחינם יוצאים בכירי הבנק המרכזי של גרמניה כנגד החלטת ראשי מדינתם לתמוך בתכנית דראגי. הדפסת כסף לא תפתור את הבעיה , הם טוענים, ומלבים את האש שגם כך הגיעה לעוצמות גבוהות. הציבור וגם גורמים רבים בפוליטיקה הגרמנית , אינם מרוצים מתפקיד ההרקולס אותו נאנסו לגלם.נמאס להם לסחוב את כל מדינות הגוש על גבם, מה גם שמדינות אלו אינן מראות כל מחויבות לשינוי מצידן.

בגרמניה מצביעים הנתונים על האטה. ביתר מדינות הגוש מפחיתים שוב ושוב את התחזיות אבל למרות זאת השווקים חוגגים כאילו אין מחר.

מי ישלם את החוב היווני? את החוב הפורטוגלי האירי, הספרדי והאיטלקי? את אף אחד זה לא ממש מעניין. הונגריה תפנה לקבל חילוץ ? נדפיס עוד קצת כסף. ובמצב כזה מישהו עוד מתפלא מדוע בולגריה לא רוצה לפתע להצטרף לגוש?

אבל למה לחרבן את המסיבה? אנחנו לפני ראש השנה ותקופת החגים וכולנו רוצים לחגוג. אולי סוף כל סוף יניח השוק הישראלי בצד את הצרות - ישכח מדנקנר, איראן, מירה ושרה ויצטרף לחגיגה העולמית שצפויה ככל הנראה להימשך, לפחות לעוד מספר שבועות. הבטחתי לכם ביוני מחצית שנה שנייה מעניינת- הדאקס הגרמני עלה מאז 20%, האס אנד פי עלה ביותר מ-10% ועוד היד נטויה.

רבים תוהים לגבי אם הפכתי לאופטימי. ובכן, אני סבור שאני ריאלי וכשכל הקלפים משחקים לידי הגופים הפיננסיים השווקים ימשיכו להיצבע בירוק, אפילו אם זה בניגוד מוחלט לנתונים הכלכליים, ביצועי החברות והצפיות למיתון מתמשך.

אבל אם ברננקי ודראגי ימשיכו לייצר תכניות חסרות תוחלת כלכלית העולם יזדקק לנס על מנת שמגדל הקלפים הזה לא יתמוטט.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

yf@energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד