לעצור את הספקולנטים

מדוע נכנע ברננקי והפעיל שוב תכנית הקלה שכבר נכשלה?

בשבוע שעבר שוב שיחק בן ברננקי לידיהם של קרנות הגידור והבנקים להשקעות שהפעילו לחץ מסיבי על מנת שיכריז על תכנית הקלה כמותית נוספת (QE3). מי שהאזין בעת האחרונה לקולות ההולכים ומתרבים בקרב חברי הנהלת הבנק המרכזי של ארה"ב שהיו בעד תכנית נוספת, לא ממש הופתע.

מה שהפתיע, אותי לפחות, היה שהתכנית החדשה איננה שונה כמעט במאום, למעט פרק הזמן הבלתי מוגבל, מאחותה הבוגרת שכולנו ראינו כמה היא מפגרת. שכן, בניגוד לתמונה אותה מצייר ברננקי, כולם יודעים שהיא לא השיגה מאומה. היחידים שנהנו מההקלה היו הגופים הפיננסיים שקיבלו עוד כסף למשחקים והגדילו את הימוריהם על נגזרי מטבעות וסחורות, במקום להפנותו לעידוד הכלכלה המקרטעת. מצוקת האשראי לגופים עסקיים עדיין קיימת, נתוני האבטלה לא ממש מעודדים וההתאוששות לה כל כך קיוו קברניטי הכלכלה מבוששת לבוא.

מדוע נכנע לבסוף ברננקי והפעיל פעם נוספת תכנית שכבר נכשלה? זו שאלה טובה מאד. יש שיאמרו הימור של ייאוש, שימוש בכדורים האחרונים שנותרו במחסנית. יש שיאמרו הון שלטון ויבדקו בהמשך את מקום עבודתם הבא של נגידי הפדרל ריזרב שלחצו והצביעו בהתלהבות יתרה בעד הפעלתה ויש שיאשימו את המועמד הרפובליקני לנשיאות מיט רומני שהכריז כי למחרת היום שייבחר, ברננקי כבר לא יהיה יו"ר הפד. הכרזה כזו, כך יאמרו, רק דרבנה את ברננקי לבצע מהלך שישדר אווירה טובה לשווקים בתקווה שיחזיק מעמד לפחות עד לבחירות הקרובות ותסייע לאובמה להיבחר שוב ולברננקי לשמור על כיסאו.

מכל מקום, תהא הסיבה אשר תהא, לא ציפיתי מהדוד בן לצאת בתכנית כה מטופשת, חסרת דמיון, חסרת מעוף, חסרת תוחלת. מדוע תכנית שנכשלה כבר פעם אחת כשלון חרוץ ולא הביאה מזור לכלכלת ארה"ב, תצליח בפעם השנייה, מבלי שהוכנסו בה שינויים וחידושים שפשוט זועקים לשמיים? לברננקי הפתרונות.

אני בטוח שמורו ורבו של ברננקי, הנגיד סטנלי פישר, לא יסכים עימי ואני מבין אותו, אולם רשימת הכלכלנים הבכירים והאנליסטים המוערכים שרואה בתכנית זו הימור מסוכן וחסר תוחלת לכלכלה העולמית ולשווקים, הולכת ומתארכת מיום ליום.

פישר, כמו חבריו בברזיל, מקסיקו ושאר המדינות החביבות על הגופים הפיננסיים, יצטרכו כעת שוב לשבור את הראש מה לעשות על מנת למנוע מגלי המט"ח הספקולטיבי שזורם למדינה מלרסק את הייצוא והתעשייה המקומית. בתגובה למהלך נחלש כמובן הדולר כנגד מרבית המטבעות בעולם.

להבדיל מפישר, לא מהסס שר האוצר של ברזיל גואידו מונטגה לתקוף בחריפות את התכנית. מונטגה שחרט את המושג מלחמת המטבעות ונקט את הצעדים הדרמטיים ביותר שננקטו על ידי מדינה בכל הקשור לשוק המט"ח, מאשים את ברננקי שתכניתו החדשה אינה באה לשרת שום מטרה מלבד להחליש את המטבע האמריקאי על חשבון מטבעות שאר העולם. זה, לדבריו, יצית שוב את מלחמת המטבעות.

אנחנו חשים בכך היטב כשהשקל מתחזק משמעותית ובמיוחד בשעות בין הערביים בהם לא דרושים סכומים משמעותיים על מנת לגרום להתחזקותו. להבדיל מגלים להם היינו עדים בשנים האחרונות, גל זה מגיע בניגוד מוחלט לזרימה הטבעית של המט"ח כפי שבאה לידי ביטוי בגירעון המסחרי והשוטף ובחשבון ההשקעות.

אם בנק ישראל והאוצר לא יפעלו, מהר מאד נרגיש את תוצאות התחזקות השקל בנתוני היצוא והצמיחה. כולם היו מעודדים מנתוני הצמיחה האחרונים שהיו מבוססים, איך לא, על התאוששות היצוא. רק שכחו לספר לנו שהתאוששות זו לא נבעה מהתאוששות הביקושים בעולם, אלא מהיחלשות השקל שתרמה מאוד ליצוא ולתעשייה המקומית.

לנוכח תחזיות הצמיחה הקודרות שמגיעות מאירופה, הודו וסין, על בנק ישראל והאוצר לעשות הכול על מנת שהפעילות הספקולטיבית לה אנו עדים בחודשיים האחרונים, לא תשפיע יתר על המידה על השקל - וזה ניתן לעשות רק על ידי נקיטת צעדים נוספים שיצרו את רגליהם של הספקולנטים.

גמר חתימה טובה לכולם.

• יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

yf@energyfinance.co.il

• אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

• החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד