הערכות: מוצרי החלב יתייקרו בכ-10% אחרי החגים

זאת בעקבות עלייה צפויה של מחיר המטרה של החלב ב-17-20 אגורות לליטר ■ רפתן: "ברבעון האחרון טחנו מים. אם לא יעדכנו את מחיר המטרה, זו שואה לענף"

המחירים של מוצרי החלב צפויים לעלות בכ-10% אחרי החגים, בעקבות עלייה צפויה של מחיר המטרה בענף החלב ב-17-20 אגורות לליטר - כך דווח בגלי צה"ל.

לפי הדיווח, מחיר המטרה של החלב, המובטח לרפתנים על החלב שהם מייצרים, לא עלה מאז פרצה מחאת הקוטג' והוקמה ועדת קדמי, שקבעה כי יש להוריד את מחיר המטרה ל-2.14 שקלים. כעת מעריכים גורמים בענף כי מחיר המטרה של החלב יעלה כאמור.

ההתייקרות של חומרי הגלם בעולם יצרה מצב בו כרגע הרפתנים מרוויחים פחות משהובטח להם. לכן טוענים הרפתנים כי לא תהיה ברירה אלא להעלות את המחיר.

"מחיר המטרה חייב לעלות בגלל התייקרות של הגרעינים, ואני אומר את זה בצער רב", הסביר אחד הרפתנים. "לא נרוויח יותר. ברבעון האחרון למעשה טחנו מים - הפרנסה הייתה בחסר, ואם לא יעדכנו את מחיר המטרה, זו שואה לענף".

עם זאת, איציק אלרוב, יוזם מחאת הקוטג', טוען כי הצרכנים לא יספגו עליית מחירים של מוצר בסיסי נוסף. "התוצאה של המהלך הזה תשפיע לרעה על מעמד הביניים והעניים במוצרים הכי בסיסיים בבית. התשובה של משרד החקלאות מעידה על ניתוק מהמצוקות של הציבור. מי שמשלם את החשבון המנופח בסוף היום הם 8 מיליון אזרחים, שמשלמים מחירים מופקעים ויקרים", לדבריו.

גורם במשרד האוצר מספר הבוקר (ב') כי משרד החקלאות ומועצת החלב טרם פנו בבקשה להעלות את המחירים, אך במשרד צופים פנייה כזו, וכאשר היא תגיע ישקלו אותה.

"העלאה של כמעט 10% נשמעת מוגזמת", אמרו באוצר, והוסיפו כי במקביל הנחה שר האוצר יובל שטייניץ לבחון אפשרות של הפחתת מכסים עבור מוצרי החלב, כדי להגדיל את התחרות בשוק.

במשרד החקלאות אומרים בתגובה כי "המחיר לצרכן תלוי בין היתר במחיר המטרה, ועדכונו ייבחן על-ידי ועדת המחירים לאחר חג הסוכות ובהתאם לסל התשומות".