לארי סאמרס: הכלכלה הגלובלית תקועה במעגל מרושע

היועץ הכלכלי הקודם של אובמה טוען כי לחוסר ההחלטיות של מעצבי המדיניות הכלכלית יהיו השלכות הרסניות על הכלכלה הגלובלית

לארי סאמרס, היועץ הכלכלי הקודם של נשיא ארה"ב ברק אובמה והנשיא לשעבר של אוניברסיטת הרווארד, טוען כי הויכוחים וחוסר הוודאות הכלכלית של מעצבי המדיניות הכלכלית רק משתקים את הכלכלה הגלובלית.

בטור מיוחד שכתב ב"פיננשל טיימס", סאמרס מתייחס בהרחבה לדיון הנרחב המתנהל בארה"ב כעת על איום ה"צוק הפיסקלי" הקרב ובא וטוען כי לחילוקי הדיעות בין אלו המצצדים בצעדי צמיחה ובין אלו המצדדים רפורמות וקיצוצים, יהיו השלכות הרסניות על הכלכלה.

"בזמנים קשים שבהם קיים חשש מהותי לגבי הצמיחה הגלובלית, המוסדות הכלכליים הגלובלים כגון קרן המטבע העולמית, נוטים לאמץ השקפות המצדדות בתמיכת הביקושים העולמים", אומר סאמרס. "זהו מעגל מסוכן וזה לא משנה בכלל מהן האמונות הכלכליות שלך".

בהמשך, סאמרס משווה את הכלכלה הגלובלית לאדם חולה. "רופאים הרושמים לחולים שלהם תרופות אנטיביוטיות מזהירים אותם לא להפסיק את השימוש בתרופות לפני סיום הטיפול אפילו אם הם מרגישים טוב יותר, אחרת הם מסתכנים בחזרת המחלה והחיידקים עשויים לפתח עמידות לאנטיביוטיקה".

סאמרס טוען כי כך גם לגבי הכלכלה הגלובלית, אם מפסיקים את הטיפול מוקדם מדי, המשברים הכלכליים עשויים לחזור ולהיות חמורים יותר ממה שהיו בתחילה. מבחינתו, חשוב יותר שהמעצבי המדיניות יבחרו בדרך אחת וידבקו בה מאשר ינסו לשנות את המדיניות, כפי שמציעים ראשי קרן המטבע החוששים כי צעדי הצנע והרפורמות יפגעו בצמיחה.