המבקר בודק את מעורבות אורי יוגב ברכש הקרונות מבומברדייה

בדיקת המבקר מתמקדת בתהליך המו"מ, שינויים שנעשו במפרטי הקרונות, התאמת הקרונות לתקן בטיחות ישן והסבת הקרונות להפעלה חשמלית בעתיד

מבקר המדינה, יוסף שפירא, בודק את מעורבותו של אורי יוגב, שהיה יו"ר רכבת ישראל בשנתיים האחרונות, בהליכי רכש קרונות הרכבת מבומברדייה הקנדית. בדיקת המבקר החלה לפני חודשים ספורים, ובמסגרתה הועברו שאלות לרכבת, למשרד התחבורה וליוגב עצמו.

מדובר במכרז לאספקת עשרות קרונות דו-קומתיים לרכבת, שבו זכתה חברת בומברדייה. כמות הקרונות הבסיסית, שעמדה על כ-70, הוגדלה בהדרגה תוך מימוש אופציות ועומדת כיום על כ-210 קרונות.

ל"גלובס" נודע כי בדיקת המבקר מתמקדת בסוגיות כמו תהליך המשא-ומתן בין הרכבת לבומברדייה, שינויים שנעשו במפרטי הקרונות והתאמת הקרונות לתקן בטיחות ישן. כמו כן, תיבדק סוגיית הסבת הקרונות להפעלה חשמלית בעתיד, לאחר שימומש פרויקט חשמול הרכבות.

מקורות בענף התחבורה אמרו ל"גלובס" כי הם מקווים שבדיקת המבקר בנושא החשמול תחשוף מדוע מתעקש יוגב להשאיר את הפרויקט באחריות רכבת ישראל.

כזכור, "גלובס" חשף כי שר התחבורה, ישראל כץ, החליט להוציא את ניהול הפרויקט מידי הרכבת ולהעבירו למע"צ, לאור העיכובים המתמשכים בקידומו, ואולם בסופו של דבר הושגה פשרה בסוגיה. מדובר בפרויקט הדגל של הרכבת בעשור הקרוב, והיקפו הכספי נאמד ב-10 מיליארד שקל.

נצין כי נגד יוגב הועלו טענות לניגוד עניינים פסול בכל הקשור לרכש הקרונות מבומברדייה. הטענות מתמקדות בהיכרותו המוקדמת של יוגב עם מנכ"ל בומברדייה, יוסי דסקל, מתקופת שירותם הצבאי בחיל המודיעין. כמו כן, התברר כי דסקל כיהן כדירקטור בחברה שיוגב ואשתו מחזיקים בה נתח של 34%. יוגב נכח בפגישת משט-ומתן בין הנהלת הרכבת לנציגי בומברדייה, וכן השתתף בישיבת דירקטוריון שעסקה בהסכם עם בומברדייה, מבלי שהצהיר על היכרותו עם דסקל.

הטענות נגד יוגב נבדקו בעבר במסגרת הליכי אישור מינויו ליו"ר הרכבת בוועדת שפניץ לבדיקת כשרות מינויים בשירות הציבורי. הבדיקה הסתיימה מבלי שהוועדה החליטה לפסול את מינויו של יוגב, לאור חוות-דעת מתוקנת ומרוככת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, שקבע כי בהתנהלותו של יוגב נפלו ליקויים שאינם מגיעים עד כדי עילה לפסול את מינויו.

בתוך כך נחשפו היום (ד') פרטים מתוך חוות-דעת משפטית שהזמינו שישה מחברי דירקטוריון הרכבת. מדובר בחוות-דעת מקבילה לזו שהזמין יוגב, שאותה הכין עו"ד אהוד סול, שותף במשרד הרצוג-פוקס-נאמן. שתי חוות-הדעת שהוזמנו בעקבות בדיקת התנהלות הדירקטוריון בסוגיית מינוי יו"ר לדירקטוריון על-ידי רשות החברות הממשלתיות מומנו על-ידי הרכבת בעלות כוללת של 60 אלף שקל.

כפי שנחשף השבוע ב"גלובס", חוות-הדעת שהזמין יוגב קובעת כי ההליך שהביא למינוי דורון וייס ליו"ר קבוע היה פסול ובטל, והחלטת הדירקטוריון למנות את יוגב לתפקיד ממארס 2011 עומדת עדיין בתוקף.

ואולם, חוות-הדעת שהזמינו חברי דירקטוריון הרכבת מגיעה למסקנה הפוכה, שלפיה "כל פגם לא נפל בדיון בישיבת הדירקטוריון". בנוסף קובעת חוות-הדעת כי מעורבותו של שר התחבורה במינוי "לא זו בלבד שאינה פסולה, אלא שהיא במצוות החוק ואינטגראלית להליך המינוי".

אורי יוגב מסר בתגובה: "ההשמצות בעניין רכש הקרונות נבדקו ארוכות על-ידי רשות החברות והיועמ"ש, ועלה באופן רשמי ובכתב שלא עלה שום ניגוד עניינים ושום חשש לניגוד עניינים, ובטח שלא עלה שום חשד לפעולה לא תקינה כלשהי, מה שכבר פורסם בעבר בתקשורת. כמובן שאני מברך על כל בדיקה של מבקר המדינה בכל נושא, כולל בנושא רכש".