גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גירושי הרפובליקנים מארה"ב

הם האמינו עד הסוף בניצחון. הם פשוט חדלו להבין את אמריקה

אם הלילה בין שלישי לרביעי היה שייך לברק אובמה, הנה סיוטי הלילה היו שייכים לקארל רוב (Rove). ב-2004, ג'ורג' דאבליו בוש ציין אותו לשבח בעצרת הניצחון שלו, לאחר שחזר ונבחר לנשיא. "האדריכל", קרא לו בוש. התקשורת קראה לו "המוח". הוא סלל את דרכו של בוש מבן-התפנוקים שוחר התענוגות אל כהונת המושל בטקסס ואחר-כך אל הבית הלבן.

רוב הכריז בימים ההם שהוא מעצב "רוב רפובליקני חדש", אשר יחזיק מעמד לפחות 40 שנה. הרוב של רוב התמוטט בין 2006 ל-2008.

רוב היה יכול להצטנע בפינת המובסים, כמו ידידו הנשיא לשעבר. אבל הוא חתר בכל כוחו לחזור אל מרכז הזירה. הוא הקים מה שהחוק האמריקני קורא "ועד פעולה", כדי לגייס כספים לטובת מועמדים. הוא יצק מיליוני דולרים לשורה של מדינות, כדי לעזור לבחור סנאטורים רפובליקנים; הוא גיבש תכניות פעולה לגיוס מצביעים; הוא כתב מאמרים והופיע בטלוויזיה.

במוצאי יום הבחירות הוא היה מפרשני רשת פוקס. כמה דקות לאחר 23:00, הסטטיסטיקאים של פוקס הצטרפו אל שאר הרשתות בהכרזה שברק אובמה ניצח במדינת אוהיו, והבטיח בזה את בחירתו החוזרת. זה היה הלם כבד לכל הנוכחים. זה היה הלם כבד לכל המוציאים והמביאים במטה הבחירות של רומני. הם שכנעו את עצמתם ואת זולתם, שהטוען הרפובליקני לנשיאות עומד לנצח.

"הנשיא חזר ונבחר"

רוב היה כמעט כעופר איילים, הנלכד באורות הצולבים של מכונית דוהרת. לא יכול להיות, הוא אמר, וחזר ואמר, וציטט מאתר הרשת של ועדת הבחירות באוהיו, והציע להאט ולהיזהר, ודחק בסטטיסטיקאים לחזור בהם. בהשפעתו, המגישה של השידור קמה מאצל שולחנה, וצעדה לחדרם של הסטטיסטיקאים, כאשר המצלמה מלווה אותה. היא ניסתה לפתוח את הדלת. הדלת לא נפתחה. היא חזרה אל השולחן.

הממונה על יחידת הסקרים של פוקס יצא לבסוף מן החדר, הסב לצד רוב, וניסה להסביר לו מדוע הוא טועה ובעלי התחזית צודקים. הממונה הוא במקרה אחד הידענים הפוליטיים הגדולים באמריקה, מייקל בארון. הוא אמנם איש ימין, אבל הוא גם איש מקצוע. לא עזר לרוב. פוקס לא חזרה בה. המלים "הנשיא חזר ונבחר" הוסיפו לרצד על המרקע.

זה היה מעמד של השפלה עצמית ושל ניתוק מן המציאות. אבל לא רוב בלבד נותק מן המציאות. לצדו עמדה גלריה מפתיעה של עסקנים פוליטיים, של יועצי בחירות מקצועיים, של שדרים ושל פרשני עיתונות.

בהשפעת ביטחונה העצמי של הגלריה כתבתי כאן ערב הבחירות על האפשרות ש"העם האמריקני מבשל משהו הנעלם מעינינו" (ציטוט של עיתונאי אמריקני, דווקא מן השמאל). הצעתי להתייחס במידה של ספקנות לסקרי דעת הקהל, שחזו ניצחון לאובמה. התייחסתי ברצינות אל אינטואיציית הניצחון החריפה של פגי נונאן, בעלת טור בולטת מן הימין.

דיק יודע "איך לקרוא סקרים"

שמות ימניים ידועים ומהוללים, וגם ידועים לשמצה, התנבאו שמיט רומני יגבר על ברק אובמה. רומני עצמו הקרין כמעט אופוריה, ודיבר על ציפיות הניצחון שלו אפילו במעמדים פרטיים או חצי-פרטיים. בעצרות הבחירות שלו, בימי המערכה האחרונים, הוא נתקל בקהל גדל והולך. אלפים הפכו לרבבות. את האוויר מילאו הקריאות "מיט, מיט", ו"45, 45" (הוא עמד להיות הנשיא ה-45, אילו נבחר). האיש נמוך הפרופיל הזה, שבילה את רוב חייו בחדרים סגורים של מועצות מנהלים, התבשם והשתכר. אפשר לסלוח לו.

מה שלא כן למקצוענים. למשל, דיק מוריס. הוא מן היועצים הפוליטיים המפורסמים, והידועים לשמצה, ביותר באמריקה. הוא איש ימין, אם כי היה קרוב אל ביל קלינטון, לפני שהפך לשונא.

מוריס הופיע בפוקס ב-5 בנובמבר. הוא הודיע שם, "ללא כל ספק", כי לא זו בלבד שרומני ינצח, אלא הוא יטביע את אובמה. הוא הוקיע את המדגמים, לעג להנחות הסוקרים, והזכיר לשומעיו, שהוא, בניגוד לרוב האנשים המדברים על פוליטיקה, "יודע איך לקרוא סקרים" (tinyurl.com/c49wtwn).

למחרת הבחירות הוא הופיע חפוי ראש, והכה על חטא. הוא חזה מה שחזה, מפני שהניח כי הסקרים טעו לחלוטין ב"מודל ההצבעה" שלהם. הוא הניח כי לא יתכן שיישנו שיעורי ההצבעה יוצאי הדופן של 2008, שנת ניצחונו ההיסטורי של אובמה. יהיו פחות צעירים, פחות שחורים, פחות היספאנים, פחות נשים לבנות לא-נשואות. אבל, ראה זה פלא, היו יותר מכל קטגוריה, לא פחות.

האופטימיות הגרנדיוזית של מוריס התחלפה בפסימיות גרנדיוזית. מודל ההצבעה בבחירות בארה"ב השתנה לבלי שוב, הוא אמר. המפלגה הרפובליקנית לא תוכל עוד לנצח לעולם, אם לא תסתגל למודל הזה. והיא תוכל להסתגל רק אם תחדל להתנגד למהגרים לטינו-אמריקנים, ורק אם תחדל להבליט את התנגדותה להפלות מלאכותיות.

"איבדתי את הקשר עם אמריקה"

קשה להבין וקשה להאמין. קשה להבין איך מפלגה פוליטית ממומנת היטב, שהתכוננה לבחירות האלה במשך שנים, הייתה יכולה להיכשל בהבנת הדינמיקות; וקשה להאמין שכל-כך הרבה אנשים משכילים וחריפים הצליחו לשכנע את עצמם במשהו כל כך מופרך. אנחנו מדברים כמובן בחוכמה שלאחר מעשה, וזו חוכמה קצת מסופקת.

כדאי מאוד לקרוא את רשמי ברייאן יורק מן השעות האחרונות של מסע הבחירות של רומני (tinyurl.com/bjhgdfz). יורק הוא פרשן פוליטי ב"וושינגטון אקזאמינר", מקביל של "ישראל היום" (ימני מאוד, חינמי מאוד, עתיר ממון ממקום אחר מאוד). הוא מתאר את ביטויי ההלם האותנטיים לחלוטין של פעילים מן השורה, אשר נאספו בהיכל הוועידות בבוסטון כדי להשתתף במעמד הניצחון ההיסטורי של רומני.

"היינו כה משוכנעים שתושבי ארצנו ניחנים ביותר שכל ישר", אמרה פעילה אחת מצפון קרוליינה. "זו הפתעה גדולה. הרגשנו כל כך בטוחים". אחרת, מבוסטון, אמרה: "עליי להיות כנה, אני מרגישה שאיבדתי את הקשר עם זהותה הנוכחית של אמריקה".

זה מזכיר לא מעט את ייאושם של הדמוקרטים לאחר ניצחון בוש הבן ב-2004. הם הפסידו לנשיא לא-פופולרי מפני שהמעמד הבינוני והצווארון הכחול של המערב התיכון פנו נגדם, בייחוד בגלל שאלות של דת וחברה (הפלות, נישואים חד-מיניים). הרבה דמוקרטים חשבו שהם לא יוכלו עוד לדמוגרפיה הזו. אבל הם יכלו לה.

ההבדל החשוב הוא בשיעור הציפיות. ב-2004 לא שררה זחיחות דעת בין הדמוקרטים. הפעם, זחיחות דעת שרתה על מפלגה שלמה. היא הניחה למיעוט רדיקלי לכוון את בחירת מועמדיה; היא רוממה למדרגת עיקרון את הסירוב להתפשר; היא נהגה בנשיא ובאנשיו כדרך שנהגו לפני 200 שנה בטוענים לא-לגיטימיים לכתר.

הטוויטרים של טראמפ

הרפובליקנים יחזרו לשלטון. השיטה הנשיאותית מקילה על חזרה כזאת. תמיד יימצא פוליטיקאי אטרקטיבי מספיק כדי לגבור על פוליטיקאי לא-אטרקטיבי. יתר על כן, השבוע ביססו הרפובליקנים את שליטתם בבית הנבחרים, והם מושלים עכשיו ב-30 מ-50 המדינות של ארה"ב. אבל השתוקקותם להוציא את אובמה מן הבית הלבן הייתה כל-כך אובססיבית, עד שאין להם בררה אלא לשקוע בדיכאון, ולעשות חשבון נפש.

האם הימין האמריקני יחליט להיות קצת פחות ימני? או אולי להיפך, יותר ימני? האם הרפובליקנים בקונגרס יוסיפו לחשוב את עצמם למיליציה מהפכנית, המגינה על האזרח מפני הממשלה הזדונית, או יסכימו לשתף פעולה עם הממשלה? האם הם יאמצו, מיניה וביה, את הטוויטרים ההיסטריים של דונלד טראמפ על הצורך במהפכה נגד ("אנחנו לא דמוקרטיה", הוא כתב במוצאי יום הבחירות)?

מאחר שהבוחר האמריקני השאיר הכול על מכונו, עתיד הרפובליקה תלוי בנכונותם של שכנים ותיקים להעמיד פנים שהם מוכנים לסבול זה את זה, ואפילו לסייד את הגדר המשותפת.

הסיכויים? סבירים. ממש כמו ניצחון של רומני בבחירות של שישה בנובמבר.

רשימות קודמות של יואב קרני אפשר לקרוא ב-yoavkarny.com

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר