"אל תאמין למה שכתוב בעיתון - תהיה רכבת קלה ב-2017"

שר התחבורה ישראל כץ בראיון עם עורך "גלובס" חגי גולן: "אני רואה את פניהם העצובות של פקידי האוצר, כאשר גם בימים האלה - בגיבוי של היועץ המשפטי לממשלה והמשנה ליועץ - פרויקטים נחתמים ויוצאים לדרך"

"אני מתכוון להמשיך להיות שר התחבורה ותשתיות לאומיות ובטיחות בדרכים. אנחנו נמצאים באמצע מהפכה חסרת תקדים בתחום הרכבות, הכבישים, המחלפים והסעת המונים". כך אומר שר התחבורה, ישראל כץ, בראיון עם עורך "גלובס", חגי גולן. בראיון ל"גלובס טי.וי", מונה כץ את הישגיו בתחום התחבורה ומתייחס גם לבעיות הקשות שמלוות את התחום בישראל.

- לאורך השנים נעשות השקעות גדולות בתשתיות ובכל זאת הכניסה לגוש דן הולכת ונעשית מסובכת יותר. מהי הסיבה המרכזית לעניין הזה?

"לאורך השנים לא נעשו מספיק השקעות. בארבע השנים האחרונות יש גידול חד בהשקעות. חלק כבר בא לידי ביטוי וחלק מהפירות ייקטפו בעתיד. למחדל הכי גדול בגוש דן יש שותפים רבים - גם הממשלה וגם העירייה שלא בנו תשתית להסעת המונים. הצרפתים הציעו כבר לפני 40 שנה להקים מטרו, לא נענו להם.

"בלי שילוב של רכבות קלות, אוטובוסים גדולים ומהירים ומוניות שרות אין תחבורה מודרנית. כשהשילוב הזה יהיה, וכבר התחלנו להניח את התשתית שלו, אפשר יהיה לפנות לציבור ולהגיד לו לנסוע לעבודה בשעות העומס בתחבורה ציבורית ובשעות הפנאי ברכב פרטי.

"מעבר לזה גם צריך לפזר את האוכלוסייה, דבר שאנחנו עושים באמצעות התשתיות".

- הממשלה שתקום אחרי הבחירות תחויב לבצע קיצוצים נרחבים. האם נראה קיצוצים נרחבים בתחום התחבורה?

"לא, אני חושב שהבאנו את זה למצב בלתי הפיך. אני רואה את פניהם העצובות של פקידי האוצר, כאשר גם בימים האלה - בגיבוי של היועץ המשפטי לממשלה והמשנה ליועץ - פרויקטים נחתמים ויוצאים לדרך. היה ניסיון לעצור פרויקטים, אבל ברגע שנחתם החוזה - חייבים לשלם אותו והעבודה תסתיים"

- בזמנו דובר שתהיה רכבת קלה בגוש דן כבר ב-2017. זה יקרה?

"אל תאמין למה שכתוב בעיתונים - תהיה רכבת. המכרז על הציוד, על הקרונות, על הקטרים כבר יצא. בדיוק כל מה שהבטחתי".

- ברכבת ישראל הושקעו לא מעט כספים אבל נראה שהדברים שם לא עובדים עד הסוף. למה?

"מי שישמע אותך יחשוב שאין התקדמות. אני התייצבתי מול ועד עובדים מיליטנטי בצורה חסרת תקדים, והצלחתי לנצח את המערכה עבור הציבור, ואני אומר את זה לא כדי להחמיא לעצמי. אין יותר 'יד על השאלטר', כל הרפורמות מתנהלות.

"התהליך מתקדם בצורה מצוינת, ישנו שיפור הדרגתי בשירות, נכנסים כל הזמן קרונות חדשים וקטרים חדשים. רק אתמול נסעתי עם ראש הממשלה לבאר שבע ב-54 דקות".

- אז אם התהליך כל כך טוב, למה בעצם יו"ר הרכבת, אורי יוגב, היה צריך ללכת הביתה?

"א' הוא לא היה יו"ר הרכבת, יו"ר זמני, ממלא מקום. הוא היה מיועד להיות יו"ר לפי בקשתי, אני המלצתי עליו בפני הדירקטוריון. אבל באותה נקודת זמן שהייתי צריך להמליץ, ואני זה שממליץ לדירקטוריון הוא יכול לקבל את עמדתי או לא לקבל, הצורך היה ביו"ר פעיל ולא במשרה חלקית. אחד שמקדיש את עצמו לרכבת ומסוגל לעשות כל מיני דברים. לגבי מר יוגב היו גם בעיות אחרות שאני לא אפרט אותן כרגע".

- זו ההזדמנות שלך.

"אתם פרסמתם ב"גלובס" על מבקר המדינה שחוקר, למשל, את נושא הרכש תוך דגש אישי על המעורבות. אני מאחל לו כל טוב ושגם ייצא מהדבר הזה. אני חייב יו"ר ברכבת".