"הצרות בסין הן חדשות טובות בשביל הצרכנים הישראלים"

איתן זינדלר, ראש תחום מחקר המדיניות בחברת בלומברג ניו אנרג'י פייננס, מסביר איך הצפת העולם בפאנלים סולאריים סיניים חוסכת כסף לצרכן הישראלי ומה הקשר בין החברה שלו לתעריף החשמל בישראל

גרמניה אינה נתפסת כמדינה שטופת שמש, אך למרות זאת היא המעצמה הסולארית מספר אחת כיום בעולם. נתוני התקנת המערכות הסולאריות (ראו תרשים) מצביעים על הגמוניה ברורה לגרמניה ולאירופה בתחום הסולארי. זאת, בעוד ארצות הברית מפגרת מאחור, למרות משאבי השמש והקרקע העצומים שיש לה.

"הגורם העיקרי שמשפיע על האטרקטיביות של מערכות סולאריות הוא לא כמות השמש אלא תעריף החשמל", מסביר איתן זינדלר, ראש תחום מחקר המדיניות בחברת בלומברג ניו-אנרג'י פייננס, שמשתתף השבוע בכנס אילת אילות, "הביקוש גדל ככל שהחשמל יקר יותר בצד הקמעונאי. השוק בארצות הברית גדל אך היא לא תהפוך למדינה המובילה בעולם בתחום, בין השאר כי תעריף החשמל שלה נמוך יחסית ויש לה מקורות אנרגיה אחרים זמינים וזולים כמו פצלי הגז".

- גם לישראל יש הרבה גז טבעי, אז אולי לא צריך חשמל סולארי.

"זה לא נכון לבחון את הסולארי מול דלק מאובן (נפט, גז, פחם. ע"ב) רק לפי העלות של המערכת בדולרים. אנשים נוטים לחשוב שברגע ששילמת עבור המערכת כיסית את כל ההוצאות. בסולארי אתה יודע מה יהיו הוצאות התפעול שלך, אך לעומת זאת כשאתה מסתמך על דלק מאובן אין לך שום ערבות שהמחיר יישאר קבוע. לתנודתיות הזו יש עלויות גם למפעיל וגם לצרכן".

- במקרה התנודתיות הזו גורמת לצרכן הישראלי לשלם היום 25% יותר על החשמל שלו כי נותקנו מאספקת הגז.

"אני בספק אם יש עוד מדינה בעולם שנושא הביטחון האנרגטי חשוב בה כל כך כמו ישראל".

רבים יופתעו לשמוע כי לחברת Bloomberg New Energy Finance (BNEF) יש השפעה על תעריף החשמל בישראל. במסגרת תעריף החשמל הכללי, מממנים צרכני החשמל את רכישת החשמל שמייצרות המערכות הסולאריות. כל בעל מערכת סולארית מקבל מחברת החשמל התחייבות לרכישת החשמל שהמערכת תפיק למשך 20 שנה, לפי תעריף שקובעת רשות החשמל. בהסדרות האחרונות שפרסמה הרשות למערכות סולאריות נקבע לראשונה כי התעריף יהיה צמוד לא רק למדד המחירים לצרכן אלא גם למדד של BNEF למחירי מערכות סולאריות. זינדלר אומר כי למיטב ידיעתו ישראל היא המדינה הראשונה שנוהגת כך, אך לדבריו, "יש כבר רגולטורים נוספים שמתעניינים והחלו לבדוק את האפשרות ללכת בעקבותיכם".

ממשלות ברחבי העולם משקיעות סכומי עתק בתמרוץ או בסבסוד של מתקני ייצור חשמל באנרגיה מתחדשת שמש, רוח, מים וביומסה. הדוח השנתי האחרון של הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה מעריך ביותר מ-2 טריליון דולר את ההיקף הכספי הכולל של ההתחייבויות לסבסוד ממשלתי, בין שבאמצעות תעריף הזנה (Feed-in Tariff) כמקובל באירופה, באמצעות הקלות מס כמקובל בארצות הברית, באמצעות סבסוד ישיר כמקובל בסין או בדרכים אחרות.

זינדלר מסביר כי ההצמדה למדד מחירי המערכות עשויה לחסוך לצרכני החשמל בישראל כסף רב. "האתגר המרכזי של מדינה כמו ישראל, שמתמרצת בשיטת תעריף ההזנה, הוא למנוע סבסוד מוגזם על ידי צרכני החשמל. ההצמדה למדד שלנו מבטיחה שהתעריף לא יתנתק ממחירי השוק העדכניים".

- ומה מיוחד במדד שלכם?

"אנחנו לא בודקים רק את המחיר הסופי של הפאנל או של המערכת הסולארית אלא מקבלים מידע ממאות קונים ומוכרים לאורך כל שרשרת הערך מהסיליקון (חומר הגלם העיקרי לייצור מערכות PV. ע"ב) ועד למוצר הסופי".

- אז מה המחיר היום?

"פאנל סולארי מתוצרת סין נמכר היום ב-77 סנט לוואט ומתוך זה עלות הסיליקון היא 14 סנט. מחירי הפאנלים צנחו בשנתיים האחרונות ביותר מ-50%, אך כיוון שתעריפי ההזנה לרכישת החשמל הסולארי נקבעו מראש, צרכני החשמל לא נהנו מכך ואת עיקר הרווח גרפו בעלי המערכות. בישראל ההפסד היה זניח בגלל המספר המועט של מערכות שהותקנו, אך במדינות כמו גרמניה, איטליה וספרד מדובר באובדן של מיליארדים רבים".

- הממשלה בישראל יכולה לטעון שגרירת הרגליים שלה בקידום אנרגיה מתחדשת חסכה המון כסף לצרכני החשמל.

"הטיעון הזה נכון אולי במבט לעבר, בוודאי לגבי מדינות כמו גרמניה ואיטליה שתמחרו גבוה מדי את עלות המערכות ולא עשו את הניצול היעיל ביותר של השוק. אני לא ממליץ על מדיניות אבל אנחנו לא מצפים לירידה משמעותית במחירי הציוד. המרווחים מאוד התכווצו ויש הרבה מאוד יצרנים בתעשייה הזו שפועלים ברווחיות אפסית או אפילו שלילית. עודף הייצור בשוק הוא אדיר ולהערכתנו הוא לא ייעלם בשנים הקרובות, אפילו בתרחישי הביקוש הכי אופטימיים למערכות סולאריות. רק לשם המחשה, בסין יש היום יכולת ייצור שיכולה לספק לבדה את כל הביקוש העולמי לחשמל סולארי למרות שבפועל הסינים שולטים בנתח של 50% בלבד מהשוק".

- אלה חדשות רעות ליצרנים.

"אבל חדשות טובות למתקינים, לבעלי בתים פרטיים ולשאר בעלי המערכות ולקובעי מדיניות".

- מה התחזית שלכם לשנים הקרובות?

"האתגר הגדול הוא לספק תחזיות מחיר. אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיו הנתונים לסוף השנה למרות שזה רק עוד חודש, כיוון שחלק גדול מהשוק הוא עשרות אלפי מערכות ביתיות קטנות שנמצאות עדיין בשלבי הקמה והתקנה. באופן כללי, בשוק הסולארי יש גורמי אי ודאות מאוד מאוד גדולים ולכן אנחנו מספקים שתי תחזיות, שמרנית ואופטימית, שהפערים ביניהן עשויים להיות בעשרות אחוזים. ב-2013, למשל, יותקנו בעולם מערכות סולאריות בהיקף 24.1 ג'יגה-ואט לפי התחזית השמרנית שלנו ו-35.3 ג'יגה-ואט (אלף מגה-ואט. ע"ב) לפי התחזית האופטימית. המספרים ל-2014 הם 28.25 ו-46.9 ג'יגה-ואט".

"צריך להעלות את תעריפי החשמל לאוכלוסיות חזקות"

כנס אילת אילות, האירוע המרכזי בתחום האנרגיות המתחדשות, נערך השבוע ערב ישיבה מכרעת עתיד התעשייה. ועדת השרים לענייני אנרגיה מתחדשת תתכנס ביום ראשון כדי להחליט אם לשחרר מכסות ייצור נוספות עבור מערכות סולאריות, לאחר שהקודמות אזלו. משרד האנרגיה הציע לשחרר ליזמים 300 מתוך 800 מגה-ואט של מכסות שהיו מיועדות למתקני רוח, אך אין סיכוי שינוצלו למטרתן המקורית כי אין אפשרות חוקית להקים בישראל טורבינות רוח. ואולם ההצעה מעוררת התנגדות באוצר למרות החוו"ד של משרד האנרגיה שלפיה לתוספת המתקנים הסולאריים לא תהיה עלות עודפת למשק.

"עמדת האוצר היא שלא צריך אפילו מגה-ואט אחד נוסף של אנרגיה מתחדשת", אומר מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה מתחדשת בישראל איתן פרנס. דבריו של פרנס אינם עולים לכאורה בקנה אחד עם הצעה מתחרה להצעה של משרד האנרגיה, שמקורה מיוחס לרשות החשמל, על דעת האוצר. לפי ההצעה המתחרה יקבלו יזמי ה-PV הסולארי 530 מגה-ואט ולא 300 - לא רק מהרוח אלא על חשבון כלל המכסות הבלתי המנוצלות, כולל אלו של מתקנים תרמו סולאריים וביומסה. "אנחנו מתנגדים להצעה של ה-530 כי זו טקטיקה של האוצר שנועדה להכשיל את כל המהלך", אומר פרנס.

- תסביר.

"ההצעה להסיט מגה-ואטים מפרויקטים תרמו-סולאריים היא ניסיון לייצר מלחמות אחים, תביעות משפטיות וחסמים אחרים רק כדי להכשיל את התוכנית לאנרגיה מתחדשת. הממשלה התכנסה פעמיים ב-2009 וב-2011 והחליטה על יעדי ייצור לחשמל מאנרגיה מתחדשת. ב-2009 הייתה פשרה והאוצר הסכים לתוכנית שכללה עלויות משקיות במיליארדי שקלים. מאז העלויות ירדו לרבע אבל עדיין האוצר טוען שהסולארי יקר מדי".

- זה לא הגיוני בעיניך שהאוצר ירצה לחסוך לצרכני החשמל תשלום מיותר?

"בטווח הקצר מדובר בחיסכון אבל בטווח הארוך הכשל בקידום אנרגיות מתחדשות ירחיק את ישראל מהקדמה ובטווח הארוך זה יגרום דווקא להתייקרות תעריפים. יש כאן שני עולמות שנפגעים מהמדיניות הממשלתית. לא רק האנרגיה המתחדשת שהייתה יכולה לאפשר לישראל להתנתק מהתלות בדלקים נפגעת - נהרס גם ענף ההתייעלות האנרגטית, כי במצב שבו תעריפי החשמל זולים מהמקובל ברוב המדינות בעולם אין שום אינטרס לגוף עסקי או לצרכן הביתי לחסוך אנרגיה ולהתייעל".

- אז הפתרון בעיניך הוא העלאת תעריפים?

"צריכה להיות העלאה מתוך תפיסה חברתית שמפצלת בין אוכלוסייה נזקקת שתקבל הנחה, לאוכלוסייה שיכולה לשלם הרבה יותר על החשמל שהיא צורכת. רק רפורמה בתעריפים תאפשר להקים כאן מערכת חשמל ברמה שמקובלת בעולם ושמאפשרת ליצרני חשמל ביתיים, לקיבוצים ולמושבים לא רק לצרוך חשמל אלא גם לספק אותו. האוצר מחכה למימוש תגליות הגז ולרפורמה בחברת החשמל והמשק הישראלי נותר הרחק מאחור".

- אולי הגז הטבעי באמת עדיף.

"גז טבעי יש במדינות רבות ומהפכת פצלי הגז יכולה להגיע לכל מקום ולאיים על האטרקטיביות של הגז הישראלי. השמש היא המשאב האמיתי שלנו. יש אצלנו שילוב מיטבי של רמות קרינה וטמפרטורה שמביאות לכך שהתפוקה מקסימלית וגבוהה יותר מבמדבריות לוהטים כמו הסהרה. אפשר להכשיר אתרים שיפיקו חשמל עשורים קדימה והפאנלים ישודרגו תוך כדי תנועה".

ממה מורכב מחירה של מערכת סולארית ביתית
 ממה מורכב מחירה של מערכת סולארית ביתית

כמה מערכות סולאריות יותקנו בעולם
 כמה מערכות סולאריות יותקנו בעולם

הנפילה הגדולה
 הנפילה הגדולה