עקב הסדר ערוץ 10: זכייניות ערוץ 2 דורשות השוואת תנאים

בתוך כך, ארגוני היוצרים קוראים ליועץ המשפטי לממשלה שלא לסייע בשלב זה לזכייניות ערוץ 2 קשת ורשת - וזאת למרות ההסדר לערוץ 10

היוצרים קוראים במכתב ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שלא לסייע בשלב זה לזכייניות ערוץ 2, למרות ההסדר לערוץ 10. "אין לקיים בעת הזו דיונים שתוצאתם עלולה להביא למתן הקלות לזכייניות ערוץ 2. ההקלות המבוקשות הן בעלות ערך כספי רב עבור הזכייניות. הקלות אלה, אם יוענקו, ישנו מן היסוד את מבנה האסדרה הקבוע כיום בחקיקה במכלול היבטים, לרבות בתחום המחויבויות להפקות מקור בשידורי הזכייניות".

לדברי ארגוני היוצרים, העובדה שישראל מצויה ערב בחירות, מחייבת זהירות "בקבלת החלטות שתקבענה 'עובדות בשטח' עבור הממשלה הבאה. בייחוד אמורים הדברים בתחום השידורים בישראל, שהוא רגיש ופגיע באופן מיוחד, ומתאפיין באופן עקבי במעורבות יתר של הדרגים הפוליטיים בהיבטים השונים של הסדרתו.

"הדיונים נשוא פנייתנו בסוגיית הארכת זיכיונו של ערוץ 10 ממחישים היטב כיצד העיסוק בשידורים מרכז אליו מעורבות והפעלת סמכויות בידי גורמים שלטוניים שונים, המבקשים להתערב ולהשפיע על אופי ההסדרים שיגובשו".

היוצרים אומרים כי "שאלת המשך פעילותן של הזכייניות לשידורי ערוץ 2 אינה עומדת על הפרק, ואין כל דחיפות מיוחדת לדון ולהפעיל סמכויות בנוגע לבקשות אלה לפני הבחירות".

קשת ורשת דורשות

ביום שאחרי החתימה באוצר על מתווה לוקר להצלת ערוץ 10, מתארגנות גם זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת להכללתן בתזכיר החוק שייכתב על בסיסו.

במכתב שהעביר היום (ד') יו"ר רשת, יוסי רוזן, למנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, הוא הודה לוועדה על עבודתה ובירך על החלטותיה. עם זאת, כתב רוזן, "אנו ממתינים בקוצר-רוח לקבלת הטיוטה המתאימה המתייחסת לצרכיה של רשת, צרכים אשר הוצגו בהרחבה בפני חברי הוועדה במצגת מפורטת, הן בעל-פה והן בכתב. אנו מצפים שבטיוטה שתתקבל תקוים החובה השלטונית והבטחתך האישית כי רשת לא תקופח, וכי תישמר חובת ההגינות והשוויון בין הזכייניות השונות".

כפי שפורסם ב"גלובס", רשת דורשת הארכת זיכיון אף היא. "לאותה תקופה ובאותם תנאים שהוארך זיכיונו של ערוץ 10.

גם קשת שיגרה מכתב ללוקר וליועמ"ש. "קשת מעולם לא התנגדה לסיוע לערוץ 10 ואף תמכה בצעדים שנעשו עד כה לשיקומו", נכתב. "עם זאת, הוועדה שהוקמה על-ידי ממשלת ישראל מפרסמת, 50 יום לפני הבחירות, מסקנות שמטרתן להקל ולתגמל את ערוץ 10, תוך התעלמות בוטה ממצבו של ערוץ 2 ומהשלכות הקשות של המלצות הוועדה עליו. המלצת וועדת לוקר כמוה כסטירת לחי על ערוץ 2 וזכייניו".

לדברי הזכיינית, "ברמה המשפטית, הציבורית והכלכלית, לא ניתן להגיע לפתרון רטרואקטיבי ופרטיקולרי דה-פקטו לזכיין אחד בלבד. המשבר הכלכלי הפוקד את שוק התקשורת ואת קשת בפרט הולך ומחמיר. בחודש האחרון נדרשו בעלי המניות של קשת להזרמה דחופה של עשרות מיליוני שקל. קשיי האשראי של קשת מול הבנקים הולכים ומחריפים, כאשר קשת אינה מסוגלת עוד לעמוד בהתחייבויות שניתנו לבנקים בגין הלוואות קודמות.

"קשת נאלצה בעת האחרונה לפנות גם לצעדים של פיטורי עשרות עובדים, קיצוץ בשכר וקיצוץ רוחבי עמוק בהפקות. כל זה על רקע תשלומים של עשרות מיליוני שקל למדינה, הפקות מקור וסוגה עלית בסך מאות מיליוני שקלים".