"הליקופטר בן" ממשיך לצדד ב-QE אך מזהיר מהקיצוצים

יו"ר ה'פד' בן ברננקי ממשיך את עדותו החצי שנתית בקונגרס ומצדד בתוכניות להקלה כמותית שנקט הבנק בשנים האחרונות ■ ברננקי קרא למחוקקים להימנע משורת הקיצוצים האוטומטים שתיכנס לתוקף ביום שישי הקרוב

יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי ממשיך לספק דלק לשווקים ולומר למשקיעים את מה שהם רוצים לשמוע - ה'פד' ימשיך להדפיס כסף עד שהאבטלה תרד באופן משמעותי. ברננקי שהחל אמש את עדותו החצי שנתית בקונגרס והזים את השמועות לגבי הפסקת תוכנית רכישות האג"ח מוקדם מהצפוי, המשיך היום (ד') בעדות וצידד במדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי. באותה נשימה הוא הזהיר את הקונגרס מפני המשבר הפיסקלי הקרב ובא.

"עדיין נראה כאילו ישנם משאבים בלתי מנוצלים, אנשים שיכולים לעבוד והון בלתי מנוצל", דברי ברננקי. "אנו מאמינים כי המדיניות המוניטרית שניהלנו סייעה ליצור התאוששות כלכלית חזקה יותר כמו גם משרות רבות יותר, שלא היו נוצרות אחרת". הוא הוסיף וטען כי לפי הערכות ה'פד' "סייענו ליצור משרות רבות במגזר הפרטי והציבורי ולתמוך בכלכלה בצורה משמעותית". עם זאת, באותה נשימה הוא טען כי עדיין קיימת סכנה להתפרצות אינפלציונית.

בעוד שיעור האבטלה בינואר עמד על 7.9%, ברננקי העריך כי "רק בעוד 3 שנים עד ששיעור האבטלה ירד לרמה של 6%". זאת, כתגובה להצהרה המהפכנית של ה'פד' בשלהי 2012, לפיה הוא ישאיר את שיעור הריבית ברמה אפסית וימישך להזרים כסף לשווקים עד ששיעור האבטלה יגיע לרמה של כ-6.5%.

ברננקי חזר על דברים שאמר בעבר וטען בפני הועדה הפיננסית של בית הנבחרים כי בהתחשב בצמיחה המתונה של הכלכלה, אסור יהיה להכביד עליה יותר מדי בטווח הקצר באמצעות קיצוצים שונים. בעקבות ההצהרות הללו השווקים בוול סטריט ובאירופה הגיבו בעליות.

ברננקי זכה גם לגינויים מצידם של מספר סנאטורים כגון בוב קורקר שכינה את יו"ר ה'פד' "היונה המוניטרית הגדולה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה". ברננקי לא נשאר חייב וטען להגנתו כי: "אני אולי יונה, אך מצד שני הצלחתי לשמור על יעדי האינפלציה יותר מכל נגיד אחר בעידן שאחרי מלחמת העולם השנייה".

ברננקי חזר וקרא למחוקקים להימנע משורת הקיצוצים האוטומטים שתיכנס לתוקף ביום שישי הקרוב והזהיר שביחד עם העלאת המסים עליה הוסכם במסגרת הפתרון ל"מצוק הפיסקלי" בשלהי 2012, היא עלולה לפגוע בהתאוששות הכלכלית.