וינשטיין: שובו של ליברמן למשרד החוץ לא יפגע בעדות העובדים

עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה הובאה במכתב תשובה שיצא הערב מלשכתו, במענה לפנייתה של ח"כ מירב מיכאלי ■ וינשטיין דוחה את בקשתה של מיכאלי, שהיועץ יורה לראש הממשלה לא "לשמור" את תיק החוץ לליברמן

החשש שאפשרות חזרתו של ח"כ אביגדור ליברמן לתפקיד שר החוץ תשפיע על עדותם הצפויה של עובדי משרד החוץ במשפטו - נמוך. כך אומר היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, במענה לפניות אליו בנוגע להסכם בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין ליברמן, שלפיו שומר נתניהו את תיק החוץ עבור ליברמן, כדי שזה ישוב לכהן בתפקיד לאחר תום משפטו. לדברי וינשטיין, "בהתחשב בגרסאות שמסרו עובדי משרד החוץ במשטרה, נראה כי החשש האמור הוא נמוך ולא מתעורר חשש לתקינות ההליך הפלילי בשל עדותם הצפויה במשפטו של מר ליברמן".

עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה הובאה במכתב תשובה שיצא הערב (ד') מלשכתו, במענה לפנייתה של ח"כ מירב מיכאלי (עבודה). וינשטיין דוחה את בקשתה של מיכאלי, שהיועץ יורה לראש הממשלה לא "לשמור" את תיק החוץ לליברמן.

לדברי היועץ המשפטי, "שעתה של שאלת צירופו של ליברמן לממשלה לממשלה ולתפקיד שר החוץ, תגיע רק לאחר שההליך המשפטי נגדו יסתיים, והיא תתברר בהתאם לתוצאות ההליך". עוזרו של וינשטיין, עו"ד אורן פונו, מציין כי "חוק היסוד מאפשר לצרף שר לממשלה לאחר כינונה ולהחליף את התפקידים בין השרים באישור הכנסת, ומן הבחינה המשפטית אין זה משנה אם במועד שיתבקש השינוי יכהן בתפקיד שר החוץ ראש הממשלה החדש עצמו או אדם אחר. יתר על כן, אין מניעה עקרונית כי ראש הממשלה יהיה ממונה על משרד ממשלתי נוסף, וכבר היו דברים מעולם".

באשר לחששה של ח"כ מיכאלי שהאפשרות שליברמן ישוב לכהן כשר החוץ, תשפיע על עדותם של עובדי המשרד הצפויים להעיד במשפט, מציינת לשכת היועמ"ש כי "חשש כזה מתקיים במישור העקרוני גם בכל מקרה אחר שבו נדרשים עובדי מדינה להעיד נגד מי שהיה ממונה עליהם בקשר למילוי תפקידם. למרות זאת, ככלל, החוק מאפשר לכל היותר להשעות ממונה שכזה מתפקידו, עד לתום המשפט, ואין חוק המאפשר לקבוע מראש כי הממונה לא ישוב לתפקידו ללא קשר לתוצאות המשפט".

במקביל, השיבה לשכת היועץ לפנייתו של יו"ר אומ"ץ, אריה אבנרי, שדרש מהיועץ להורות לנתניהו וליברמן לפרסם את דבר קיומו של הסכם ביניהם, ככל שהוא קיים, לשמירת תיק החוץ לליברמן. לדברי לשכת היועץ, "חוק הממשלה קובע הסדר המחייב את הצדדים לסוג ההסכמים המנויים בו, למסור את נוסחו המלא למזכיר הכנסת בתוך מועד נקוב. כמו כן מורה הסעיף כי בתקופה הסמוכה להצבעה בכנסת או להודעה במליאת הכנסת לא ייחתם הסכם בקשר לעניינים האמורים שם אלא אם כן נקבע מועד אחר להצבעה או להודעה שמאפשר את פרסומו מראש. על רקע זה, היועץ המשפטי לממשלה לא מצא מקום להתערב במקרה דנן".