ענקיות המזון שטראוס ואסם מסכמות שנה של שיפור ברווח הנקי

‎‎מכירת קרקע בגבעתיים סייעה לרווח הנקי של שטראוס לזנק ב-2012 ב-52% ל-244 מיליון שקל ‏‎‎■ אסם, עם מחזור של כ-4 מיליארד שקל - מחצית משטראוס, הציגה עלייה של 5% ברווח, והוא הסתכם אשתקד ב-357 מיליון שקל‏

‎‎מגמה חיובית חזרה לאפיין את פעילות יצרניות המזון הגדולות שטראוס ואסם ב-2012, אחרי שסבלו בשנה שקדמה לה מהרעה בתנאי השוק. ‏השתיים נהנו משנת שיא בפעילותן השוטפת - שטראוס עם עלייה של 6.3% במחזור המכירות ל-8.2 מיליארד שקל; ואסם עם עלייה של 3.3% במכירות, שחצו רף של 4 מיליארד שקל.

‏בשורה התחתונה נהנה קונצרן המזון של עפרה שטראוס מרווח חד-פעמי של כ-90 מיליון שקל, שנבע ממכירת קרקע בגבעתיים, שהזניק את הרווח הנקי השנתי של החברה ב-52% ל-244 מיליון שקל.

אסם, עם מחזור מכירות הנמוך בחצי מזה של שטראוס, הצליחה להגדיל את הרווח הנקי שלה ב-5%, לרמה של 357 מיליון שקל.

‏עוד עולה מהנתונים כי למרות מגמת שחיקה בשיעורי הרווחיות של אסם, ומגמה הפוכה באלה של שטראוס, הרווחיות הגולמית והתפעולית שמציגה אסם עדיין גבוהה מזו של שטראוס.

‏עיקר פעילותה של אסם מתרכזת בשוק המקומי. את השחיקה ברווחיות היא מייחסת להתייקרות חומרי הגלם ותשומות נוספות, שגולגלה באופן חלקי בלבד לצרכן, וקוזזה בחלקה באמצעות תהליכי התייעלות. בנטרול פעילות חו"ל, עלו מכירות אסם ב-3.1% ל-3.4 מיליארד שקל.

‏בפילוח התוצאות לתחומי פעילות הציגה אסם שיפור במכירות בכל הקטגוריות, למעט תחום המזון לתינוקות, בו היא סבלה מהתייקרות מחירי חומרי הגלם ומהוזלת מחיר המוצרים לצרכן.

‏‎‎שטראוס: הקפה - חצי מהמכירות

‏‎‎שטראוס, שעיקר פעילותה מתבצעת בחו"ל, נהנתה אשתקד מהמשך התרחבות פעילות הקפה הצומחת שלה ומהביקושים הגבוהים בארה"ב לחומוס שמייצרת החברה-הבת "סברה" (שותפות עם פפסיקו).

‏שטראוס היא כבר חברת הקפה הקמעונאית (ללא בתי-קפה) הרביעית בגודלה בעולם, ופעילות זו, שצמחה אשתקד ב-7.1%, אחראית למחצית מהיקף המכירות השנתיות שלה (4.2 מיליארד שקל).

‏גם אשתקד המשיכו לבלוט שתי מדינות היעד העיקריות של פעילות זו. בברזיל הפכה שטראוס אשתקד לחברת הקפה הגדולה ביותר, עם נתח שוק של 21% ומכירות שעלו בקצב שנתי ב-4% ל-1.8 מיליארד שקל. ‏ברוסיה, שם מתרכזות המכירות בתחום הקפה הנמס, זינק המחזור ב-21% ל-844 מיליון שקל, בזכות עלייה כמותית וכן כתוצאה מהתחזקות הרובל מול השקל.

‏‏בגזרת החומוס ממשיכה כאמור שטראוס ליהנות מהצלחתה של סברה.‏ זינוק של כ-30% במכירות סברה, לרף שחצה 1 מיליארד שקל, בא לידי ביטוי גם בשיפור הרווחיות התפעולית, מ-9.3% ל-12.8%, והמשיך לחזק את אחיזת החברה בשוק האמריקאי - 56% במכירות החומוס ו-25% בכלל הסלטים המצוננים.

‏‏בשוק המקומי, נתח שוק של 11.8% מציב את שטראוס כחברת המזון השנייה בגודלה. מכירותיה בישראל עלו ב-2.1%, ל-2.9 מיליארד שקל, עם עלייה בפעילות קטגוריות מוצרי החלב, הסלטים והממתקים. לעומת חו"ל, שיעורי הרווחיות הגולמית והתפעולית מהפעילות המקומית נשחקו מעט - מגמה המיוחסת לעלייה בהוצאות מכירה ושיווק, לעלויות אנרגיה ולשכר עבודה.

‏‎‎גם אסם נהנית מהשוק בארה"ב

‏בדומה לשטראוס, גם אסם נהנית מהפופולריות הגואה של החומוס ושל יתר הסלטים המצוננים בשוק האמריקאי. ‏זו באה לידי ביטוי בזינוק של 13.2% במכירות אלה - המתבצעות באמצעות חברת טרייב - נתון שתמך בעלייה של 4.5% שהציגה אסם בסך מכירותיה בחו"ל, שהגיעו ל-668 מיליון שקל.

‏שתי המניות עלו בשנה האחרונה ב-18%-19%, ומחיריהן משקפים שווי שוק של 7.3 מיליארד לאסם ושל 5.4 מיליארד שקל לשטראוס.

‏פיני קימלמן, סמנכ"ל הכספים של אסם, אמר היום: "אנחנו שבעי-רצון. החדשנות שלנו והחדרת המוצרים החדשים מאפשרות לנו לצמוח יותר מהשוק. אסם היא החברה התעשייתית היחידה בארץ עם דירוג ‏AAA‏, המעיד על האיתנות הפיננסית ועל הנזילות של החברה".

‏עפרה שטראוס, יו"ר קבוצת שטראוס, מסרה כי "קבוצת שטראוס מסכמת שנה של צמיחה בכל מגזרי הפעילות. התוצאות החזקות משקפות את יכולותיה המגוונות של הקבוצה, הפועלת בגיאוגרפיות שונות ובפורטפוליו עסקים רחב בתחום המזון, מתוך אסטרטגיה ארוכת-טווח ליצירת ערך עבור כל מחזיקי העניין של הקבוצה". ‏‎‎‏

תוצאות שטראוס ואסם
 תוצאות שטראוס ואסם