שלמה אליהו מוכר מניות של בנק לאומי בכ-300 מיליון שקל

מחר יפרסם בנק לאומי את הדוחות ל-2012 לאחר אזהרת הרווח שפרסם לאחרונה ■ היום סגרה מניית לאומי במחיר של 13.12 שקל למניה ■ אליהו רכש לאחרונה מג'נרלי את השליטה בחברת הביטוח מגדל

איש העסקים שלמה אליהו, בעל עניין מרכזי בבנק לאומי, מפיץ מניות של בנק לאומי בהיקף של כ-300 מיליון שקל, באמצעות דויטשה בנק ובית ההשקעות IBI.

אליהו מוכר את המניות לפי 12.75 שקל למניה, לעומת מחיר סגירה של 13.12 שקל למניה היום בתל-אביב.

נזכיר כי אליהו רכש לאחרונה מג'נרלי את השליטה בחברת הביטוח מגדל כך שהוא חויב למכור את החזקתו בבנק לאומי. אליהו חיכה מן הסתם לרגע המתאים והעליות האחרונות בבורסה ובמניית בנק לאומי סיפקו לו כנראה את הרגע הזה.

מחר צפוי בנק לאומי לפרסם את הדוחות ל-2012. לפני כ-3 שבועות הפתיע הבנק, בראשות המנכ"לית רקפת רוסק עמינח, את שוק ההון, כשפרסם אזהרת רווח לתוצאות הרבעון הרביעי של 2012. בבנק העריכו כי הרבעון הרביעי יסתיים בהפסד של כ-100 מיליון שקל.

למעשה, מאז הרבעון השלישי של 2008, שבו המשבר הפיננסי היה בשיאו, בנק לאומי לא הציג הפסדים. ישנם שני גורמים מרכזיים שגרמו לבנק להפסדים: הראשון הוא הפרשה בגובה 340 מיליון שקל שמבצע הבנק בגין חקירת רשויות המס האמריקניות, שצפויה להסתכם בקנס כבד לבנק.

בנוסף ביצע הבנק הפרשה המוערכת ב-150 מיליון שקל, בגין תוכנית ההתייעלות. הפרשה זו נובעת מגידול במספר העובדים שהבנק מוציא לפרישה מוקדמת. לפי הערכות, מספר העובדים שייצאו לפרישה מוקדמת גדל ברבעון הרביעי ב-100; בסה"כ, מתוך תוכנית הבנק לקצץ בכ-800 עובדים, יותר מ-400 מהם יהיו עובדים שייצאו לפרישה מוקדמת והיתר עובדים זמניים שיפוטרו (זאת, לעומת התוכנית המקורית של הבנק, שכללה פרישה מוקדמת של 250 עובדים בלבד). שינוי תמהיל הפרישה של הבנק מגדיל את אפקטיביות ההתייעלות -עלות עובד ותיק נחשבת גבוהה לעומת העובד הזמני.