האיומים בשביתה בתעופה: העובדים נפגשו עם השר לפיד

עובדי אל-על, ארקיע וישראייר הפגינו מול ביתם של שר האוצר ושר התחבורה, במחאה על כוונת הממשלה לאשר את הסכם השמיים הפתוחים עם האיחוד האירופי

עובדים של שלוש חברות התעופה הישראליות: אל על, ארקיע וישראייר, מפגינים היום (ו') מול ביתם של שר האוצר יאיר לפיד ברמת אביב ג' ושר התחבורה ישראל כץ במושב כפר אחים, במחאה על כוונת הממשלה לאשר ביום ראשון הקרוב את הסכם השמים הפתוחים עם האיחוד האירופי.

מול ביתו של לפיד מפגינים כ-30 עובדים ומספר דומה פחות או יותר מול ביתו של כץ. המארגנים, שדיווחו על מספר המפגינים, מתרצים את המספר הנמוך בכך שהמשטרה לא אישרה התקהלות גדולה יותר.

שר האוצר לפיד יצא אל המפגינים ואמר להם שאין כוונה לפגוע בעובדים והזמין את יו"ר ועד עובדי אל על, אשר אדרי, יו"ר ועד עובדי ארקיע, יגאל כהן, ויו"ר איגוד ועד הטייסים הארצי, רוני זוהר, אליו הביתה לשיחה שנמשכה כעשרים דקות.

אדרי אמר ל"גלובס" מיד בתום הפגישה בבית לפיד: "אמרנו ללפיד שאנחנו לא נגד שמים פתוחים אבל מבקשים שיגנו עלינו. שיתנו לנו סלוטים (זמני המראה ונחיתה. ס.פ) בשדות מרכזיים באירופה, שינהיגו מדיניות שתעזור לנו למשל להיכנס לאחת משלושת בריתות התעופה כדי להתחרות טוב יותר, להגדיל עוד יותר את מימון הוצאות הביטחון והגנות נוספות. אמרנו לו גם שכץ הבטיח כל מיני הבטחות בנושא ולא קיים. לפיד הבטיח לנו שידבר עם השר כץ אך לא נתן תשובה סופית אם ימליץ לראש הממשלה לדחות את אישור ההסכם ביום ראשון".

ועדי העובדים של אל על, ארקיע וישראייר, איימו אתמול כי אם אישור הסכם שמים פתוחים לא יידחה עד אשר נציגי המדינה הרלבנטיים יישבו עימם למו"מ בנושא, הם ישביתו את כל הטיסות (לחו"ל ולאילת) החל מהשעה חמש בבוקר ביום ראשון. על פי ההבטחות, טיסות נכנסות יקבלו שירות ולא יפגעו.

על פי נתוני רשות שדות התעופה (רש"ת) החל מחצות במוצ"ש ועד יום ראשון צפויות להמריא (לחו"ל ולאילת) ולנחות בישראל בסך הכל 91 טיסות: 53 טיסות יוצאות ו-38 נכנסות. בכל הטיסות האמורות צפויים לטוס 15,591 נוסעים מהם 8,703 יוצאים ו-6,888 נכנסים.

שמיים פתוחים

אחרי שנים של דיבורים, לחצים פוליטיים ואיומים בהשבתות, הסכם "שמים פתוחים" עם האיחוד האירופי צפוי לקבל ביום ראשון הקרוב את ברכתה של ממשלת ישראל. משמעות ההסכם היא פתיחת השמיים לכל חברת תעופה מאירופה שתחפוץ לנחות בארץ הקודש, וזאת ללא כל מגבלה של תדירויות ומכסות טיסה.

ההסכם נועד להוביל בסופו של דבר להביא לליברליזציה בקווי התעופה בין ישראל ואירופה, שתאפשר, כך מקווים המצדדים בהסכם, להוזיל את מחירי כרטיסי הטיסה בין ישראל ואירופה ולפתוח יעדי טיסה חדשים בכל רחבי אירופה ללא הגבלה. אגב, תנועת הנוסעים בין מדינות האיחוד האירופי לבין ישראל מהווה קרוב ל-60% מהיקף כלל הנוסעים בתנועת הטיסות הסדירות הבינלאומיות לישראל וממנה.

ההסכם, אם יאושר, צפוי להיות מיושם בהדרגה במשך חמש שנים כדי לאפשר לחברות התעופה הישראליות, כך על פי משרדי התחבורה והאוצר שהם הגורמים המקצועיים שגיבשו את ההסכם מול האיחוד, להיערך למבנה התחרותי החדש שייווצר בענף התעופה ולספק להן הגנה מסוימת לאורך תקופת ההסתגלות.

במסגרת כך, יתווספו מדי שנה שבע תדירויות שבועיות לכל יעד באירופה למספר נמלי תעופה מובילים באירופה. כמו כן, חברות התעופה הישראליות יהיו פטורות מהצורך להגיש הסכמי קוד שייר עם חברות תעופה אחרות לאישור מראש של הממונה על ההגבלים העסקיים כנהוג כיום.