"אם הייתי דיקטטור, הייתי מבטל את רכישות האג"ח בארה"ב"

ג'פרי לאקר, יו"ר שלוחת הפדרל ריזרב בריצ'מונד, יצא בראיון ב-CNBC נגד מדיניות ההרחבה הכמותית של הבנק המרכזי

"אם היו הופכים אותי לדיקטטור, הייתי מפסיק את רכישות הענק של ה'פד'", כך אמר היום (ב') יו"ר שלוחת הפדרל ריזרב בריצ'מונד, ג'פרי לאקר, בראיון ל-CNBC.

דבריו של לאקר מוסיפים עוד קיסם למדורת הספקולציות סביב הצעדים שינקוט הבנק המרכזי בארה"ב באשר למדיניות המוניטארית המרחיבה שלו, במסגרתה רוכש ה'פד' אג"ח מגובות-משכנתאות בהיקף של 85 מיליארד דולר מדי חודש, במקביל להותרת הריבית ברמה אפסית (0-0.25%).

"לא הייתי הולך בדרך הזו, של רכישות נכסים", המשיך לאקר. "אני חושב שעלינו להפסיק כבר עכשיו. צריך להכין את השווקים, ואם זה היה תלוי בי, אם הייתם מכריזים עלי כדיקטטור, זה מה שהייתי עושה".

דבריו של לאקר מתווספים לספקולציות כי הבנק המרכזי בארה"ב יכריז בקרוב על שינויים מהותיים במדיניות המוניטארית שלו. מאז 2008, יצא ברננקי ב-3 תוכניות הרחבה כמותית (בנוסף למבצע "אופריישן טוויסט", לשינוי תמהיל האג"ח אשר ברשות ה'פד'), במסגרתן רכש אג"ח ביותר מ-2.3 טריליון דולר בסך-הכל. כלכלנים ואנליסטים רבים קוראים באחרונה, לצד חלק מראשי שלוחות ה'פד', לריסון המדיניות המוניטארית המרחיבה - תוך טענה כי זו כבר לא משפיעה לחיוב על כלכלה ומגבירה את הסיכון ל"התפרצות אינפלציונית".

"ככל שהפדרל ריזרב ימשיך בנתיב ההרחבה הכמותית, כך יהיה יותר קשה לנטוש את הדרך הזו", הזהיר לאקר, והבהיר כי על הבנק המרכזי לנקוט בצעדים קטנים להתחלתה של יציאה מתוכנית הרכישות. באשר לשוק התעסוקה, צופה לאקר כי שיעור האבטלה יעמדו יעמוד על סביב ה-7% עד סוף השנה, וכן מעריך כי הצמיחה תסתכם בכ-2% (שנתי) ל-2013.