גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתעצבנים שהרכבת מאחרת בבוקר? יש דברים גרועים מזה

איחורים בהגעת הרכבת? מה זה לעומת איחור בשנה, שנתיים ושלוש בסיום פרויקטים, ולעומת ליקויים בתכנון שבגללם שליש מהנוסעים יבלו בשעות הלחץ את הנסיעה בעמידה

לפני שלוש שנים קיבל מנכ"ל הרכבת דאז יצחק (חקי) הראל החלטה היסטורית: חברת רכבת ישראל לא תבנה עוד מסילות רכבת ולא תרחיב קווים קיימים. הסיבה לכך הייתה הכישלון המתמשך של הרכבת בפרויקט הקמת הקו המהיר לירושלים. הראל הגיע למסקנה שהרכבת אינה בנויה להקים קווים. במקום לעסוק בתכנון ובנייה וניהול פרויקטים החליט הראל כי מעתה ואילך תתמקד הרכבת בתחומי הליבה שלה: שירותי תחזוקה ותפעול לקרונות ולקטרים.

התבוננות על מצב הפרויקטים של הרכבת משקפת שהראל חזה את הנולד. פרויקט הקו המהיר שובר בזה אחר זה שיאים שליליים: אחרי שכבר חרג ב-3 מיליארד שקל מהתקציב המקורי שלו, הוא צפוי לחרוג בשנתיים וחצי מלוח הזמנים, כך עולה מדו"ח הבקרה השנתי ל-2012 שהגישה לאוצר ולמשרד התחבורה חברת הבקרה שמונתה על ידם. את הדו"ח, שממצאיו הגיעו לידי "גלובס", הכין המהנדס בנציון כרמל וקבוצת פארטו יחד עם חברת הייעוץ ההולנדית HTM.

ירושלים מחכה לקבלנים

הממצאים החמורים ביותר בדו"ח מתייחסים לעיכובים בפרויקט הקמת קו הרכבת המהיר לירושלים. הפרויקט, שכבר חרג מתקציבו המקורי במיליארדי שקלים, תוכנן להסתיים ביוני 2016. לפני שנה הודתה הרכבת כי הפעלת הקו תידחה ל-2017 וזה היה גם המועד שעליו הכריז שר התחבורה ישראל כץ בסיור שעשה לאורך הקו באחרונה. עיכוב בשנה אינו בשורה משמחת, אבל הוא הרע במיעוטו: חברת הבקרה שביצעה בדיקה מדוקדקת לקצב התקדמות העבודות הגיעה למסקנה חד-משמעית שהערכות הרכבת אופטימיות ואינן נכונות.

"היום ברור שרק בסוף 2015 יסתיימו עבודות התשתית והמבנה התחתון בקו", נכתב בדו"ח "ויידרשו בין שנתיים וחצי לשלוש ויותר לעבודות במבנה העליון: מערכות, חשמול, אינטגרציה והרצה עד להפעלת הקו, דהיינו לפחות יולי 2018". אלא שגם למועד החדש, המאוחר בשנתיים מהמועד המקורי, תוכל הרכבת להגיע "רק אם יינקטו צעדים מידיים לשיפור הניהול וקצב העבודות יוגבר משמעותית".

מה גרם לחריגה כה מהותית מלוח הזמנים בפרויקט? חברת הבקרה מדגישה במיוחד את קצב העבודות האטי של חברת חופרי השרון במקטע ד' של הפרויקט. מדובר בקטע האחרון של המסילה שכולל את התחנה הסופית התת-קרקעית הנבנית בכניסה לירושלים ואת המנהרה (מנהרה 4) והגשר (גשר מספר 10) המובילים אליה. בקטעים אלה, קובעת, חברת הבקרה יש "פיגור כבד ובלתי נמנע" שכל שניתן לעשות הוא לפעול לצמצומו.

חברת הבקרה מציינת כי לקבלנים בקטע זה אושרו כבר פעמיים דחיות במועד סיום העבודות אך גם לאחר שני האישורים צפוי עיכוב נוסף של שנה בקירוב. העבודות בתחנת האומה בכניסה לירושלים, צופה החברה, יסתיימו באיחור של 16 חודשים והעבודות להקמת בגשר מספר 10 העצום, שאמור להיבנות מעל עמק הארזים בבירה על-ידי חברת טר ארמה.

החברה מציינת כי כבר היום מסתמנת דחייה במועד סיום העבודות בגשר, אוגוסט 2015. בנוסף מצביעה חברת הבקרה על פיגור שהולך ומתארך בעבודות הכרייה של מנהרה 3 בקטע שמתחת ליישוב מבשרת ציון. מדובר בעבודות שמעוררות התנגדות רבה אצל תושבי מבשרת ציון המתלוננים על מפגעי הרעש שיוצרות עבודות החפירה.

את הפתרון לעיכובים אמורות לספק מכונות הכרייה הענקיות (TBM) שהוכנסו לעבודה בקטעים ג' ו-ב' על-ידי החברות המבצעות שפיר ומנרב. המכונות, שאורכה של כל אחת מהן 150 מטרים, החלו לעבוד בעיכוב של חודשיים בערך לעומת התכנון המקורי, אך העבודה בקטע של מנרב מתקדמת כמתוכנן בעוד המכונות של שפיר מתקדמות בקצב אטי מדי. "חברת הבקרה חוזרת ודורשת מחברת רכבת ישראל הכנת תוכנית כוללת, מלאה, מפורטת ומקושרת כהלכה באמצעותה תפעל לביצוע המגוון העצום של נושאי העבודה כמתואם ובזמן", כותבים עורכי הדו"ח.

אי סדרים בעדכונים

הכשלים שעליהם מתריעה חברת הבקרה אינם נוגעים רק לעבודות ההקמה של הקו המהיר אלא גם לתכנון הרכבות. כך למשל היא מזהירה כי ברכבות המתוכננות לפעול במסגרת קו הרכבת לירושלים אמורים להיות 929 מקומות ישיבה בלבד לעומת 1,250 מקומות בתכנון המקורי. "משמעות תכנון זה" כותבים עורכי דו"ח הבקרה "היא שבשעות העומס ל-35% מהנוסעים (ברכבת ע"ב) לא יהיה מקום ישיבה".

פרויקט מרכזי לא פחות שנבדק על-ידי חברת הבקרה הוא חשמול הרכבות, שעליו דיווחנו בהרחבה במוסף הנדל"ן הקודם (5.5) בהקשר זה מציינת חברת הבקרה את ההתנגדויות הרבות שהוגשו נגד תוכנית המתאר לחשמול, על רקע טענות לרמת קרינה גבוהה מדי בפרויקט, התנגדויות שעדיין נדונות בוועדות התכנון. חברת הבקרה רומזת כי הפתרונות הנבחנים יקרים מאוד ועשויים "להכפיל את עלות הפרויקט".

חריגות חמורות נוספות נמצאו בפרויקט מתחם התחזוקה בבאר שבע, שהיקפו למעלה ממיליארד שקל. בפרויקט זה מתריעה חברת הבקרה על עיכובים משמעותיים שעשויים להיגרם כתוצאה מהצורך להזיז קו מתח עליון וקו מים של מקורות שעוברים בשטח המתחם ואינם מאפשרים את השלמת המסילות. חברת הבקרה מתריעה על אי סדרים בהעברת עדכונים שוטפים ודורשת מהנהלת הרכבת לבחון מחדש בדחיפות את תוכניות העבודה. חברת הבקרה מתריעה כי הפרויקט נמצא בפיגור של שנה ויותר, שמחייב עדכון של לוחות הזמנים ומחייב להביא בחשבון את ההשלכות שתהיינה על תחזוקת הציוד הנייד.

עיכובים בעבודות וחריגות בלוחות הזמנים נמצאו בכל יתר הפרויקטים של פיתוח מסילות רכבת שבונה רכבת ישראל (ראה טבלה). יצוין כי מדובר בפרויקטים שהועברו לניהול הרכבת עוד לפני ההחלטה להוציא את המנדט להקמת קווים חדשים מידיה.

הקרון השביעי

האחריות להקמת מסילת עכו-כרמיאל, ופרויקט רכבת העמק להקמת מסילה מבית שאן לחיפה דרך עפולה נמצאת כיום בידי חברת נתיבי ישראל. גם פרויקט הקו העתידי לאילת הוא בטיפול נתיבי ישראל בעוד שהמסילה המזרחית שתעבור לאורך כביש 6 תהיה באחריות חברת חוצה ישראל.

הפרויקטים שהרכבת מנהלת, בנוסף לקו המהיר, הם הקמת קו הרכבת אשקלון באר-שבע, דרך נתיבות; הנחת מסילת רכבת מראשל"צ-מערב לצומת בני דרום דרך יבנה מערב, שתקצר משמעותית את זמן הנסיעה מאשדוד ומאשקלון לגוש דן, והכפלת המסילה בקו מוצקין -נהריה. העיכוב המרכזי שמצאה חברת הבקרה בפרויקט קו אשקלון באר-שבע הוא בהוצאת היתר בנייה להקמת תחנת הרכבת בנתיבות.

בעבודות להכפלת מסילת הרכבת מוצקין-נהריה התגלע סכסוך קשה עם הקבלן רחמני, שהפסיק את העבודה ויצא מהשטח ובקטע אחר (מפגש 53) אין פתרון לבעיית הניקוז. בפרויקט קו אשקלון באר-שבע צופה חברת הבקרה חריגה קלה יחסית של כחצי שנה בלוחות הזמנים. בפרויקט הכפלת קו נהריה-מוצקין, שהחל ב-2004(!), צפויה חריגה של כמעט שנה תמימה, אך האיחור המשמעותי צפוי דווקא בפרויקט ה"פשוט" ביותר לכאורה של ראשל"צ מערב-בני דרום - שנתיים וחצי.

נושא אחר שנבדק על ידי חברת הבקרה הוא הסכמי הרכש של הרכבת. ב-17 לאוקטובר סיכמה הרכבת על רכש של 72 קרונות רכבת דו-קומתיים כפולים 12 המורכבים מ-12 סטים של 6 קרונות שיתאימו לקווים החדשים עכו-כרמיאל ולירושלים. עד שנת 2006 הפעילה הרכבת רכבות באורך עד 4 קרונות, אך מאז גדל מספר הקרונות בהדרגה. הסכם הרכש האחרון שנחתם באוקטובר 2012 כולל הזמנת 72 קרונות שיסופקו בין מארס 2014 לפברואר 2015, לפי חישוב של 6 קרונות לרכבת. חברת הבקרה מציינת כי ההזמנה אינה תואמת את מערך ההפעלה החדש של הרכבת המופעל מאז תחילת 2013 ומבוסס על 7 קרונות לרכבת. כתוצאה מאי ההתאמה הזו צפויה להיווצר לרכבת בעיה תפעולית, בצורך לחבר קרון שביעי לכל רכבת.

עוד כתבות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין