היערכות חברת החשמל לקראת סכנת מחסור בחשמל בקיץ עלולה לעלות לצרכני החשמל כמיליארד שקל ויותר, כך עולה מניתוח שערך "גלובס". בדומה לשנה שעברה מחדשת חברת החשמל השנה את קמפיין ההפחדה מפני מחסור הצפוי בחשמל בקיץ, זאת למרות חיבור מאגר הגז תמר ולמרות שתחנת כוח פרטית ראשונה בעלת הספק של כ-440 מגה-ואט נכנסת בימים אלה לפעילות ותגדיל את יכולת הייצור החשמל של המשק בכ-3% לעומת השנה שעברה, שבה לא אירעו כזכור תקלות חמורות.
שר האנרגיה הנכנס סילבן שלום ציין לאחרונה כי מרבית זמנו מאז נכנס לתפקיד הוקדש להיערכות חברת החשמל למחסור הצפוי בקיץ. בין היתר הוצגו לשר שורת צעדים שנועדו להקטין את הסיכון להפסקות חשמל - צעדים שהעלות הכוללת שלהם מגיעה לכ-1.5 מיליארד שקל (ראה תרשים).
במוקד האזהרות של חברת החשמל עומד גנרטור מושבת בתחנת הכוח גזר. תקלה חמורה שנגרמה לגנרטור בערב פסח גורמת להשבתת יחידת ייצור בהספק של כ-370 מגה-ואט.
לפני שבועיים ביקר השר שלום בתחנת הכוח בגזר ואישר עקרונית רכישת גנרטור חלופי שנמצא כבר בשימוש בתחנת כוח פרטית בהולנד. הגנרטור, שמשקלו מעל 300 טון, הוטען אתמול על ספינה בהולנד ויצא בדרכו לישראל (ראה תמונה). ל"גלובס" נודע כי עלות הרכישה והאספקה של הגנרטור החדש עשויה להגיע ל-40 מיליון אירו. גורמים במשק החשמל ציינו כי עלות רכישה של גנרטור חדש "מהמדף" מוערכת בכ-8 מיליון אירו בלבד, אלא שהדחיפות הרבה הביאה להתייקרות העלות במאות אחוזים.
במקביל לגנרטור מבקשת חברת החשמל את אישור רשות החשמל להפעלת אוניית הגיזוז המספקת גז נוזלי למצוף הימי בחדרה בשיטה המכונה "האונייה החמה", בעלות של כ-300 מיליון שקל. לפי שיטה זו תופעל האונייה בשעות שיא הביקוש ותזרים כמויות מינימליות של גז לתחנות הכוח. היתרון בשיטת הפעלה זו הוא שבמקרה שתתרחש תקלה בהזרמת הגז הטבעי ממאגר תמר תוכל האונייה המגזזת לספק למערכת גיבוי באופן כמעט מיידי במקום בתוך 3-4 שעות, בשיטה הרגילה. לצורך הפעלת ה"אונייה החמה" נדרשת חברת החשמל לרכוש עבור האנייה המגזזת מטעני גז נוזלי (LNG). בסוף השבוע האחרון פרסמה חברת החשמל מכרז לרכישת מטעני LNG בעלות של כ-80 מיליון דולר.
פרויקט נוסף שזוכה לתמיכתה של חברת החשמל הוא הקדמת הפעלתה של תחנת הכוח דוראד באשקלון. התחנה אמורה להיכנס לפעילות מלאה בנובמבר אך בעליה הציעו בעבר להקדים את תחילת פעילותה לקיץ תמורת סכום צנוע של 80 מיליון דולר. מדובר בהפעלה חלקית (ללא טורבינת קיטור) שתספק למשק יכולת ייצור נוספת של כ-600 מגה-ואט. רשות החשמל דחתה בעבר את הבקשה בנימוק שאין צורך בתשלום סכום כה גבוה, אך דוראד הגישה לאחרונה בקשה מחודשת בסכום נמוך יותר המוערך בכ-30 עד 40 מיליון דולר.
חברת החשמל אינה מעורבת פורמאלית במשא ומתן, אך כפי שנחשף ב"גלובס" ראשי חברת החשמל נפגשו עם בעלי דוראד והבטיחו להם את תמיכתם בהקדמת הפעלתה של התחנה. הפרויקט האחרון שמקדמת חברת החשמל הוא רכש של טורבינות ניידות. מדובר במכרז ל-6 עד 12 טורבינות בהספק של 15 מגה-ואט שעלותו הכוללת עשויה להגיע ל-200 מיליון דולר. בשנה שעברה פרסמה חברת החשמל מכרז דומה לקראת הקיץ אך נאלצה לחזור בה בגלל שהמכרז פורסם מאוחר מדי. השנה הקדימו בחברת החשמל ופרסמו את המכרז עוד לפני שביקשו את אישור רשות החשמל למימון הרכישה.
מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "כללית, הפער בין הנזק למשק עקב אי אספקת חשמל גדול פי 100 עד פי 300 מעלות ההשקעות הנדרשות ובמצב רזרבות אפסי הפעילות מוצדקת כלכלית וציבורית. נושא הטורבינות הניידות מיועד בראש ובראשונה למשק לשעת חירום בעת מלחמה או אסון טבע ואינו קשור ישירות לקיץ. נושא דוראד הוא עניין להחלטת משרד האנרגיה ורשות החשמל ולא של חברת החשמל. החברה תברך על כל הקדמה בכניסת דוראד ותסייע ככל הניתן כדי להגדיל 'רזרבה' לקיץ.
"בעניין האונייה המגזזת ומטעני ה-LNG יש אי הבנה בסיסי בגוף השאלה. ראשית, גם הגיזוז וגם רכש ה-LNG לקיץ הם פעולות הנדרשות כדי להתגבר על מגבלות קיבולת של הצנרת מתמר בשיאי ביקוש ומטרתן החלפת רכש של סולר ב-LNG בחיסכון כספי ניכר של עשרות מיליוני דולר. הגיזוז נועד לקצר גם זמן תגובה לנפילת אספקת הגז בשיאי הביקוש כלקח מהתקלה שאירעה לאחרונה בתמר". לגבי הגנרטור המקולקל בגזר אומרים בחברת החשמל כי "הכסף נדרש בכל מקרה לתיקון. במצב של רזרבה אפסית וחוסר ודאות באפשרות כניסת היצרנים הפרטיים החדשים הכרחי לוודא זמינות מהירה ככל האפשר של היחידות הכי יעילות במערכת. יש לציין שתיקון הגנרטור מכוסה ביטוחית".
מסע הרכש
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.