לאור הלחצים: שוויץ תבצע רפורמה במערכת המסים שלה

בעקבות הלחץ הגובר מצד האיחוד האירופי, שוויץ נמצאת בתהליך של ביצוע רפורמה במערכת המס שלה ■ באיחוד דורשים לבטל את המס הדפרנציאלי שמוענק לחברות הזרות

שוויץ נחשבת ליעד פופולרי עבור החברות בעולם בגלל הטבות המסחר שמעניקה המדינה לחברות הבינלאומיות, אולם ייתכן מאוד כי כל זה עלול להשתנות בקרוב. על פי דיווח שמתפרסם הבוקר בעיתון ה"פייננשל טיימס" עולה כי הממשלה השוויצרית נעתרה ללחצים שהופעלו עליה מצד האיחוד האירופי לגבי הצורך ברפורמה במערכת המסים של המדינה.

על פי השיטה המונהגת כיום בשוויץ, החברות הבינלאומיות משלמות מס נמוך יותר על הרווחים שמגיעים מהעולם, לעומת הרווחים המקומיים. אך באיחוד האירופי טוענים כי שיעורי המס השונים שמשלמות החברות על הרווחים בחו"ל לעומת אלה המשולמים על הרווחים המקומיים, דינם, כדין סיוע לא חוקי מצד המדינה. האיחוד העניק לשוויץ עד סוף חודש יוני על מנת לבצע שינויים במערכת המס.

צוות מיוחד שהקימה ממשלת שוויץ בראשות שרת האוצר אוולין ווידמר-שלומפף, הגיש מספר הצעות לטיפול בעניין וכולם כוללים ביטול המס הדפרנציאלי על הרווחים המקומיים לבין הרווחים הבינלאומיים. "אנחנו רוצים להישאר תחרותיים", אמרה שרת האוצר.

בשל כך, ועל מנת להימנע מגל הגירה של החברות הזרות, צוות המשימה הציע למחוזות שגובות מס חברות גבוה, לשקול את הורדת המס. הצוות גם מציע בתמורה לביטול המס הדפרנציאלי, שהממשלה תציג הטבות מס חדשות, שישכנעו את החברות הזרות להישאר במדינה.

שוויץ לא יכולה להתעלם מהדרישה של האיחוד האירופי שכן הוא יעד הייצוא הגדול ביותר עבורה. על כן ממשלת שוויץ מנסה למצוא את האיזון המתאים ביותר בין הדרישה של האיחוד האירופי לבין השארת החברות הבינלאומיות שעובדות בשטחה.