כלכלן: ברננקי אופטימי מדי, הצמיחה תקטן והעתיד יהיה שחור

בן ברננקי, יו"ר הפדרל ריזרב, נאם בסוף השבוע בפני בוגרי מכללה הציג תחזיות אופטימיות במיוחד בכל הנוגע לכלכלה הגלובלית ■ אנליסטים וכלכלנים מציגים תחזיות פסימיות יותר ומצדדים במחקר של הכלכלן רוברט גורדון

בן ברננקי, יו"ר הפדרל ריזרב, הציג תחזיות אופטימיות במיוחד בכל הנוגע לכלכלה הגלובלית, במהלך נאום שנשא בסוף השבוע בפני בוגרי מכללה. עם זאת, מספר אנליסטים וכלכלנים בשוק, מתנגדים לתפיסה הזו ומציגים תחזית הרבה יותר פסימית לגבי עתיד הכלכלה העולמית.

ברננקי טען במהלך הנאום כי מנועי הצמיחה המרכזיים של הצמיחה בעתיד הרחוק יותר יהיו בעיקר החדשנות וההתפתחויות הטכנולוגיות. יו"ר ה'פד' אמר באותו נאום כי הוא בטוח שהכלכלה הגלובלית תתגבר על המשברים הנוכחיים ובטווח הארוך יותר תשוב לצמוח בקצב מהיר.

אחד המתנגדים לתיאוריה הזו הוא הכלכלן רוברט גורדון, שפרסם לפני כשנה מסמך מחקרי שהטענה המרכזית שלו היא סוף עידן הצמיחה. גורדן הציג מספר סיבות מהותיות לכך הצמיחה הכלכלית בעתיד תהיה איטית מאוד בהשוואה לצמיחה הטכנולוגית.

1. סופו של ה"דיבידנד הדמוגרפי" - גורדון טוען כי שיעור הילודה בעולם הולך וקטן, כך ששכבת הבגירים בגיל העבודה (18-55) הולכת ופוחתת.

2. עלייה בחוסר השוויוניות - הכלכלן הנודע טוען כי הפערים בין העשירים והעניים רק יגדלו בעתיד, כלומר מעמד הביניים ייקטן עוד יותר וכפועל יוצא מכך שיעור הצמיחה יקטן.

3. אי שוויון בחינוך - גורדון ציין כי ביצועיהם של סטודנטים עניים יהיו נמוכים יותר בעתיד.

4. רגולציה - החברות יתקשו להגדיל את ההכנסות והרווחים שלהן בשל מסים גבוהים יותר ותקנות רגולציה מחמירות יותר, בייחוד אלה הנוגעות לשמירה על איכות הסביבה.

5. חובות - גורדון טוען כי מחד החובות הממשלתיים הסדרתיים והקיטון בצריכה הפרטית מאידך, יקשו על צמיחת הכלכלה הגלובלית.