"הקש שהאכילו משקיעים ביפן ב-15 שנים - חשש לדז'ה וו"

יניב פגוט, האסטרטג של קבוצת איילון: "הצניחה היומית במדד הניקיי אינה מהווה בהכרח סימן לבאות שכן לאחר מהלך אלים כלפי מעלה של כ-80% במהלך 12 החודשים האחרונים, מימוש רווחים הינו דבר מתבקש"

"הצניחה היומית במדד הניקיי אינה מהווה בהכרח סימן לבאות שכן לאחר מהלך אלים כלפי מעלה של כ-80% במהלך 12 החודשים האחרונים ותשואה של כ-50% מתחילת שנת 2013, מימוש רווחים הינו דבר מתבקש". כך אומר היום יניב פגוט, האסטרטג של קבוצת איילון, בתגובה לצניחת מדד הניקיי היפני ב-7.3%.

שוק המניות היפני משך אליו הררים של מיליארדי דולרים של כסף חם מרחבי העולם בחודשים האחרונים וכמעט לא התממש ולפיכך טבעי שירידות חדות הבוקר הופכות את הבטן של הכסף החם וגוררות חלק ממנו לברוח על נפשו גם בירידות של כ-6%. תנודתיות שכזו בשוק המניות היפני היא נדירה ולא זכורה מאז הצונאמי ביפן במרץ 2011 והיא מפעילה באופן אוטומטי פקודות עם הגבלות שער המעצימות את ירידות השערים.

"על אף העובדה כי איננו מאבדים את שלוות נפשנו לנוכח הירידות החדות הבוקר הרי אנו כן מודאגים מעליית התשואות באגרות החוב היפניות ל-10 שנים לרמה של 1% הגבוהה מזה שנה. ציינו בעבר ואנו חוזרים על כך גם כיום הניסוי הכלכלי האדיר ביפן במסגרתו מתכוונת הקברניטות הכלכלית ביפן לחולל אינפלציה בשיעור של כ-2% תוך כשנה וחצי עלול לשחוק בחדות את מחיר החוב הארוך היפני ולהביא עימו לעליית תשואות חדה אשר תכביד על כלכלת יפן הנושאת על גבה חוב אדיר של כ-230% תוצר", מציין פגוט.

החדשות הרעות מכיוון נתוני הייצור בסין הוסיפו אף הם שמן למדורה מחשש להאטה בצמיחת הייצוא היפני ולפגיעה בהתאוששות הכלכלית ביפן, אולם נתון זה מדאיג את פגוט הרבה פחות מזחילת התשואות היפניות הארוכות כלפי מעלה. "אין ספק כי הספקולציות הגוברות באשר לאימוץ אסטרטגיית יציאה של הפד אשר מאיימת על צמיחת הכלכלה הגלובלית ותאוות הסיכון הוסיפה אף היא שמן למדורה היפנית, אולם אנו סבורים כי במקרה זה השווקים רותמים את העגלה לפני הסוסים".

עבור היפנים הממנים את מרבית החוב הלאומי לא דין תשואה נומינלית שנתית ל-10 שנים של 1% בעולם של אינפלציה אפסית לבין תשואה נומינלית שנתית של 1% בסביבה אינפלציונית של 2%. "הריצה של היין כפי שציינו לא פעם בשבועות האחרונים לא יכולה להמשך באותו הקצב שכן בעולם בו כלל הכלכלות נלחמות לעודד את הייצוא שלהם הרי בנקים מרכזיים נוספים לא צפויים לעמוד מן הצד ולראות את היפנים כובשים את שווקי היעד באמצעות מטבע מוחלש".

לסיום אומר פגוט כי הקש הרב אשר האכילו המניות היפניות את המשקיעים בחמש עשר השנים האחרונות מביא עימו חששות גואים של דז'ה וו ותגובת השווקים בהתאם.