טיב טעם: סגירת הסניפים בשבת עלולה לפגוע מהותית

טיב טעם ו-am:pm מסרבות לחשוף מהו נתח המכירות בשבתות ובחגים מכלל מכירותיהן, אך לפי ההערכות, מדובר בכ-20% מכלל המכירות ברשתות אלה

שתיים מהרשתות המרכזיות שעלולות להיפגע מיישום פסיקת בית המשפט העליון, המחייבת את עיריית תל-אביב לאכוף את חוק העזר העירוני האוסר על הפעלת עסקים בשבת, הן רשתות המרכולים טיב טעם ו-am:pm של קבוצת אלון.

הבידול והיתרון של רשתות אלה על פני המתחרים הם שעות הפתיחה, ובטיב טעם מדובר גם בתמהיל מוצרים מבודל. הרשתות מסרבות אמנם לחשוף מהו נתח המכירות בשבתות ובחגים מכלל מכירותיהן, אולם לפי הערכות בשוק, מדובר בסכומים ניכרים שעשויים להגיע ליותר מ-20% מכלל המכירות.

בטיב טעם מודים כי אם החברה תיאלץ לסגור את סניפיה בשבתות ובחגים, הדבר עלול להביא לפגיעה מהותית בהכנסותיה ובתוצאות העסקיות שלה.

בדוחות החברה מציינת טיב טעם כי החקיקה והרגולציה בעניין פתיחת עסקים בשבת מהוות סיכון ייחודי לרשת. עם זאת, ברשת אומרים כי לא ניתן לאמוד את היקף הפגיעה בהכנסות, בשל הזליגה הצפויה מהקניות בסוף השבוע לקניות בימי חול.

אבל אם עד כה נהנתה טיב טעם מהיתרון של פתיחת סניפיה בסופי שבוע, הרי שאם הסניפים ייסגרו בסופי שבוע, היא עלולה לאבד מכירות גם לטובת רשתות אחרות. בדוחות החברה מציינת טיב טעם כי סכומי הקנסות המוטלים עליה בגין הפעלת סניפים בשבתות אינם מהותיים.

רשת טיב טעם מונה 30 סניפים, 11 מהם מהם פועלים בעיר תל-אביב. רשת am:pm מונה 45 סניפים, ש-39 מתוכם הם בעיר תל-אביב.

פסיקת בית המשפט העליון מגיעה לאחר שטיב טעם הצליחה לשפר מהותית את תוצאותיה העסקיות ודיווחה על הרבעון הטוב ביותר שהיה לרשת מאז רכש איש העסקים חגי שלום את השליטה בחברה.

ברבעון הראשון השנה נסקו מכירות טיב טעם ב-24% ועלו ל-234.3 מיליון שקל, קצב מכירות שנתי של 937 מיליון שקל. שיעור הגידול בחנויות זהות עמד על 17.6%. בתקופה זו הסתכם הרווח הגולמי ב-70 מיליון שקל, שהיוו 29.9% מהמכירות, ואילו הרווח התפעולי עלה ל-9.3 מיליון שקל, שיעור של 4% מהמכירות.

לצד פעילות הסופרמרקטים, לטיב טעם יש גם פעילות תעשייתית, ולכן החברה אינה מדווחת בנפרד על הרווח הנקי של רשת הסופרמרקטים.

מנכ"ל טיב טעם, עדי כהן, אמר היום (ד') ל"גלובס": "אנחנו עדיין לומדים את פסק הדין. הכדור נמצא בידיה של עיריית תל-אביב, שצריכה לקבוע מדיניות. אני בטוח שהיא תקבע מדיניות שתשמור על כלל האינטרסים של תושבי העיר".

ב-am:pm סירבו לחשוף מה היקף מכירות הרשת בשבתות וחגים ומסרו כי הרשת לומדת את פסק הדין.

בעיריית תל-אביב קיבלו את החלטת העליון בהפתעה. מהעירייה נמסר בתגובה כי "תל-אביב-יפו תמשיך להיות עיר חופשית. נלמד את פסק הדין ונמצא פתרון שיאזן בין המנוחה בשבת לבין החופש שהעיר מאפשרת כפי שעשינו עד היום".

הכדור הועבר אם כן, ליועצים המשפטיים של עיריית תל-אביב, שינסו למצוא את שביל הזהב המשפטי שיאפשר לעיר העברית הראשונה להמשיך להיות עיר ללא הפסקה - תוך ציות לחוק ולפסיקת העליון.