"למארק צוקרברג ופייסבוק אין את האמון של וול סטריט"

האנליסט מארק מהאני מ-RBC מעריך שלצורך זה מייסד פייסבוק "יצטרך 5 שנים של עבודה מצוינת" ■ בראיון ל"גלובס" הוא עונה מדוע פייסבוק היא בכל זאת מניה טובה והאם יש בועה היום

מארק מהאני, האנליסט שמוביל את כיסוי מגזר האינטרנט של בנק ההשקעות RBC, מציג עצמו כ"אנליסט האינטרנט הוותיק ביותר בוול סטריט". במשך הקריירה שלו בעולם הכספים מהאני כבר ראה הכול, הוא מאמין.

גם אחרי שהצטרף ב-1998 במורגן סטנלי לצוות של מרי מיקר - מי שהייתה בחצי השני של שנות התשעים הכוהנת הגדולה של עולם האינטרנט - וחווה בגוף ראשון את התנפחות והתפוצצות הבועה, הוא חשב שכבר לא יופתע. עד שהגיעה הנפקת פייסבוק.

"לא ראיתי כזה דבר מעולם", אמר בשבוע שעבר מהאני ל"גלובס" במהלך ביקור בישראל, "היו אנשים בטיימס סקוור בניו יורק, שהסתכלו על השלטים בכיכר עם התוצאות של ההנפקה באותו היום. לא ראינו את זה בהנפקות הענק של האינטרנט בשנות ה-90. כאשר דבר כזה קורה, קשה מאוד כאנליסט לא להיסחף בהתלהבות של הקהל".

הנפקת פייסבוק הייתה אירוע מורכב עבור מהאני, שהוביל אז את צוות האינטרנט בסיטיבנק, ונחשב לאחד מכוכבי וול סטריט בסקרים התקופתיים. הוא אכן הצליח לא להיסחף אחרי ההמון, ונתן המלצת פושרת של "החזק" בלבד לפייסבוק לקראת ההנפקה, עם מחיר יעד (35 דולר) נמוך ממחיר ההנפקה - מה שהיה חריג מאוד לעומת שאר החתמים. הבעיה הייתה, שדווקא אנשי הצוות שלו נסחפו לגבולות האפורים של המרחב האתי.

במסגרת חקירות, שהתבצעו אחרי ההנפקה הבעייתית, נמצא כי אחד מחברי הצוות הדליף לעיתונות חלק מהמחקר שנכתב קודם ההנפקה. התגלו גם אי-סדרים בהתנהלות מהאני מול התקשורת בהקשר של גוגל. סיטי נקנס ב-2 מיליון דולר, ומהאני פוטר באוקטובר 2012. על הפרשה הזו הוא אינו מעוניין לדבר, אך על הדרך שבה סוקר עולם האינטרנט בימים העליזים של סוף שנות ה-90 וגם לאחר מכן, הוא אומר בפתיחות: "עשיתי הרבה טעויות".

מהאני מסקר היום את פייסבוק עם המלצה של "תשואת יתר" ומחיר יעד של 32 דולר למניה. להערכתו, במחיר שבו נסחרת המניה כיום (כ-24 דולר), זו "מניה טובה". הוא מאמין, כי מכפילי הרווח הגבוהים בפייסבוק (48-49 על הרווח ב-2013) מוצדקים עקב הגידול המהיר ברווח, אך עדיין רואה סימן שאלה גדול מעל החברה. "ההנהלה עדיין לא הוכיחה את עצמה בפייסבוק, כמו בגוגל או אמזון לדוגמה. הם לא מצליחים להפוך את הנכסים שלהם לכסף".

בפורטפוליו של מהאני יש 27 חברות אינטרנט, ומהן הוא מעריך את פרייסליין, אמזון וגוגל כחברות החזקות ביותר. את אמזון הוא מלווה כמעט מהיות הראשון כחברה ציבורית, והוא עבר כברת דרך עם המנכ"ל והמייסד, ג'ף בזוס. הוא מעריך שהחברה מתפקדת כמספר חברות כרגע, שלכל אחת מיקוד שונה וקו מוצרים שונה בתחומי הקמעונות, זירת מסחר, מוצרי אלקטרוניקה, ושירותי מחשוב ענן. "אם הם יתנהלו כמו שצריך, אני מאמין שיוכלו לצמוח לפי 5 ממה שהם היום. החברה הוכיחה יכולות לראות את מה שמגיע מעבר לפינה, כמו עם הקינדל והטאבלט שלהם, או עם מחשוב הענן".

- עד כמה זה בזכות בזוס?

"זה קודם כל מזל. גם ההנהלה יציבה מאוד שם - בזוס מעורב מאוד בעסק, ויש לו צוות מאוד מוצלח. היו גם טעויות של המתחרים. הם לא קורא הספרים האלקטרוני הראשון, סוני הוציאה לפניהם, אבל זה לא הצליח".

- אתה יכול להשוות בינו לבין מארק צוקרברג, נניח?

"אני מנסה להזכיר לאנשים, שהשווי של אמזון הוא כמעט פי 100 על הרווחים (סביב 90, ש' ש'), וזה שערורייתי. למה בוול סטריט מאפשרים לו לעשות את זה? אחת הסיבות היא שהם לא אפשרו לו לעשות את זה לפני 8 ו-10 שנים. אבל אחרי שהריץ את העסק במשך 10-15 שנה כחברה ציבורית, אנשים החלו להאמין שהוא מנכ"ל טוב מאוד, והוא הרוויח את האמון של השוק.

"למארק צוקרברג אין את האמון של וול סטריט כרגע. החבר'ה מגוגל, יש להם את זה, אבל זה לקח הרבה זמן, וכך זה צריך להיות, כי בוול סטריט מתחילים עם סקפטיות, חוץ מאשר במקרים של בועות. צוקרברג התחיל עם צעד ראשון נוראי בגלל ה-IPO (הנפקה ראשונית, ש' ש'). לדעתי, ייקח לו עוד 5 שנים לפחות בשביל להשיג את האמון של וול סטריט, והוא יצטרך לעשות עבודה מצוינת בתקופה הזאת".

- יש סיכוי לדעתך שיזיזו אותו מהתפקיד?

"לא, וגם לא צריך. הוא מאוד מפוקס בחדשנות של המוצרים. מה שהמשקיעים תמיד תפסו לא נכון, זה התחרותיות הגבוהה באינטרנט. החברות שחידשו הכי הרבה, הן אלו שהוכיחו את עצמן בשוק הפיננסי".

מניות אינטרנט בטוחות יותר היום

"אני חושב שכיום זה יותר בטוח לקנות מניות אינטרנט, מאשר לפני 15 שנה", משוכנע מהאני, "אם היית קונה את החברות המובילות בשנים 1998-2000, אלו היו יאהו, eBay, אמזון, ואולי פרייסליין. רוב השווי של השוק נשאר בחברות האלו, כל השאר כמעט לא עשו כסף למשקיעים, וסביר שהפסידו להם את הכסף".

- איך אתה מסביר את האמון בחברות עם מכפילים כמו אלו בלינקדאין, Yelp או Zillow?

"אני חושב שתחום האינטרנט הפך לבוגר ומגוון, אם כי יש שוויים שמזכירים בועה, כמו בלינקדאין (מכפיל של כ-130 על הרווח, ש' ש'). אבל החברות הגדולות נסחרות ב-15-20 על הרווח. מבחינת ההיסטוריה, אתה רואה שהמכפילים ירדו במשך הזמן. אני בטוח שהמכפילים בתחום ירדו, אבל זה לא אומר שזו לא יכולה להיות השקעה טובה".

את ביקורו בישראל קיים מהאני כחלק מהכנות ההנפקה של חברת האינטרנט הישראלית Wix, במסגרת בנק RBC, שותף אסטרטגי של בית ההשקעות תמיר פישמן. אחת החברות הישראליות שבהן מהאני נתקל באחרונה הייתה Waze, שנרכשה על ידי גוגל לפני מספר שבועות תמורת כ-1.1 מיליארד דולר.

הוא משוכנע, כי היישום Maps של גוגל הוא "אחד מהיישומים שהכי פחות מיושמים מבחינת המרה לכסף, ואחת ההזדמנויות הגדולות שיש לגוגל".

להערכתו, היכולת לעשות כסף מאפליקציית ה-Maps והמניע לרכישת Waze, היא השוואה ליישומי אינטרנט אחרים שעושים כסף תוך התבססות על עסקים מקומיים, כגון Yelp, שמספק רשת חברתית של המלצות בקהילות מקומיות, או גרופון. "רכישת Waze תאפשר לגוגל ליצור Yelp משלה", טוען מהאני, שמעריך את ההכנסות מגוגל Maps בטווח של 240-640 מיליון דולר בשנה, לפי המודל של Yelp או גרופון בהתאמה.

המלצות מניות האינטרנט של מהאני
 המלצות מניות האינטרנט של מהאני