ההזדמנות הבאה של שוק התקשורת: שירותי ענן

שוק שירותי הענן בכללותו צפוי לגדול מ-76.9 מיליארד דולר בשנת 2010 ל-210 מיליארד דולר בשנת 2016 ■ בניית תהליכים בצורה נכונה תביא לצמיחה ברווחיות ולהשתלטות על נתח שוק לא מבוטל בתחום זה

בעקבות השינויים הגדולים בשוק התקשורת, אשר הובילו להורדת מחירים לצרכן הסופי ושחיקה ברווחיות חברות התקשורת, נזקקות החברות למנועי צמיחה חדשים אשר יהוו ערך פיננסי לבעלי המניות ויגדילו את רווחיותן.

אחת ההזדמנויות העומדות בפני חברות התקשורת הינה חדירה לתחום שירותי הענן כספקיות תשתית. ממחקרים שנערכו בתחום, עולה כי ההוצאות הגלובליות על שירותי ענן בשנת 2012 צמחו ב18.6% לכ-110 מיליארד דולר, המהווים שיעור צמיחה שנתי (CAGR) של 17.7% בין השנים 2011 ו-2016.

שוק שירותי הענן בכללותו צפוי לגדול מ-76.9 מיליארד דולר בשנת 2010 ל-210 מיליארד דולר בשנת 2016. יתרה מכך, מנהלי מערכות מידע של חברות אמריקאיות צופים, כי השקעותיהם בשירותים מבוססים ענן יצמחו מ 5% מכלל ההוצאות על שירותי טכנולוגיה ותקשורת בשנת 2012 ל 13% בשנת 2016. הנתונים הללו מצביעים על כך ששוק שירותי הענן מהווה מקור צמיחה פוטנציאלי לרווחיות של חברות התקשורת.

חברות תקשורת נהנות מבסיס איתן הכולל קשרי לקוחות, רשתות מפיצים, שירותי סליקה, קשרים עם קמעונאים ושותפים עסקיים המהווים תשתית לבניית מערכת המפשטת את פעילות השירותים מבוססי ענן עבור לקוחות עסקיים. אלה מביניהן שיהיו מסוגלות ליצור שירותי ענן שישלבו בין יכולות ניהול הרשתות שלהן ויתמכו על ידי מודל שירותים עסקי, יוכלו לבדל עצמן באמצעות הצעה אטרקטיבית לעסקים קטנים ובינוניים.

עם זאת, שירותי ענן מצריכים קיומו של מודל עסקי השונה ביסודו מהמוצרים אותן החברות מציעות כיום ללקוחות עסקיים. שירותי ענן מאופיינים בפיתוח יכולות למתן שירות עצמי, מיכון התהליכים ויכולת חזרה על תהליכים בקרב לקוחת הקצה. חברות תקשורת מאז ומתמיד היו חלשות יחסית ביכולות הללו וסיפקו שירותים מסובכים שפגעו ביכולתן ליצור סטנדרטיזציה. בכדי להתאים את עצמן למצב החדש, יצטרכו חברות תקשורת לקחת על עצמן את השינוי בכדי לבנות מודל תפעול מתאים.

בין אם חברת תקשורת בוחרת לחדש את המודלים הקיימים או לחילופין לבנות מודלים תפעוליים חדשים בכדי לספק שירותי ענן, אין היא יכולה להימנע מהשינוי, שכן המודלים המסורתיים אינם מתאימים לנדרש מספקית שירותי ענן. להלן 8 הצעדים לשינוי:

  1. יצירת שירות - יצירת קטלוג שירותים סטנדרטי הינו אלמנט קריטי על מנת להגדיל רווחים. באמצעות תהליך זה חברות התקשורת יוכלו להיענות במהירות לשינויים המתרחשים חדשות לבקרים בשוק שירותי הענן.
  2. כלי דיווח - כלי דיווח הינם חיוניים על מנת לספק נראות פיננסית לשירותים ללקוח הקצה. נראות זו מאפשרת להגדיר את השיפורים הנדרשים בשירות ויכולה להביא לשליטה של הלקוח כמו למשל באמצעות פורטל לשירות עצמי.
  3. יכולות שירות מקצועיות - גיוס אנשי מקצוע עבור מכירת פתרונות, יצירת ביקוש, הגדרת והטמעת שינויים סבוכים וכד'. זאת לצד פיתוח יכולות פנים ארגוניות.
  4. אינטגרציה של יכולות ניהול רשת - אינטגרציה של היכולות הקיימות תבדל את חברות התקשורת מחברות ה-IT המתחרות. בכדי למנף את היכולות הקיימות, חברות תקשורת יצטרכו ליישם אותן בעולם שבו הלקוח במרכז, דבר אשר יצריך כלים חדשים והוספת אחריות לצוות התפעול הנוכחי.
  5. שיתופי-פעולה אסטרטגיים - בניית מערכות שירותי ענן נרחבות בשיתוף עם שותפים טכנולוגיים ותעשייתיים. חברות התקשורת יוכלו למצב עצמן כ"ברוקריות" של שירותי ענן, דבר אשר יאפשר להן חדירה מהירה לשוק.
  6. שינויים בטכנולוגיית המידע (IT) - שיפור שירות הלקוחות באמצעות בניית מערכת שירות עצמי להזמנה, אספקה, דיווח ותשלום.
  7. שינוי תהליכי הניהול - הטמעת שינוי תרבותי בארגון, אשר יכלול מספר אספקטים: שינוי הפוקוס ממוצר לשירות, מטכנולוגיה ללקוח, ממכירה למנהלי רכש למכירה לCxOs (למשל לגורמים כמו: CFO, CEO וכדומה), ומעבר מצוות מרוכז למבוזר.
  8. דוח רווח והפסד מאוחד - מטרתם של השירותים הינה להגדיל את הרווחיות של החברה. השירותים והמוצרים הקיימים צריכים להימדד בדוח רווח והפסד אחד, כאשר השירותים החדשים צריכים להיות מתומחרים בצורה כלכלית.

במסע הזה לא תמצאו קיצורי דרך, אבל השקעה בבניית היסודות הנכונים תאפשר לחברות התקשורת לפתח שירותים מבוססי ענן המבודלים ממה שקיים בשוק. חרף הקשיים שהשינוי ייצר, הסיכון החבוי באופציה שלא להיכנס לתחום שירותי הענן גבוה מידי. בניית תהליכים בצורה נכונה תביא לצמיחה ברווחיות ולהשתלטות על נתח שוק לא מבוטל.

הכותב הוא ראש מערך הייעוץ למגזר הטלקום הגלובלי ב-PwC, אשר ירצה בועידת MAD 2013 לשיווק, פרסום, דיגיטל ותקשורת של "גלובס".