יאיר לפיד: "החבר'ה מבריסל חיזקו את הקיצוניים בבת-אחת"

שר האוצר פרסם היום מאמר ב"ניו-יורק טיימס" על רקע אישור החרם האירופי על ההתנחלויות ■ "מספיק קשה להישאר שפוי ולרדוף אחר השלום בשכונה הבעייתית שלנו. אנחנו לא צריכים שידידינו מעבר לים יקשו עוד יותר"

שר האוצר יאיר לפיד תוקף היום (ו') את האיחוד האירופי בגין אישור החרם על חברות ישראליות הפועלות מעבר לקו הירוק. במאמר שפרסם לפיד ב"ניו-יורק טיימס" הוא טוען כי האירופים משחקים לידיהם של הקיצוניים - חמאס, חיזבאללה, אל-קאעידה ואיראן - ומזהיר שהחרם האירופי עלול לסכל את המאמצים לשוב לשולחן המו"מ עם הפלסטינים.

"מי גרם יותר אסונות לאורך ההיסטוריה? אנשים רעים עם כוונות זדוניות או אנשים בעלי כוונות טובות שעשו טעויות? אני מהמר על הקבוצה האחרונה", פתח לפיד את מאמרו. בהמשך הוא טוען כי החרם האירופי הוא "סמלי" ואין לו השלכות כלכליות מהותיות, אך הוא עלול לגרום ל"דחיית הניסיון לפתוח במו"מ".

לפיד כותב במאמרו כי הגורמים הקיצוניים דוחקים באבו-מאזן לא לעשות כלום ופשוט לחכות. לדבריו, האסטרטגיה של הקיצוניים כי למשוך זמן כי עם השנים מסע הדה-לגיטימציה נגד ישראל יחריף ויחליש את ישראל עד לבידודה בעולם.

"אכן, בשנים האחרונות הקמפיין נגד ישראל - שממומן על ידי הנפט הערבי - תופס תאוצה בעולם. הדבר היחיד שיכול לעצור זאת הוא מו"מ מדיני", כותב לפיד. "כל פעם שישראל מבצעת מחווה כלפי אבו מאזן, הקיצוניים מזהירים אותו ש'אם תשב עם הישראלים, תבגוד במולדתך ובאללה'. מדובר בגורמים רבי כוח, אך טענותיהם נחלשו לאחרונה בין היתר הודות לנחישותו של ג'ון קרי ונכונותו של רה"מ נתניהו להכיר בפתרון שתי המדינות. לראשונה מזה זמן רב, נפתח חלון הזדמנויות לחידוש השיחות".

לפיד מתאר כיצד הפשירו לאחרונה היחסים עם הרשות הפלסטינית ואיך הוא נפגש עם עמיתו שר האוצר הפלסטיני והסכים להעביר לרשות כספי מסים ולהפשיר פרויקטים כלכליים משותפים.

"אך שיתוף הפעולה הזה בסכנה כעת", הוא כותב, "בגלל החבר'ה התועים מבריסל שלא מבחינים בדקויות באזור שלנו. בבת אחת הם חיזקו את הקיצוניים ואפשרו להם לבוא לאבו מאזן ולומר לו: 'רואה, צדקנו כל הזמן. אסור לך לנהל מו"מ. אנחנו לא צריכים לעשות כלום. הקהילה הבינלאומית תעשה את העבודה עבורנו'.

"העולם לא צריך לעשות חיים קלים לקיצוניים. זה מספיק קשה להישאר שפוי ולרדוף אחר השלום בשכונה הצפופה והבעייתית שלנו. אנחנו לא צריכים שידידינו מעבר לים יקשו עוד יותר. האיחוד האירופי צריך לחזור בו מהחלטתו".