כל מה שצריך לדעת בנוגע לעתיד רכישות האג"ח של ה'פד'

אתמול עלו תשואות האג"ח לשיא של כשנתיים ■ האם זה אומר שה'פד' ידחה את צמצום הרכישות? ואם הוא יעשה זאת בספטמבר - מה יהיה היקף הרכישות? האם המשקיעים ימצאו תשובות בפגישה בג'קסון הול השבוע?

עד השבוע האחרון, נדמה שהייתה כמעט תמימות דעים בקרב האנליסטים בוול סטריט כי הפדרל ריזרב יחל לצמצם את רכישות האג"ח החודשיות שלו כבר בספטמבר. אולם, לאור דבריהם של בכירים בבנק בנוגע לנתונים הכלכליים הבלתי יציבים, אשר לא מאפשרים להעריך במדויק את עתיד תוכנית הרכישות, בנוסף לעלייה בתשואות על האג"ח, יש המבקשים להעריך מחדש את עתיד התוכנית, במסגרתה מזרים הבנק 85 מיליארד דולר בחודש לכלכלה.

אמש סגר מדד S&P 500 את השבוע הגרוע ביותר מאז חודש יוני, בעוד אגרות החוב נפלו והתשואות עלו - בשל חששות המשקיעים כי הרכישות אכן יצומצמו, לאחר שביום חמישי פורסמו נתוני אבטלה טובים מהצפוי. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה ל-2.86% - שיא שלא נראה מאז יולי 2011.

"אם תשואות האג"ח ל-10 שנים יעמדו בספטמבר על 2.8%, 2.9%, הסיכוי לצמצום הרכישות יקטן ל-50% לכל היותר", אומר פול ריצ'רדס מ-UBS. "אני לא חושב שברננקי יוחזק כבן ערובה בשוק האג"ח, ואני תומך בצמצום כבר שלושה חודשים".

"השוק מהמר על צמצום בספטמבר עם סיכוי של 75%-80%, והמשקיעים פספסו דבר אחד - הפרוטוקולים (מישיבת ועידת השוק הפתוח של ה'פד', נ.נ) של חודש יולי, בהם ברננקי ציין כי מדיניות מוניטרית הדוקה יכולה לסכן את ההתאוששות הכלכלית".

דבריו של ריצ'רדס מגיעים גם לאחר התבטאויות ברוח דומה של מספר בכירים ב'פד' השבוע, ביניהם ראש שלוחת ה'פד' באטלנטה, דניס לוקהארט, אשר אמר כי הביצועים המשתנים של כלכלת ארה"ב גרמו לכך שה'פד' אינו יכול להעריך בצורה ברורה את עתיד תוכנית הרכישות, וכי הוא לא מאמין שיהיה מספיק מידע עד הפגישה הבאה של ה'פד' באמצע ספטמבר על מנת לערוך לוח זמנים מדויק לצמצום, או סיום התוכנית.

גם ג'יימס בולארד, יו"ר שלוחת הפדרל ריזרב בסנט לואיס, אמר לפני כשבועיים כי אין זה הזמן להפחית את היקף הרכישות, בשל נתוני התעסוקה החלשים יחסית. "ועידת השוק הפתוח לא צריכה לסגת מהמדיניות המוניטארית המרחיבה בסביבת אינפלציה נמוכה וכשהתחזית היא שהאינפלציה תיוותר נמוכה", אמר בולארד, וציין שהסיכון הוא ש"הנסיגה מהמדיניות המרחיבה תהיה מוקדמת מדי ואז הסיכון לדפלציה יגבר".

מנגד, ברוס קזמן, אנליסט בכיר ב-JP מורגן, אומר כי ה'פד' כבר לא יוכל לסגת מההצהרות בנוגע לצמצום הרכישות, וכי הוא יעשה זאת בספטמבר בהיקף של כ-15-20 מיליארד דולר בחודש.

השבוע יתכנסו בכירי ה'פד', מלבד ברננקי, בכנס השנתי בג'קסון הול בקנזס סיטי. האם משם תצא הצהרה? "אף אחד שם לא ינסה להעביר מסר מטעמו או מטעם הועידה", אומר אנליסט פימקו טוני קרשנצי. "זה יהיה כמו הרבה זאבים בערבה - הרבה קולות, אבל הזכר הדומיננטי לא יהיה שם!". קרשנצי מאמין גם הוא כי בספטמבר הבנק יצמצם את הרכישות, גם של אג"ח ממשלתיות וגם של אג"ח מגובות משכנתאות, בהיקף של 20-25 מיליארד דולר בחודש.

ריצ'רדס, לעומת זאת, מאמין כי המשקיעים דווקא ימצאו רמזים בג'קסון הול. "אני לא חושב שאפשר לקבץ חבורה של בנקאים מרכזיים ולא לקבל מזה משהו", לדבריו.