המלצות חמות: איך להיחשף למהפכת האנרגיה בארה"ב?

בין מגוון אפשרויות ההשקעה במגזר האנרגיה ובתהליך העובר עליו, בולטים השנה הישגי קרן הסל IEO, המספקת חשיפה לחברות הפקה הפועלות בעיקר בשוק האמריקאי

מגזר האנרגיה בשוק המניות האמריקאי מציג בחודשים האחרונים ביצועי יתר לעומת המדד הרחב, לאחר שפיגר אחרי S&P 500 בשנתיים האחרונות. ההתאוששות במניות המגזר מגיעה על רקע הסלמה גיאופוליטית במזרח התיכון, שמובילה לזינוק במחירי הנפט, אך גם בשל שיפור עקבי במצבן הפיננסי והתפעולי של חברות האנרגיה האמריקאיות.

תוצאותיהן החזקות של חברות אלה, שבולטות לטובה בהשוואה לחברות האנרגיה הגלובליות, נובעות במידה ניכרת מפיתוח משמעותי של שדות הנפט החדשים בארה"ב, תהליך שכבר זכה לכינוי "מהפכת האנרגיה האמריקאית".

רמת שקיפות גבוהה של תהליכי רכישת קרקעות וקבלת אישורים רגולטוריים בארה"ב, וכן התקדמות בטכנולוגיות קידוח יבשתי של הנפט והגז הטבעי, מובילות את חברות האנרגיה האמריקאיות להתמקד בפעילות ההפקה בשוק הביתי, ובכך תורמות להתאוששות בכלכלה האמריקאית כולה.

בעוד מרבית רזרבות הנפט בעולם נמצאות בשליטת ממשלות בשווקים מתעוררים, שאינן מעודדות שיתופי פעולה עם חברות רב-לאומיות, פעילות הפקת האנרגיה בארה"ב מצטיינת ברווחיות גבוהה עבור חברות הנפט, עם שיעורי צמיחה מרשימים בתפוקה. חברות רבות, במיוחד מקרב חברות ההפקה העצמאיות (E&P, Exploration & Production), נהנות משיעורי צמיחה דו-ספרתית בהפקת הנפט ומציגות שיפור משמעותי ברווחיותן.

הזרמה שבועית של 76 מיליון דולר

ובכן, איך ניתן להיחשף למהפכת האנרגיה בארה"ב? עקרונית, קיים מגוון רב של אפשרויות השקעה, הכולל אתקרן הסל SPDR Energy Select (סימול: XLE), שהיא הקרן הגדולה ביותר המספקת חשיפה למגזר האנרגיה של מדד ה-S&P 500; קרן SPDR S&P Oil & Gas Equipment & Services (XES), המאפשרת חשיפה לתחום שירותי האנרגיה, המהווה נגזרת של השקעות בתחומי הקידוח; או אפילו תעודת סל United States Oil (USO) על הנפט הגולמי, שמנוהלת באמצעות חוזים עתידיים.

אולם ישנה קרן סל נוספת, פחות מוכרת לקהל המשקיעים הרחב, שהצליחה להביס את שאר כלי החשיפה לענף האנרגיה, כאשר רשמה תשואה של כ-21% מתחילת השנה - ביצוע יתר לעומת מדד האנרגיה הכללי (קרן XLE) ומדד S&P 500 הרחב, שהציגו באותה תקופה תשואה של כ-16%.

מדובר בקרן הסל iShares U.S. Oil&Gas Exploration&Production ETF (IEO), המספקת חשיפה לחברות הפקת האנרגיה הפועלות בעיקר בשוק האמריקאי (לצד חשיפה מסוימת גם לחברות הזיקוק). קרן סל זו הושקה במאי 2006 ומחזיקה נכון לסוף אוגוסט בהיקף נכסים של כ-420 מיליון דולר. רק בשבוע שעבר לבדו זכתה קרן הסל להזרמת כספים נוספת של כ-76 מיליון דולר, ובכך הגיעה לרף הנכסים של חצי מיליארד דולר. דמי הניהול השנתיים של הקרן עומדים על 0.47%.

ההחזקות הבולטות של קרן IEO הן חברות Occidental Petroleum (סימול: OXY, כ-13% מהיקף הקרן), Anadarko Petroleum (APC, כ-9%), EOG Resources (EOG, כ-8%), Phillips 66 (PSX, כ-7%) ו-Apache (APA, כ-6%). כל המניות הללו מומלצות באופנהיימר, זכו למומנטום עסקי חיובי בשנה האחרונה, ואמורות ליהנות מצמיחה בפעילות הפקת האנרגיה בארה"ב ומסביבת מחירי הנפט הגבוהים.

הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם