גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך מייצרים באזז לתוכניות טלוויזיה חדשות שטרם שודרו?

חוזק של מותג טלוויזיוני נמדד לא רק ברייטינג: קמפיינים שעולים ברשתות חברתיות לקידום תוכניות חדשות הם לחם חוקם של מפיצי הפורמטים, שיודעים שככל שמתרבות הפלטפורמות - כך קשה יותר למשוך את תשומת-לב הצופה

אוטו פדרון, ששימש עד לא מכבר כסמנכ"ל התוכן של רשת הטלוויזיה האמריקאית הלטינית טלמונדו, שימש בעברו כקצין מארינס בצבא ארה"ב. במשך כשנה, שבמסגרתה הוצב בבגדד, לא ראה מי שהיגר מקובה בילדותו את בנותיו. על מנת לשמור על קשר הדוק ואמיתי עם בנותיו הקטנות, הוא החליט ששיחותיו עמן לא יסתכמו בסיפורים מבית הספר ובתיאור שטחי של התעניינות ביום-יום. הם החליטו לדבר על טלנובלות. בכל פעם שצפה בחומרים שהגיעו אליו, הוא צייץ אודותיהם בטוויטר ובפייסבוק, והן ענו לו. "ככה יצרתי איתן שיחות ארוכות ומשמעותיות על החיים ומשמעותם, וראיתי מה הן באמת חושבות, ולא סיכמתי את השיחות ב'מה נשמע' שטחי בקו טלפון משובש", סיפר לחבריו.

פדרון לא לבד. מחקר חדש שפורסם באחרונה על-ידי מכון "דה וויט" של וירג'יניה מאוזנר, במיוחד בעבור יריד מיפקום שיערך השבוע בקאן שבצרפת, מגלה כי הטלנובלות הופכות את האומות דוברות הספרדית לשיאניות השיחות ברשתות החברתיות אודות תכנים טלוויזיוניים. ברזיל וארגנטינה מקדימות בכמות ה"באזז" את ארה"ב, שגוברת רק במעט על צ'ילה - שנחשבת למדינה הוורבלית ביותר, עם השיחות הערות ביותר ביחס לכל תושב.

הנתונים האלה מסתמכים על שיחה אודות השקה טלוויזיונית, 6 שעות לפניה ובמשך 6 שעות לאחר השידור, בין אפריל לאוגוסט השנה. בקרב המדינות האירופיות, ספרד היא שיאנית השיחות ולא רחוק אחר-כך, פורטוגל.

המחקר בדק נושא ספציפי הקשור ביחס בין תוכן לבין שיח ברשתות - עד כמה מדברים על תוכנית טלוויזיה עוד לפני שהיא בכלל עולה לשידור. כלומר, מה ה"דיבור" שיוצרת כל תוכנית לפני שהיא רואה אור.

"היום הולך ונהיה קשה לייצר תשומת-לב של הקהל", אומר נשיא ומנכ"ל דורי מדיה, נדב פלטי. "ככל שמתרבות המדיות ומתרבים אופני הצפייה, הרשתות הקיימות חוששות מאיבוד הכוח שלהן. בעוד כמה שנים יהיה הרבה יותר קשה להביא לתשומת-לבם של הצופים עליית תוכן חדש, במיוחד משום שהפלטפורמות עצמן יתערערו. בעוד כמה שנים יצטרכו להשקיע הרבה יותר כסף בהפצה ובקידום".

במילים אחרות, לדברי פלטי, היום מדידת חוזקו של מותג טלוויזיוני נמדדת בהרבה יותר מאשר רק אחוזי הצפייה שלו. מותג שמצליחים לדבר עליו הרבה - עוד לפני שמשודר וגם אחרי - מחזיק בפוטנציאל כלכלי גדול ורחב יותר מזה שאפשר להשיג ברגע השידור עצמו.

"ב-2013 אין דבר כזה ניו-מדיה ומדיה, הכול זו פלטפורמה אחת, שהמטרה שלה היא לייצר חוויה שתיתן את המקסימום לזמן שאתה משקיע", אומר עומרי מרכוס, שותף תוכן של תאגיד המדיה פרוזיבן.

לדבריו, "התוכנית צריכה לתת לך את המקסימום - מעבר לשעה שאתה משקיע בערב. במידה רבה התכנים שאנחנו צופים בהם, מייצרים את הזהות שלנו".

מרכוס נותן כדוגמה את התוכנית החדשה של רשת ABC שתשודר בקרוב ב-yes, הנקראת "SHEILD". עוד לפני שהיה פרומו אחד באוויר, השיגה הסדרה 930 אלף לייקים, ומבין התוכניות של עונת הסתיו בארה"ב, היא התוכנית שמצפים לה יותר מכולן.

"נוצרת קהילה או קבוצה, ואם אדם הוא חלק מהקבוצה הזו, הוא ירגיש יותר מחויבות לראות את הפרק בטלוויזיה. אך למעשה, השאלה אם זה יביא יותר צופים פחות רלוונטית. המבט על מותג הוא יותר הוליסטי - לא כתוכנית טלוויזיה. כשהמותג הזה חזק, אתה יכול למתוח אותו יותר, לעשות לו נגזרות ולהחזיק אותו בחיים גם אחרי שהוא יורד מהאוויר. עד היום תוכניות כמו 'חברים' מביאות שיחות ללא הרף ברשתות החברתיות".

עדי גיא, מנהלת הרשתות החברתיות של קשת, אומרת כי החשיבות ביצירת הבאזז ברשתות החברתיות, לפני שעולה תוכנית, מעידה בראש ובראשונה על חיבור למותג הטלוויזיוני, בעידן של ריבוי תחרות. "אלה בסופו של דבר הקמפיינים שאנחנו עושים ברשתות החברתיות. השיח שמתעורר לפני ההשקה מראה עד כמה הגולשים מחוברים לתכנים שלנו ומחוברים לתוכנית. הפעילויות האלה הן סופר מהותיות וחשובות למותג".

- אפשר לתרגם את כמות הלייקים האדירה שיש לפני תוכנית באמת לצפייה?

"יש מחקרים לאורך כל השנים שמראים כי ככל שהבאזז עולה - כך גם הרייטינג עולה. אני מסיקה שהצופים מחכים לזה, ככל שמעורבות הגולשים יותר הדוקה. לפני 'האח הגדול' היה את קמפיין הספירה לאחור. כמות הפרומואים שהגולשים עצמם העלו ברשתות החברתיות הראתה כמה אנשים מצפים לזה. הבנו מהדיבור ההיסטרי שאנחנו מדברים על משהו גדול".

- אך האם זה מספיק, להביא את הלייקים?

"בהחלט לא. בתוכנית כמו 'מאסטר שף' אנחנו משמרים את הקהילה בין העונות. זה לא רק לעשות את הלייקים, זה להיות חלק מקהילה שאוהבת אוכל ואוהבת את התוכנית, זה מותג שחי גם כשהתוכנית לא באוויר. אנחנו רוצים שהם ירגישו חלק בדיבור ובמחשבות. הרבה מתוכני הגולשים עובר למסך, כמו פרומואים שהם ייצרו. אנחנו מנסים לתת כמה שיותר ביטוי שלהם על המסך".

לדבריה, לא מדובר רק באנשים צעירים. "בפייסבוק זה כל הגילאים, ואנחנו יכולים לראות את זה בעמוד של 'האח הגדול' ובעמוד של 'ארץ נהדרת'. בסופו של יום כל הזרועות שלובות יחד, הפרומו, היח"צ והמחלקה של הרשתות החברתיות".

לדברי מרכוס, הפנייה לרשתות החברתיות באה על חשבון הקידום שהיה קודם לכן בעיתונות ובשלטי החוצות. גיא לא מסכימה. "אנחנו פועלים בעוד ועוד פלטפורמות, זה לא יחליף את הפרומו המסורתי, זו דרך לחזק את המותג, זה מתרחב".

לדברי גיא, הפעילות בפייסבוק, בין העונות, אינה נוגעת לדרמות, אלא בעיקר לתוכניות ריאליטי. ואולם המחקר של דה וויט מוכיח כי דווקא תוכניות מתוסרטות זוכות לשיחה רבה לקראת עלייתן לאוויר. 11.90 מיליון מהלייקים בפייסבוק מגיעים לתוכניות מהז'אנרים הלא מציאותיים לעומת 1.8 מיליון לשעשועונים, למשל.

מיכל נשיב, סמנכ"לית השיווק של דורי מדיה, אומרת כי הסיבה לכך היא כנראה השינוי שהביא לשוק נטפליקס, ששינה את חוקי המשחק. "ההתבססות על צפייה ברשת יצרה באזז מסוג חדש לחלוטין, שלא הכרנו עד כה", היא אומרת ומייחסת את הצלחה של הז'אנר הדרמטי בפייסבוק גם לעולם הלטיני.

"אין מה לעשות", היא אומרת, "זה עניין תרבותי שרואים אותו גם בישראל. בסופו של דבר, הטלנובלות הן מראה של החיים, כולל החלום שהם יכולים להשתנות ולהיות טובים יותר".

עוד כתבות

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; פלנטיר צוללת ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט


מדד פוטסי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם