לפני הגשת הבקשה לרישיון קבוע: מה עובר על ערוץ 10?

ערוץ 10 השיק את הריאליטי "הכפר" ואת הדרמה "בני ערובה" בתרועה רמה, אבל הרייטינג בינתיים רחוק מלהצדיק את ההשקעה ■ האכזבה מהנתונים וההפסדים הכספיים הגדולים מהצפוי מעמידים שוב סימני שאלה סביב הערוץ

זה אוקטובר הטוב ביותר בשוק הטלוויזיה המסחרית מדי שנים. הביקוש לזמן פרסום גבוה מאי-פעם, והזכייניות כולן נהנות ממטר המזומנים שנפל עליהן. החודש הזה גם מקל משמעותית על הרייטינג המאכזב של ערוץ 10. לולא הביקוש הרב ומקבצי הפרסומות המלאים, ההפסדים היו יכולים להיות עמוקים הרבה יותר. התקופה הפורייה סייעה, לדברי הערוץ, לסיים את גם האחרונה בסדרת האכזבות - ערב השידור של שלשום (א') - עם רווח מזערי.

זה היה יכול להיות הגיים צ'יינג'ר. עם ההחלטה האסטרטגית של המנכ"ל החדש רפי גינת להימנע משידורים חוזרים ולהציב לוח חדש שיימתח על פני כל יום, הגיעה העת גם להתמודד חזיתית מול זכיינית ערוץ 2 קשת - דבר ממנו נמנע הערוץ עד כה.

חלוקת השבוע של הערוץ הייתה כזו שהריאליטי - "הכפר" במקרה זה - הוצב בזנב השבוע מול ימי השידור של רשת בערוץ 2; ואילו תוכניות הסוגה העילית הוצבו מול "הכוכב הבא" של רשת, בכדי להוות אלטרנטיבה.

אלא שהאלטרנטיבה לא הגשימה את הפוטנציאל שלה. "פנים אמיתיות" של אמנון לוי - פעם התוכנית הנצפית של הערוץ, ו"בני ערובה" - דרמה מושקעת שעלותה כחצי מיליון שקל לפרק, לא התרוממו מעל 11.5% צפייה.

העובדה שתוכניתו של לוי זולה יחסית סייעה איכשהו לגמור את ערב השידור הזה ברווח של כחצי מיליון שקל, אבל הערוץ כשל בניסיונותיו המאומצים להפוך את "בני ערובה" המדוברת - שאף נמכרה בחו"ל - לעוד עוגן בלוח השידורים.

משקיעים במהדורה המרכזית

סדרת האכזבות החלה כבר במאי השנה. צמד תוכניות הריאליטי "אקסטרים מייקאובר" וה"רווק" - גם הן מושקעות ועמוסות תקוות שנתלו עליהן - לא הצליחו לרומם את לוח השידורים של הערוץ וסיפקו בקושי רב רייטינג דו-ספרתי.

הערוץ נקלע אז לקשיים תזרימיים ועיכב תשלומים לספקים. רק בשבועות האחרונים מפיקים חזרו לקבל שכר מהערוץ, בהדרגה ובתשלומים.

עיקר התקוות עברו לתוכניות "הכפר", שכבר ניתן להכתירה ככישלון גדול. לא עזרו פרומואים לאורך זמן, מודעות ענק בעיתונות ואפילו באזז בעיתונות וברשתות החברתיות על רקע הרשעתו של אחד המתמודדים. תוכנית הריאליטי, שעלתה כ-600 אלף שקל לפרק, זוכה לממוצע צפייה של 9.5% בלבד.

מדפה הריק מתוכניות של מחלקת התוכן של ערוץ 10, בשל המשבר המתמשך של השנה שעברה, לא מאפשר לגנוז את התוכנית ולהביא לה חלופה. הערוץ נתקע איתה בשני ימי שידור - רביעי ושבת - שהפכו הפסדיים במובהק.

ההערכות הן כי הפסדי ערוץ 10, שהמדינה הצילה בסוף השנה שעברה, יגיעו בסוף 2013 ל-50 מיליון שקל, זאת לאחר שאת 2012 סיים הערוץ בהפסד נמוך הרבה יותר. אבל בערוץ אומרים כי אלה רק הקשיים המתבקשים לפני החזרה לפסים יציבים. לראיה הם מציגים עלייה מסוימת בצפייה: בין החודשים מאי עד יולי עמד ממוצע הצפייה בערוץ על 6.9% צפייה, והנה בחודש האחרון הממוצע כבר הגיע ל-8.5%.

גם בחדשות מרוצים מהרייטינג. בערוץ החליטו להשקיע בהעלאת הרייטינג של המהדורה המרכזית, ובמקום שני מקבצי פרסום, נוידו פרסומות לשעות הפריים-טיים, ונותר ברייק אחד ארוך יחסית. סדרות הכתבות ששודרו במהדורה באחרונה, ובראשן זו על היורדים, סייעו לעובדה שרייטינג המהדורה צמח ל-10.4% צפייה בשבועות האחרונים - דו-ספרתי אחרי הרבה מאוד זמן.

אבל למרות העלייה החיובית, אסור להתעלם מהעובדה שערוץ 10 משקיע בתוכניות שלו סכומים שדומים בממדיהם לאלה שמשקיעות זכייניות ערוץ 2 - אך הרייטינג נע בין חצי לשליש.

תעשיית הפרסום תומכת

גם הפעם, כמו במשברים קודמים, תעשיית הפרסום תומכת בערוץ 10. הערוץ נעזר בחברות רכש המדיה על-ידי סגירת עסקאות "אפ פרונט" לאורך זמן, כלומר מוכר זמן פרסום חודשים רבים קדימה. כך הוא מקבל כסף מראש ויכול להתקיים תזרימית, אך עם זאת הוא מוכר את זמן הפרסום בהנחה ולא ממש את מלוא הפוטנציאל שלו. כך הוא עשוי להפסיד פעמיים - פעם הפסד ידוע מראש, ובפעם השנייה בגלל רייטינג נמוך.

על-פי בכיר בענף המדיה, "יש שני יתרונות בולטים לערוץ 10 שבגינם תומכת בו תעשיית המדיה. הראשון והחשוב שבהם הוא שלא רוצים להישאר רק עם ערוץ 2. דבר נוסף שמציל את ערוץ 10 הוא רצועות הרוחב שלו - 'היום שהיה', 'לילה כלכלי' וצינור לילה' - שם יש יתרון מובהק לקהלים הגבוהים - האפסקייל. אבל עדיין כשאתה צריך למנף את הקמפיין, אתה צריך את ערוץ 2".

כך או אחרת, כשמדובר בערוץ 10, יש שני תהליכים מקבילים ודד-ליין אחד בסופם. הדד-ליין - בסוף השנה אמור הערוץ לבקש רישיון מהרשות השנייה. שני המסלולים שייפגשו בינואר 2014 הם זה שמתנהל מול הצופים ובפני הרשות השנייה והאחר שמתנהל בין בעלי המניות. עם מעבר הערוץ לרישיון ושידור של שבוע ימים, הוא עשוי לאבד את מספר האפיק שלו. עד אז הוא צריך לספק לוח שידורים המנהל יחסים עם קהלו ולא פחות עם הרגולטור שלו.

כדי לקבל רישיון, ערוץ 10 צריך לעמוד בכל מחויבויות הרגולציה שלו, ולכן חולפות על מסכו סדרות דרמה דלות מדרוג, שמשודרות לטובת חותמת הרגולטור. גינת מבקש להכחיד את השידורים החוזרים לחלוטין, על מנת להרגיל את הצופים בכך שבערוץ 10 יש תנועה. "רציפות שידורית ולא משברית", הם קוראים לזה שם.

אך ההצלחה הגדולה היחידה של הערוץ היא בינתיים בתוכנית המתיחות "אמבוש", ששובצה מול תוכנית מצלמה נסתרת מסוג אחר לגמרי - "מה אתם הייתם עושים" של קשת. התוכנית עומדת על רייטינג של 15% צפייה, לאחר התמודדות גם מול "אבודים" של רשת.

בקרוב ישוב למסך גם גינת עצמו עם "כלבוטק", ואחריו תשודר "בובה של מדינה". גם "היפה והחנון" חוזרת. בימי חמישי משודרים משחקי מכבי תל-אביב בכדורסל, שנחשבים רווחיים השנה. ימי שישי, שנזנחו במשך שנים, עדיין לא מספקים את הסחורה.

מאבק מול מילצ'ן

בדרך לרישיון יש עוד מסלול אחד - והוא מסלול הבעלים. בשנה האחרונה הזרים רון לאודר 18 מיליון שקל לערוץ, וגם אם נציגיו מדגישים את הנחישות והאמון שלו בערוץ, גם הסבלנות שלו עשויה לפקוע בקרוב. למרות זאת הוא יתבקש להזרים עוד כסף, על-פי התוכנית העסקית, שבינתיים מדברת אסטרטגיה ופחות כלכלה.

העניין הוא, שרון לאודר לבד. אנשיו, יו"ר הדירקטוריון אבי בלשניקוב ויו"ר נענע10 מיכל גרייבסקי מכתתים רגליהם ברחבי העולם בחיפוש אחר משקיעים שיעזרו לשאת את העול. זה גדל במיוחד לאחר שהערוץ נאלץ לעבור לירושלים בהשקעה של 20 מיליון שקל (שנשארו אצל לאודר בכיס שכן המעבר היה לאולפני הבירה שלו). יותר מזה, אנשיו מבקשים למצוא דרך להיפטר ממי שהפך למכשול הגדול בדרך לרישיון - ארנון מילצ'ן.

איש העסקים הישראלי ארנון מילצ'ן מבקש גם הוא לצאת מהערוץ בכל מחיר. למעשה הוא מבקש לעשות זאת כבר 3 שנים. אלא שבאחרונה הוא מנסה לטרפד מהלכים של הדירקטוריון של הערוץ, כדי לעורר יותר תשומת-לב.

היחסים בין מילצ'ן ובין לאודר עברו באחרונה לארה"ב. נציגיהם שם מתנהלים ביניהם בכדי למצוא דרכים להרגיע את מילצ'ן עכשיו. זאת משום שברור לכולם כי בכדי לעבור לרישיון צריך חתימה של כל בעלי המניות בערוץ - ומילצ'ן עשוי לא לחתום.

מערוץ 10 נמסר: "לאחר שבתחילת השנה הוסר האיום שריחף על קיומו של הערוץ, התקבלה החלטה, בעצה אחת עם בעלי המניות ונציגיהם, לחזור ולהשקיע משאבים ניכרים בלוח השידורים, מתוך כוונה להשיב את הערוץ בהדרגה לרציפות שידורים על פני 7 ימים בשבוע.

"בשנה זו השקענו ונמשיך להשקיע משאבים בהשלמת התפנית מזעזועי המשבר לקראת חזרה לפעילות טלוויזיונית תחרותית. לוח הסתיו מייצג את השלב הראשון בתפנית זו עם ההשקה המוצלחת של התוכניות 'אמבוש', 'פנים אמיתיות' ו'בני ערובה'.

"אנחנו מעודדים ממגמת הצמיחה הניכרת של יותר מ-20% ברייטינג הממוצע בפריים-טיים, מהחזרה המהירה של החדשות לרייטינג דו-ספרתי ומחוסנן של הרצועות הקבועות באוף-פריים. בהתאם לתוכנית העסקית, הערוץ ימשיך לקיים את כל מחויבויות הרגולציה ויקבל בשנה הבאה רישיון שידורים ל-15 שנים".

רייטינג
 רייטינג