התעשיינים בצפון לראשי הרשויות: לא לייקר הארנונה ב-2014

התעשיינים מבקשים להפחית בארנונה לאור העלייה בתשומות הייצור

על רקע הכוונה להעלות בתחילת השנה את הארנונה למגזר העסקי בשיעור של כ-2% וגל הפיטורים במשק, תעשייני הצפון קוראים לרשויות המקומיות שלא לייקר את הארנונה ב-2014.

בפנייה שעשה בימים האחרונים מנכ"ל קבוצת טמבור ויו"ר התאחדות התעשיינים בצפון, מיכאל דיין, לראשי הרשויות באזור, נאמר כי ייקור הארנונה לתעשייה בתקופה זו יכביד עליה, בייחוד בתקופה של עלייה מתמדת בעלויות הייצור והאנרגיה. "אין צורך להסביר את היקפו של המשבר הכלכלי בעולם, המשפיע גם על הכלכלה הישראלית. מצב זה מכביד מאוד על התעשייה המקומית, שהיא מקור התעסוקה והפרנסה הגדול והמשמעותי ביותר באזור הצפון", כתב דיין לראשי הרשויות המקומיות.

באזור הצפון יש כ-500 מפעלים, שלדברי דיין נאנקים תחת העלויות הגבוהות של תשומות הייצור, בהם החשמל והמים. "מאז שנת 2006 תעריף המים לתעשייה עלה בכ-250%, וזאת בנוסף לרגולציה סביבתית נרחבת שמחייבת תעשיינים להשקיע מדי שנה מיליוני שקלים על התאמות שונות. הארנונה הגבוהה היא נדבך נוסף", אמר בשיחה עם "גלובס".

במכתב שהופנה לעשרות ראשי הרשויות בצפון, כתב עוד דיין, כי "התעשייה היא הבסיס היציב והרחב של הכלכלה הישראלית ומספקת אלפי מקומות תעסוקה בפריפריה, תוך עידוד הצמיחה. היא מאפשרת לאלפי משפחות להתפרנס בכבוד ולשלם את מסי הארנונה. בשנים שבהן קיימת רווחה כלכלית, התעשייה משלמת סכומים משמעותיים של מסי ארנונה, שמהווים חלק בלתי מבוטל מההכנסות של הרשויות המקומיות".

בקיץ האחרון עתרו התאחדות התעשיינים ולשכת התיאום של הארגונים הכלכליים לבג"ץ נגד משרי האוצר והפנים בדרישה לבטל את ייקור הארנונה למגזר העסקי בפתח תקווה ובקריית גת. בשבוע שעבר ענתה פרקליטות המדינה לעתירה וציינה בתשובתה לבג"ץ, כי בשנת 2012 החיל משרד הפנים מנגנון אוטומטי שאפשר לרשויות המקומיות לייקר את הארנונה למגזר העסקי בשיעור של עד 15%. בתשובת המדינה נאמר כי מנגנון זה הוחל כפיילוט על רקע העומס הרב שנוצר במשרד הפנים בעקבות מאות בקשות שהגישו הרשויות לעדכון תעריפי הארנונה. עוד נאמר בתשובת המדינה כי מנגנון זה לא הופעל בשנת 2013.