ארבע חברות תפעול בינלאומיות מתוכן שתיים מהעשירייה המובילה בעולם מתמודדות במכרז להפעלת נמלי הים החדשים שממשלת ישראל מתכוונת להקים. כך עלה היום (ב') מפתיחת המעטפות בשלב המיון המקדים שמנוהל על ידי חברת נמלי ישראל.
הראשונה היא חברת TIL מהולנד, שבבעלות ענקית הספנות MSC, הנחשבת לחברת הספנות השנייה בגודלה בעולם. המתמודדת השנייה היא קבוצת EUROGATE מגרמניה, הנחשבת למפעילת המכולות הגדולה באירופה. כן מתמודדות חברת ICTSI הפיליפינית שמפעילה טרמינלים נמליים ומסופי מכולות ברחבי העולם, וקבוצת Bolloré הצרפתית, שבבעלותה חברת הפעלה מהגדולות באפריקה.
עדיין לא ברור האם המדינה תקדם הקמה והפעלה של נמל פרטי אחד באשדוד או בחיפה, או שני נמלים במקביל. במשרד האוצר סבורים כי אין הצדקה תפעולית ובוודאי לא כלכלית בהקמת שני נמלים, ואילו לפי שעה שר התחבורה ישראל כ"ץ מתעקש על הקמת שני נמלים. הכרעה בעניין אמור לקבל ראש הממשלה בנימין נתניהו.
על פי תנאי המכרז, המתמודדות חייבות להיות בעלות ניסיון בהפעלה של לפחות 3 מסופי מכולות שונים בכל אחת מהשנים 2011 ו-2012. הכוונה היא למסופים עם היקף ממוצע של 3 מיליון TEU (מכולה בגודל 20 רגל) בשנה לפחות, כאשר כל אחד מהמסופים משנע מעל 750 TEU בשנה. על פי תוכנית הממשלה, המדינה היא שתקים במימונה המלא את הנמלים החדשים באמצעות חברת נמלי ישראל (חנ"י), כאשר הדבר כולל את הקמת השוברים, הרציפים והחפירה בים. עלות ההקמה של נמל כזה נאמדת בכ-5 מיליארד שקל. החברות הפרטיות, שישמשו למעשה כזכייניות, יתפעלו את הנמלים, יעסיקו את העובדים וירכשו את כל הציוד הדרוש לרבות מנופים, כלי רכב ייעודיים ועוד.
כזכור, בית הדין הארצי לעבודה לא מנע מהמדינה להמשיך ביישום התוכנית להקמת נמלים חדשים, אולם חייב את המדינה לקיים הידברות עם עובדי הנמלים הקיימים וזאת בשל ההשלכות האפשריות על תנאי העסקתם בעתיד. המדינה עתרה לבג"ץ נגד החלטת ביה"ד, אולם בג"ץ דחה את הבקשה לפי שעה. עובדי הנמלים טוענים כי אינם מתנגדים להקמת נמלים חדשים אולם דורשים לשדרג את הנמלים הקיימים כדי להבטיח תחרות הוגנת ולהעניק לעובדים "רשת ביטחון כלכלית" במקרה שהעבודה בנמלים תפחת וכך גם ההכנסה שלהם.
השר כ"ץ אמר היום: "הרפורמה בנמלים מתקדמת במלוא התנופה. שני נמלים יקומו בחיפה ובאשדוד ויתחרו בנמלים הקיימים מה שיביא ליצירת אלפי משרות חדשות בישראל ולהורדת יוקר המחיה".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.